Sănătate

Te-a “lovit” și pe tine astenia de primăvară? 

  

   Da, un lucru e clar :  primăvara a venit! Soarele redevine stăpân , ziua devine mai lunga decat noaptea, iar natura se trezește la viata. Primavara si-a intrat in drepturi, insa…curios:  nu toata lumea se simte plina de energie! Trecerea de la un anotimp la altul ii poate crea dificultati organismului in a se adapta la schimbarile meteorologice. Prin urmare, mulți oameni  se confrunta cu astenia de primavara, cunoscuta si sub denumirea de febra primaverii. Tabloul clinic difera de la persoana la persoana. Cele mai intalnite simptome sunt oboseala, iritabilitatea, melancolia, anxietatea, apatia, palpitatiile, problemele cu memoria sau concentrarea, migrenele si modificarea apetitului. Chiar daca astenia de primavara nu este considerata o boala, ci mai degraba un set de manifestari in plan fizic, mental si emotional, tot este necesara luarea anumitor masuri in vederea minimizarii efectelor sale. Alimentatia echilibrata, exercitiile fizice si administrarea de suplimente alimentare sunt doar cateva dintre metodele care v-ar putea fi de ajutor in acest sens.

Ce este, de fapt,  astenia de primavara?

Astenia este o stare generala de slabiciune a organismului care apare la schimbarea sezonului. Astenia de primavara este cel mai des intalnita si recunoscuta forma a sa, aceasta tulburare fiind in stransa legatura cu cresterea luminozitatii in timpul zilei. Studiile arata ca aproximativ 40% din populatie dezvolta astenie de primavara. Cu toate ca simptomele sale pot fi usor confundate cu cele ale unor afectiuni, faptul ca se instaleaza la inceput de primavara este, de obicei, concludent. Astenia de primavara poate dura de la cateva zile la cateva saptamani, in functie de capacitatea de adaptare a fiecarui organism in parte la noul sezon.

De ce apare astenia de primavara?

Desi nu se cunoaste cu exactitate cauza acestui fenomen, o posibila explicatie poate fi legata de raspunsul creierului la lumina si intuneric. Serotonina si melatonina sunt doua substante chimice care transmit informatii la nivelul neuronilor. Cand retina detecteaza lumina, se secreta serotonina: aceasta initieaza trezirea, actioneaza ca un stimulant natural si contribuie la starea de bine, fiind denumita si „hormonul fericirii”.

Pe masura ce se intuneca, serotonina este transformata in melatonina. Melatonina sau „hormonul intunericului” are un efect de relaxare si induce somnul. Secretia de melatonina este direct proportionala cu lungimea noptii.  In timpul iernii, cand noaptea este mai lunga decat ziua, rezerva organismului de serotonina se epuizeaza.

Pe de alta parte, primavara, cand zilele devin mai lungi, organismul isi regleaza nivelul de hormoni, eliberand mai multe endorfine, testosteron si estrogen. Aceasta schimbare pune o presiune deosebita asupra organismului, care raspunde printr-o senzatie de oboseala.

Cum ne luptăm cu astenia de primavara?

Dacă e să-i întrebăm pe psihilogi,  ei recomanda o reteta simpla: să profităm de zilele insorite de primavara si să petrecem cat mai mult timp la soare! Acest lucru ne va ajuta sa ne reincarcăm  bateriile cu serotonina si astfel sa ne asigurăm o stare de spirit mai buna.

Comentează

Click aici pentru a spune ceva frumos

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Publicitate