Călătorii Timp liber

Suedia, mult mai aproape decât ne-o imaginăm. Episodul 8 : “Ia mai toarn-un păhărel! “ – Muzeul Băuturilor

Foto: Elena Cristescu

Când pornești într-o călătorie, se presupune că ești curios să afli cam totul despre tara respectivă. Asta dacă ești un tip studios, care nu vrea să treacă prin viață precum gâsca prin apă. 

“Lumea este o carte, iar cei care nu călătoresc nu pot citi decat o pagină din ea.” – spunea , zice-se, Sfântul Augustin. Așa că astăzi vom mai adăuga o pagină în cunoașterea lumii și anume, ne vom referi la unul din subiectele atât de familiare unora dintre voi : băutura. 

Ce mi-a venit?!?  N-am un motiv anume, cu atât mai mult cu cât aș putea spune că pe mine și pe alcool nu ne leagă prea multe, cu excepția faptului că, la emisiunile mele, vinurile de la Cotnari reprezintă unul din partenerii tradiționali. Dar am vizitat zilele trecute un muzeu inedit din Stockholm. Spun “ inedit” și pentru că plasarea lui între vizitele la muzee de istorie, de artă, de cultură națională etc,  ar putea părea ușor deplasată. Dar…de ce să nu vizităm și un  Muzeu al  băuturilor, într-o țară în care –  SE SPUNE ( atenție! Intentionat am accentuat!) – oamenii beau pe rupte!

“Spritmuseum” este plasat pe aceeași insulă Djurgården, pe care deja am pășit zilele trecute. Muzeul este vecin cu cel al Vikingilor, așa că le-am vizitat la pachet. Spritmuseum constă într- o serie de expoziții permanente și temporare, legate toate de cultura consumului de alcool, în Suedia.

Muzeul a fost inaugurat ca fiind Wine & Spirit Historical Museum , adică Muzeul de istroie al vinului și tăriilor. Anul “nașterii” – 1967, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la înființarea companiei de stat AB Vin & Sprit. Într-un top al muzeelor genului, acesta ocupa detașat primul loc, esența sa fiind exprimată de unul din panourile pe care le întâlnim în vizita noastră. Îl traduc, literar : “Bine ați venit în Suedia ; vorbim aici despre bauturile alcoolice ale unei nații care, în pofida străvechii sale tradiții, bea mai mult vin și bere, decât tărie. Este aici Tărâmul Făgăduinței , al containerelor pentru alcool, al cântecelor de petrecere, al acelui “păharel după ziua de muncă”, al chiolhanurilor de duminică” și al magazinelor de băuturi controlate de Stat. Aici simțurile voastre vor fi ghidate spre exteriorul și interiorul băuturilor alcoolice. Pe-ntuneric sau lumină, la căldură sau la rece, la bine și la rău, totul e o distracție. Hai noroc!”



Expoziția este concepută ca o perindare prin diferite anotimpuri ale anului. Căci până să ajungă îmbuteliată în sticlă, bautura a fost la început sămânță, apoi floare, apoi fruct.



Procesul de trecere dintr-o fază în alta este ilustrat prin scenarii inspirate, ale căror subiect devii tu, vizitatorul, consumator sau abstinent. Și fac corp comun cu designul muzeului, atât muzica ambientală, cât și mirosurile. Da, chiar așa : din loc în loc, ai ocazia să-ți pui la nas o pâlnie conectată la un rezervor și, cu ajutorul unei pompițe, îți poți ademeni spre nări aromele diferitelor soiuri.

Expozitia reflectă și procesul propriu-zis de producere a alcoolului, și regulile și restricțiile impuse de Statul suedez, dar și fenomenele ce însoțesc consumul de alcool și pe care le cunoașteți atât de bine : acea stare euforică , apoi dorința de a cânta, urmată de moleșeală, de senzațiile de amețeală – beția, adică!  – și mai apoi mahmureală. Ai ocazia să le experimentezi și aici, într-o manieră inedită : într-o încapere întunecoasă, te poți lungi pe niște sofale comode și, privind niște filme speciale,  proiectate pe niște ecrane fixate sub tavan , vei simți cum te ia amețeala, senzația fiind identică cu cea, din timpul unei beții. Cum s-ar zice, “o beție indusă”. Pentru ca totuși muzeul să aibă un cât de cât caracter educativ, edilii n-au uitat să plaseze , la loc vizibil , și cateva informații, legate de rolul nociv al alcoolului. Căci…”ce-ar fi alcoolul, fără intoxicațiile cu alcool?!?” – se întreabă retoric gazdele? …

….Să nu credeți că Muzeul băuturilor nu are și “insertii” culturale. Ba chiar neașteptate, aș spune. Ați auzit , firește, de Vodca “Absolut”. Ei, iată, aflați ca Muzeul adăpostește și o expoziție de artă, intitulată “Absolute Art Collection”. Într-un spațiu în care te așteptai să vezi numai butoaie, alambice, mașini de distilat, pahare și fotografii cu podgorii, și-au găsit casa peste 900 de opere de artă – desene, artă grafică, fotografii , mobilă, modă și artizanat.  Ele au fost realizate între anii 1985 și 2004 de un număr de 600 de artiști plastici și designeri, care au avut ca punct de pornire imaginea unei sticle de Absolut Vodca.


În ziua în care am vizitat noi Muzeul, “în meniu” erau trei expoziții : “Cider” ( cidrul) – care ni-i recomandă pe pionierii băuturilor suedeze din cidru, autorii unor tehnologii inovatoare în domeniu, apoi “Sweden- spirits of a nation” – expoziție interactivă, focusată pe relația candidă între suedezi și băuturile alcoolice și ultima – una de artă 100% – cea a artistului Angus Fairhurst ( 1966-2008), reprezentant de frunte al fenomenului “ Tineri Artiști Britanici) . La cea interactivă o arunc în luptă pe Elena, care participă la un quizz cu întrebări jucăușe, legate de alcool, de genul “Ce băutură alcoolică consuma James Bond, în filmul Cutare?” N-a fost să fie, să câștigăm sticla oferită ca premiu, dar, stiți si voi, la un concurs important e să participi! 😁


Aș mai vrea să punctez faptul că Muzeul Băuturilor deține o impresionantă colecție de cântece de pahar – 12.000 deocamdată! Spun “deocamdată”, pentru că numărul lor este în continuă creștere, grație Campionatului anual de cântece de pahar, inițiat de Muzeu. 

… Și daca tot v-am plimbat prin Muzeul Băuturilor,haideți să-i lăsăm pe UNII dintre vizitatori să guste din exponate, la barul Muzeului, iar noi să gustăm puțin din informațiile pretioase pe care vi le voi oferi în continuare,  legate de consumul de alcool din Suedia. Dacă eram “grup turistic” și nu vizitatori individuali, probabil că am fi participat și la una din degustările de șampanie, organizate de Muzeu. Apropo, știați că fiecare sticla de șampanie conține între 49-250 milioane de bule?!? – este o informație pe care ne-a soptit-o barmanul de la barul Muzeului, în timp ce-i fotografiam, “pe șest”,  clienții : doi vikingi simpatici, care s-au grăbit să întoarcă însă spatele aparatului nostru de fotografiat, de frică să nu îi descopere soțiile,  care, probabil, îi știau în delegație! 😜

                                                                  * 

…Suedezii nu sunt cunoscuți numai pentru IKEA, ABBA și VOLVO, dar si pentru prețurile lor extrem de piperate, inclusiv la bauturi. De ce oare? Și, în general, cum tratează suedezii problema alcoolului? Firește, într-un mod specific. 

O să vă dau un singur exemplu : daca în România poți cumpăra, din supermarket, o sticlă de vin cu doar 20 de RON, suedezii scot din buzunar, de 10 ori mai mult.  Alcoolul , în special “tăriile”, fiind atât de scump, suedezii obișnuiesc să și-l aducă de prin alte țări. Jumătate din băuturile cumparate “în regim privat”, vin din Germania. Există chiar un feribot care ajunge într-un orășel German de coastă, Puttgarden, în care se afla o puzderie de magazine de alcool, create special pentru “turismul – alcoolic” scandinav. Dar să lăsăm Germania, să ne ocupăm de Suedia! 

Systembolaget este denumirea pentru monopolul de stat suedez , în ceea ce priveste toate băuturile alcoolice care depășesc 3,5 % conținut de alcool. Nu are nimeni nimic împotrivă să-ți comanzi un pahar de tărie în oricare din restaurantele sau barurile suedeze, dar nu ai voie să ieși cu băutura alcoolică din aceste locuri

Numai berea  (folköl) și cidrul,  care conțin sub 3,5% alcool,  pot fi cumpărate în supermarketuri sau stații de benzină. 

Dacă cineva te-a invitat în vizită sâmbăta seara și vrei să-i duci, ca tot omul, o sticlă de vin, te-ai fript!  Systembolaget îți trântește ușa-n nas pe la 3 după-masa, iar duminica este închis toată ziua. Așa că suedezii trebuie să-si facă proviziile de alcool încă de vineri, pentru tot weekendul.

Chiar dacă și locuitorii Suediei sunt tentați să caute adevărul în vin, atunci cand vine vorba de alcool, legile țării sunt foarte stricte. Trebuie să ai musai peste 18 ani, ca să ți se permită să tragi la măsea. La fel și ca să comanzi, într-un restautant sau bar, o bere sau un pahar de vin. La fel și ca să cumperi bere sau cidru din supermarketuri.

Deci să nu vă mirați, dacă veți vedea casierii din supermarket legitimându-i pe cumpărătorii tinerei, care prezintă la casă o sticlă de vin sau o cutie de bere.

Așa că, dacă sunteți femei și vi se cere actul de identitate într-o astfel de situație, bucurați-vă : indirect, este un compliment!😁

În majoritatea orașelor suedeze este interzis să consumi alcool în public. Dacă ești prins, va trebui să scoți din buzunar cam 500 SEK ( 250 RON). Dar de multe ori, poliția “se milostivește” de tine și nu-ți ia decât…. băutura de sub nas, trimițându-te la plimbare. 

În ceea ce-i priveste pe șoferi, limita de alcoolemie este de 0,2 la mie. Dacă ești prins cu peste 0,3, ți se suspendă carnetul pentru un an. Fără discuții! Iar dacă ai depăsit 1,0 la mie, ai încurcat-o rău de tot : pușcăria te mănâncă! 

Suedezii au și ei obiceiurile lor , cand e vorba de alcool. Spre exemplu, de luni pană joi, două treimi din populație se abțin de la consumul acestuia. . Chiar dacă nu e vorba decât de un pahar de vin, lumea din jur s-ar putea uita chioraș la tine ai putea fi chiar catalogat ca “alcoolic”! Insă , cum există o lege a compensației, ea funcționează și aici : în celelalte trei zile, suedezii “își scot pârleala” : cantitațile de alcool consumate în weekend acoperă cu prisosință și zilele de abstinență!

Așa că nu ne-am mirat, văzand pe stradă, în serile de weekend pe care le-am prins la Stockholm, cetățeni turmentați, împleticindu-se pe străduțele din jurul hotelului nostru. 

Dacă, pe timp de weekend, intri într-un bar și-ți comanzi un pahar de apa minerală, lumea din jur te va întreba obligatoriu : “Ești cumva cu mașina?” 

Este răspândit printre suedezi și conceptul de “săptămână albă” sau “lună albă” – ceea ce înseamnă a te abține de la alcool, din varii motive.  

Chiar și ținand cont de toate cele de mai sus, mulți suedezi consideră legiferarea consumului de alcool prin  Systembolaget ca fiind un lucru necesar, fiind convinși că altfel o mare parte a populației ar cădea în ghearele alcoolismului. De aceea Statul a incercat să regleze această problemă,  inclusiv prin prețurile piperate ale băuturilor.

…ceea ce , din punctul nostru de vedere, a fost un lucru bun, făcând ca sticlele de Cotnari, pe care le-am oferit ca suveniruri, să fie foarte apreciate!

Serial realizat cu sprijinul Ambasadei Regatului Suediei la București

Multumiri pentru sprijin:

 

Serial realizat cu sprijinul Visit Sweden

 

 

Femei de 10 pe Facebook