banner marshal garden
Bărbați de 10

Serial : TVR de ieri și de azi. Episodul 1: “Mă onorează porecla de “regele audiențelor” și cred că ea vine din faptul că, de-a lungul anilor, am știut să refuz proiecte de televizune în care n-am crezut. “ – interviu cu celebrul om de televiziune Dan Negru

Știți de ce-l iubesc eu Dan Negru? Nu neapărat pentru am cunoscut “sticla” cam în același timp.  Și nici pentru că e timișorean, iar pe mine mă leagă ceva de suflet, de acest oraș. Și nici măcar pentru că e al naibii de bun în tot ceea ce face ( teoretic, pentru asta ar trebui să-l pizmuiesc, nu să-l iubesc!). Dar îl iubesc, și asta pentru că îl simt că iubește la rându-i cu atâta patimă televiziunea, pentru că arde atât de intens pentru profesia lui și mai ales pentru că înălțimea la care a ajuns, nu i-a luat mințile. A rămas același om dintr-o bucată, deschis, popular, la locul lui, cu modestia caracteristică omului de bun simț, cu aceeasi nevastă de atâția ani și cu o viață deși foarte agitată, totuși atât de cuminte. Cu toate că este vedetă de top a unui post concurent ( deși personal cred că televiziunea publică nu trebuie niciodată să fie percepută ca fiind adversarul celor private), nu mi-a refuzat niciodată invitatiile de a face interviuri pentru emisiunile mele, spre deosebire de alte așa-zise vedete care se cred staruri hoolywoodiene de-a dreptul si, sub pretextul “exclusivității”, îsi dau ochii peste cap și refuză să zâmbească la beculețul camerelor de filmat pe care scrie TVR… Aș scrie eu mult și bine despre Dan, pe care îmi pare că îl cunosc de-o viață, dar mă tem că o să bată la ochi, iar cei bolnavi de scenarită cine știe ce povești vor croi din asta. Așa că mă mulțumesc să îl aleg pe Dan ca și “cap de serie” al unui ciclu de interviuri cu personalitați ale Televiziunii Române de altădată, pe care îl debutez, iată , aici. De ce anume? Tot din dragoste de TVR. Și de dor. De dorul când TVR avea mireasmă de basm si era populată de Feți Frumoși și Ilene Cosânzene, când stăpânul său era Măria-Sa, Publicul și nu Zmeul cel Rău, când oamenii erau buni și frumoși, și nu se dădeau în lături de la nimic, pentru a le face celor mulți viața mai frumoasă. 

M-aș bucura ca acest serial al meu să placă. Pentru că am pus suflet în el și eu, dar mai cu seamă cei ce mi-au răspuns la întrebări : sunt oameni de excepție, sinonimi, până la un punct, cu Televiziunea Română. Sunt oameni pe care, deși acum vârsta sau căile destinului i-au depărtat de Televiziunea Română, nu-i lasă rece ceea ce se întâmplă astăzi cu “bătrâna doamna din Pangratti”. Cuvântul lor e încărcat de valoare și bună credință. Obida lor e de înțeles, sfatul lor e de luat în seamă.  Așadar, bine ați venit la întâlnirea cu cei ce au făcut istorie în televiziunea din România! 

Primul oaspete, așadar, Dan Negru! 

Marina Almășan : – Privesc cu milă oamenii care nu au cu ce se lăuda, decât invocând, în disperare, Trecutul, dar sunt nevoită să recunosc eu însămi că ești unul din produsele cele mai valoroase pe care le-a dat TVR-ul. Ai ajuns “în top”, oare, doar pentru că ai știu, la un moment dat,  să alegi,  devenind“omul potrivit la locul potrivit”? Pentru că, din păcate, nu TVR-ul te-a adus pe pozitia de “cel mai bun prezentator de divertisment din România”…

Dan Negru : – Notiunea de “cel mai bun” e un concept de marketing al unei statii private. Televiziunea publica de la noi a avut intodeauna frustrarea de a-si promova oamenii si de a spune publicului ca-i avem pe cei mai buni. TVR e găunos în mentalitate si asta va fi imposibil sa o schimbi . Tocmai termin anul 1 de doctorat si lucrarea mea este despre televizunea publica versus televiziunea privata in Romania,  asa ca pot sa-ti povestesc ore in sir despre subiectul asta, mai ales ca am lucrat in ambele tabere. Acum sunt la capitolul interviuri, in lucrarea mea de doctorat si descopar o multime de adevaruri spuse de cei care au lucrat de-a lungul vremii in ambele parti. 

Ca sa fii omul potrivit la locul potrivit cum spui tu, trebuie sa ai un antrenor bun care sa-ti gaseasca locul respectiv. Daca as asemana televizunea publica cu o echipa de fotbal, TVR mai are azi doar un stadion in centrul orasului pe care daca l-ai demola,  ai valorifica mai bine terenul respectiv. In rest, nu are jucatori, nu are antrenori, nu are marketing, nu are tricouri, nu are public. Desi, culmea, publicul inca stie unde e “stadionul” asta vechi si ponosit pentru ca atunci cand “echipa” joaca cu alte “echipe” mari, publicul vine pe moment la meci. S-a vazut asta in audientele pe care le-ati scos cu Euro Under 21. Dar niciodata nu am vazut caderi si urcusuri mai mari de audiente ca la TVR, la meciurile eveniment. Cu o oră inaintea meciului am vazut cifre de 2 shr pe audienta pentru ca in timpul meciului varfurile sa ajunga la 52 shr si ca imediat dupa meci cifrele sa revina la 2 shr. E o fabuloasa lectie de studiu. Rar se intampla asta in lumea televiziunii, sa ai coborasuri si urcusuri atat de abrupte. 

Marina Almășan : – În timp ce te ascult, sufletul îmi plânge. Aș vrea să te combat, dar nu gasesc argumente, așa că …trec , simplu și laș, la următoarea întrebare: ce se ascunde, de fapt, în spatele acestui titlu, acela de “cel mai bun prezentator din România”?

 

Dan Negru : – Ma onorează porecla de “regele audientelor” si cred ca ea vine din faptul că,  de-a lungul anilor,  am refuzat proiecte de televizune. Stiu că sună bizar,  dar sansa mea in televiziunea au fost refuzurile,  pentru că mi s-au oferit multe formate în care n-am crezut si pe care le-am refuzat. In jobul asta,  cel mai important e sa stii sa refuzi. Că oferte sunt multe,  dar daca ai acceptat 2-3 oferte care nu ti-au venit bine, esti out din busienss. Deci, in spatele poreclei se ascunde puterea mea de a refuza. Insa, revenind la lucrarea mea de doctorat,cea cu comparatia dintre public si privat in tv, mie personal, pe cat de multe formate mi-a oferit televizunea privata, pe atat de putine mi-a oferit cea publica, atunci cand eram la TVR. 

Marina Almășan : -Deși simt că deja calc pe un teren minat, iți propun să ne referim la acea perioadă. Cât din ceea ce ești azi, datorezi începuturilor tale? 

Dan Negru : – Datorez unor oameni din acele vremuri totul. M-a construit Valeriu Lazarov,  care era însă  un privat care lucra la stat. Nu se simtea confortabil cu asta, dar a avut sansa să prindă perioada de glorie a TVR, “golden age”. Azi, TVR nu ar mai avea puterea sa contracteze un producator de talia lui Lazarov. Sa nu uitam ca Andreea Marin si brandul “Surprize” nu au fost construite de televizunea publica,  ci de un particular, Lazarov. TVR a fost doar platforma pe care s-au desfasurat programul si finantatorul acestuia, dar brandul “Surprize” a fost al unui particular. Până si birorile redactiei Surprize nu erau la TVR,  ci in sediul lui Valeriu Lazarov din Baneasa. Stiu asta pentru că eu eram la etajul doi al acelei cladiri cu show-ul meu din Antena, “Academia Vedetelor”. 

Apoi Titus Munteanu si Dodo Munteanu au fost alti oameni care mi-au trasat cariera in televiziune. Dincolo de festivalul Mamaia sau alte showuri pe care le-am facut,  indrumat de Titus Munteanu, cu el am facut chiar si un revelion la TVR. Apoi, am plecat la Antena, unde de 20 de ani revelioanele mele spulberă tot. In anii astia insa, TVR nu a mai fost o concurenta in audienta Revelioanelor mele. Pe data de 1 ianuarie eu nu mă uit la audienta TVR, pentru ca nu-l consider un concurent. Nu mă interseaza. Mă uit la principalii doi competitori, Pro si Kanal. N-o spun cu aroganță, dar notiunea de “fac revelionul cu Negru” a devenita populară de 20 de ani. Totusi, cu un an inainte de a incepe seria celor 20 de revelioane lider, am facut unul la TVR.  Apoi, am plecat…

Marina Almășan : – …Mărturisesc că dialogul cu tine mă afundă și mai mult în depresie…M-aș întoarce totuși la perioada bună din TVR. Am prins-o amândoi, am “crescut” în ea. Poți defini TVR-ul acelor vremuri? 

Dan Negru : – Am prins o breșă de aer particular în TVR. Anii ăia au fost golden age. Eu eram la Timisoara, Clujul avea programele de umor, Iasiul avea vedete, la Bucuresti erau Brenciu, Marina Almășan, Iosif Sava, Andreea Marin, Mircea Radu,Topescu, Raluca Moianu, Cosmin Cernat si multi altii. Un batalion de vedete. O televizune se tine cu vedete, cu nume. Apoi, a urmat prabusirea. Si inceputul ei a fost plecarea vedetelor. Eu, Mircea,Brenciu si clujenii am plecat la Antena, Titus Munteanu a plecat la National TV, Iosif Sava a plecat la Acasa TV etc. Prabusirea a venit brusc,  prin plecarea majorității brandurilor. Ăsta e inceputul sfarsitului in orice business, iti pleacă oamenii cu care te stie piața. Si apoi, an dupa an, am vazut moderatori fără charismă, și despre care stiam ale cui pile sunt, si ce bani castiga. Si an dupa an am vazut decaderea in audiente,  până cand am inceput sa nu ma mai uit la audientele TVR,  pentru că nu mai reprezentau o miză…

Marina Almășan : – Eu am fost o naivă, am crezut că lupta poate fi dusă și din interior și că loialitatea mea va fi o monedă gra. Tu…ai plecat la timp, ai avut fler. Ce a determinat, de fapt,  “marea cotitură din viața ta”?  Tentația, cumva, a unui salariu mult mai bun? 

Dan Negru : – Stiu povestea cu zgârcenia lui Negru si-mi place să intretin mitul. Și stiu si titlurile despre leafa pe care o iau la Antenă si care, da, recunosc, nu e deloc de neglijat. Dar banii n-au fost niciodata o miză in viata mea profesionala. Antena 1, televizunea privata, mi-a oferit stralucirea pe care o cautam toti cei care facem meseria asta. Porecla de “Regele Audientelor” nu as fi avut-o, intr-o instituite publică. Tu faci televizune de multi ani si showul tau brand, ‘Ceaiul de la ora 5” a fost primul show de tip acces din piata tv de la noi, adica difuzat pe slotul 17-19 inaintea stirilor. Stie cineva ca tu ai fost pionierul showurilor de tip acces, mult inainte ca Pro si Antena sa intre pe sloturile alea orare? Nu stie nimeni,  pentru ca TVR nu a avut niciodata mecanismul de a promova vedete, branduri, oameni. Eu, chiar si daca as fi fost la TVR lider cu revelioanele mele in astia 20 de ani, tot nu as fi putut să devin brand de genul “fac revelionul cu Negru”. Pentru ca Antena 1, televiziune privată, stie lectia că promovarea revelionul cu Negru in față,  aduce public. 

Marina Almășan : – Ești pornit și te înțeleg. Detașarea de TVR îți oferă relaxarea de a comenta “la rece”. Dar, cu siguranță, chiar și numai din solidaritate, te suspectez că ai continuat să urmărești evoluția televiziunii care te-a consacrat. Ce observații ar putea face, în acest sens, un profesionist? 

Dan Negru : – Toată zbaterea e in zadar,  pe termen mediu,  din cauza mentalitatii. Dacă mâine presedintele Romaniei va fi Obama, mentalitatea noastra nu se va schimba deodată. Așa e TVR. Dacă mâine vine Roger Ailes, tipul care a construit FoX sau Jeff Zucker, bossul de la NBC ( astia sunt doi creatori de televiziuni pe care-i admir mult) , TVR nu se va schimba,  pentru că mentalitătile sunt greu de zdruncinat. Jurgen Klopp, antrenorul lui Liverpool si-a remontat echipa in celebra remontada cu Barcelona,  pentru că a avut cui să se adreseze in vestiare. Jucatorii lui credeau că se poate întâmpla o minune. Cui sa se adreseze orice sef de TVR?  Cine mai e in “vestiar”? Oamenii din Televizunea publica si-au pierdut dorința de a trăi profesional, în afara salariului nu cred că-i mai motivează ceva. Nici teoria că TVR e goarnă politica nu e adevarată. Ca să fii porta-voce politică,  trebuie să ai public. La 0,5 shr, adica la câteva zeci de mii de telespectatori, mai rentabil e sa-ți deschizi o pagină de FB. Imi amintesc că,  intr-o discutie despre audiente tv, Adrian Paunescu mi-a spus că degeaba ai emițător,  dacă n-ai receptor. Deci, ce partid politic ar vrea să detină un emitător fără receptor? E o pistă falsă,  asta cu influența politică si cu dorința politicului de a ține TVR în mână. De ce ar face-o,  pe audiente nesemnificative? 

Marina Almășan : – Ai spus un lucru, în răspunsul tău, pe care chiar vreau să-l combat. Ne-ai acuzat, la grămadă, că ne-am pierdut dorința “ de a trăi profesional”. Da, suntem blazați, într-o mare măsură, văzând că instituția careia ne-am dedicat viața și în care ne-am investit visele, merge într-o direcție greșită, dar mai suntem destui încă, dominați de pasiunea pentru această meserie, capabili să infruntăm toate piedicile interne, de care in treacăt ai amintit, pentru a ne face meseria onorabil. Că nimeni nu se sinchisește ca produsul nostru să ajungă la mase, asta deja ține de altceva.Este și marea noastră durere. De foarte multe ori, tragem gloanțe în aer. Înainte nu erau bani. Acum sunt, dar sunt folosiți aiurea…  Auzi, Dan,  ești angajatul unui post privat și totuși risc o întrebare : are nevoie populația și de o televiziune publică? 

          

Dan Negru : – De una care să conteze, da. De una care adună niste mii de telspectatori, cât o pagina de FB, nu. Unul din idolii mei, pe care am avut sansa sa-l si cunosc, este Carlo Conti, brandul nr 1 RAI UNO. Sunt fanul lui Pablo Motos, cel care a facut cariera la TVE. Televizunile publice conteaza , în multe tari europene. Să nu uitam de milioanele de lire sterline pe care i le dădea BBC lui Clarkson,  de la Top Gear. Ti-am dat niste exemple de prezentatori-locomotivă,  care trag dupa ei televizuni publice mari din Europa. Si nu e vorba despre bugete. Da, TVR are acum bugete considerabile, anul trecut a avut 86 milioane de euro buget si au avut si profit pe o crestere considerabila de publicitate. Când vezi ca Etno TV sau Diva TV sau AXN  cu bugete infinit mai mici sunt în piață cu audiente mai mari, iti dai seama că nu e despre bani….

Marina Almășan : – Ca economist, licențiat în management, nu pot decât să-ți dau dreptate… După ani de “privat”, și nu petrecuți oricum, ci dintr-un succes în altul, care crezi că ar fi lucrurile care-i lipsesc TVR-ului pentru a se reinventa? ( sau măcar pentru a-și opri “picajul”)

          

Dan Negru : – Mă miră că TVR nu are formate mari internationale cumparate. Rai are „Ballando con stelle” sau „The voice of Italy”, TVE are “Masterchef”, etc..Totusi, televiziunea care i-a dat pe Bocanet sau Vornicu nu are niciun program de forță în divertisment. Am văzut câteva incercări ieftine,  cu prezentatori prafuiți si fără aplomb, culesi de prin showbiz. Sunt programe in piata care trebuiau sa fie achizitionate de TVR,  inainte ca ele sa devina branduri la televiziunile private, cum ar fi  “Românii au talent”, Vocea Romaniei” sau chiar showul meu cu copii, Next Star,  ori Masterchef. Televiziunile publice europene nu doar că tin pasul cu piata internationala a formatelor tv,  dar si dau tonul in achzitionarea lor. De la Surprize, nu stiu vreun alt format international de forta,  la TVR. Ca să cumperi un mare format international ai nevoie si de moderatori priceputi. Alta piatra de incercare. 

Marina Almășan : – Ascultându-te, mi-am amintit de o călătorie recentă în China, cand, butonând cele 14 canale ale CCTV, televiziunea de stat, am descoperit , impecabil realizate, variantele chinezești ale show-urilor “Voice of China”, “Masterchef”, “Next Star”. De altfel am făcut un documentar despre acest “miracol chinez” ( cu costuri auportate integral de sponsori, dacă tot vorbim de eficiență economică)  , pe care insă Doina Gradea mi l-a refuzat la difuzare. Motivul? Unul halucinant : “Pe mine nu mă interesează China!”…Q.e.d. Vorbește-mi, te rog,  despre șefii tăi, de-a lungul timpului.  Cât de important este un lider bun, în activitatea unui profesionist? 

        

Dan Negru : – Am avut sefi care au devenit iconuri in meseria mea si am avut si sefi
modesti, fără miză. Am sa-ti  spun ceva ce n-am mai povestit. Cu ceva ani in urmă,  m-am apucat sa documentez un material pentru o carte despre sefii oamenilor celebri. Cu nume si povesti. Si eu am avut sefi care mi-au pus bete in roate, dar si altii care m-au ajutat in cariera. Am interviuri cu Stela Popescu,  de exemplu,  despre sefii care au ajutat-o in cariera si despre cei care au incurcat-o. Cu nume si întâmplări. Am lasat de izbeliste cartea din lene. Poate o reiau cândva. Interviurile încă le am si ele devin mai bune de la an la an, sunt ca vinul.

Marina Almășan : – Te înțeleg : deocamdată încă te mai hrănește ceea ce faci, la Antenă! Uite, eu m-am alucat să scriu, în momentul în care am simțit ca munca în TVR nu-mi mai oferă aceeași satisfacție, că nu mai sunt valorificată la justa mea valoare și atunci mi-am găsit un debușeu pentru energiile mele, blocate în TVR.  Sper ca tu să te apuci de scris din alte motive! Dar hai să ne intoarcem la paralela dintre Atunci și Acum : motivația financiară este singura , care deosebește statutul tău de acum, față de cel de atunci?

           

Dan Negru : – Nu am pus preț pe motivatia financiara in negocierile mele din televiziune,  pentru că am avut norocul ca independenta mea financiară să nu depindă de facturile pe care le rupeam in televiziune. Asta mi-a si dat libertatea să refuz formate tv în care nu am crezut.

Marina Almășan : – O întrebare delicată, care poate nu îți va plăcea : nu ți-e teamă că , din cauza vârstei, sefii se vor debarasa curând de tine? La “patron” nu funcționeaza astfel de criterii?

Dan Negru : – Functioneaza criteriul de audiență si nu de vârstă. E valabil asta peste tot. Nea Marin nu e tocmai un puștan de 17 ani,  dar face audiente mari cu showul lui, nici Bănică nu mai are 18,  dar e un jurat excelent la X Factor. Vorbesc acu’ despre divertisment,  si nu despre stiri sau talkshow, unde credibilitatea ti-o dă însăși vârsta. Esca e cu atăt mai bună,  cu cât trec anii;  si Busu e fenomenal de credibil, pe măsură ce trece vremea. Nu e despre vârstă, e despre ce transmite vârsta. Văd la tv pusti de 20 de ani care par batrani deja si-i vad pe unii de +50 care sunt supercool. Dar asta e o altă mentaliate cu care trebuie să lupte TVR,  care, să nu uităm,  e televiziunea care l-a scos fortat la pensie pe Iosif Sava,  desi era in varful audientelor tv,  si pe care apoi l-a luat Adrian Sarbu la Acasa TV,  unde a batut in audiente TVR-ul care l-a dat afară! Cel mai urmarit talk show la RAI e Porta la Porta cu Bruno Vespa,  care are 75 de ani si care , după criteriile TVR, nu ar mai fi fost demult în grilă. Showul lui Vespa bate de departe, în audiențe,  Mediaset, competitorul privat al lui Rai. 

Marina Almășan : – Sper ca dialogul nostru să fie o sursă de inspirație pentru viitorii manageri ai TVR…Hai să-ți pun și niște întrebări mai “personale” : este celebritatea este o haina greu de dus? Care sunt părtile ei bune, care cele  mai neplăcute? 

         

Dan Negru: – Depinde cum imbraci haina asta. A spune că nu-ti place să fi recunoscut pe stradă, e o fățărnicie, o minciună. Asta e valoarea muncii noastre, recunoasterea. Celebritatea e barometrul muncii noastre. 

Marina Almășan : – De unde-ți vine satisfacția, în viață? Statutul de familist are vreun rol în asta?

       

Dan Negru : – Codruta, sotia mea, e medic stomatolog si nu are nimic de a face cu breasla mea. Acest lucru îmi da o liniste si o relaxare. Imi tin si copii, Dara si Bogdan departe de lumea televiziunii. Si drumurile spre Timisoara imi dau o alta relaxare. Incă mă consider un timisorean venit in delegatie in Bucuresti si care asteaptă să se intoarcă acasă. Imi pare rău ca orase ca Timisoara, sau Iasi, sau Cluj sunt lipsite total de media, că nimeni acolo n-a avut curajul să investească serios în televizune. Poate Clujul să fie o oarecare exceptie. Dar imi iau energie de acasa. 

Marina Almășan : – Mă bucur că am atins și latura ta umană! Să vorbim și despre planuri de viitor, căci face parte din regula interviului cu o personalitate! Deci?…

          

Dan Negru : – E o piață dinamică si chiar dacă, prin media, sunt celebrele comparatii despre Esca la Pro si Negru la Antena, nu stii niciodata ce-ti rezervă viitorul. Abia ce m-am întâlnit cu Brenciu la aniverarea a 20 de ani de Prime Time, compania d-nului Lazarov si am povestit despre planuri de viitor,  că la putină vreme am aflat că s-a dus la Pro! E o piață dinamică, fără un viitor cert. Am însă o certitidine: Revelionul cu Negru. A 20-a oară! 

Marina Almășan : – Multe-nainte! 

Femei de 10 pe Facebook