Bombănelile Marinei Editoriale

Karl Lagerfeld mă pune pe gânduri….

Am dat , zilele trecute, peste un citat ușor straniu, al vestitului designer Karl Lagerfeld. Spunea el : “Cel mai important lucru dintr-o casă e coşul de gunoi.” Am recitit fraza, încercând să-i pătrund sensurile date de cel ce mai reușise odată să îmi influențeze viața. Atunci mă aflam în vreme de furtună ( viața mea însăși devenise un uragan) și, nemaiavând chef de aproape nimic – nici măcar să mă mai rotesc, în oglindă, înveșmântată în rochițele mele elegante – îmi cumpărasem o pereche de pantaloni de trening, ca să mă simt comod și să pot lâncezi în voie pe canapeaua regretelor mele. Am și marcat vreo două zile, împachetată în nădragii respectivi, până când am dat cu ochii de o frază rostită de Lagerfeld ( pe atunci încă mai trăia) : “Pantalonii de trening sunt un semn al înfrângerii – spunea el, după care explica, “pentru proști” : Când simți că pierzi controlul asupra vietii tale, atunci îți cumperi pantaloni de trening.” Țin minte că mi-am privit lung pantalonii de trening și am început instantaneu să-i urăsc. I-am mai îmbrăcat o zi-două, după care i-am donat unei vecine nevoiașe de pe stradă. Las’ să piardă ea controlul asupra vieții ei! Mi-am dat seama că Lagerfeld avea dreptate : chiar mă aflam într-o groapă de potențial, în care simțeam că nu mai sunt eu cea care ține frâiele propriei vieți, iar pantalonii aceia chiar reprezentau o pecete a înfrângerii mele. Mi-am redeschis șifonierul cu ținute șic , m-am reîmprietenit cu oglinda și….în scurt timp m-am întors la mine, cea care fusesem cândva.
Și iată că din nou, faimosul făcător de veșminte mă surprinde cu gândul său, transferându-i, de data asta, o misterioasă “greutate” unui obiect din casă pe care, sunt sigură, nimeni nu dă nici doi bani. Recunoașteți : câți dintre voi prețuiți coșul de gunoi? Câți îl expuneți, la vedere? Oare sunt singura care-l ține pitit, în dulăpiorul de sub chiuveta din bucătărie? Cu siguranță, nu. Locul gunoiului este, de regulă, ferit de ochii (și de nasul!) lumii, chiar și atunci când îl ascundem sub preș. Conținutul său este mereu alcătuit din lucruri de care nu mai avem nevoie, de resturi, deșeuri și elemente care trec rapid în descompunere, călărind pe duhori infernale, care le grăbesc transferul la ghena de gunoi a blocului sau în tomberonul din curte. Și, hop!, vine Lagerfeld să schimbe prioritațile, cocoțând banalul și sordidul coș de gunoi în fruntea tututor lucrurilor care ne compun existența de zi cu zi.
….Știu bine că Lagerfeld s-a remarcat prin opiniile sale controversate, dar mai știu că niciodată nu a vorbit gura fără el. Am zăbovit puțin pe malul acestui aparent șocant gând al său și…am sfârșit prin a-i da , și de data aceasta, dreptate.
Viața noastră este , până la urmă, o sumă de lucruri bune și lucruri rele, care alternează haotic, fără a respecta vreo regulă , surprinzându-ne de multe ori. Dorința fiecăruia dintre noi încape foarte bine în proverbul “Cele rele să se spele, cele bune să se-adune”. Cu toții vrem să expulzăm în trecut pasajele nefaste ale existenței noastre : vrem să uităm lucrurile urâte, să ne debarasăm de oamenii care ne-au făcut să suferim. Tăria de a o face, nu o are toată lumea. Unii rămân ancorați în nefericirea lor, complăcându-se în viața lor ca o latrină, înconjurându-se de gunoaie acceptate și sufocând, neputincioși, orice dorință de a se curăța de acestea. Așa cum, în casele noastre, curățeniile periodice – nu cele superficiale! – sunt menite să expedieze către coșul de gunoi tot ceea ce ne poluează existența de zi cu zi, tot așa trebuie să facem periodic curat și în viețile noastre. Să eliminăm gunoiul. și gunoaiele. Și nu să le ascundem sub preș, tolerând alături de noi sau în preajma noastră, oameni toxici, oameni care ne umilesc, ne fac să suferim, ne confiscă bucuria de a trăi. Pentru o astfel de acțiune, nu avem nevoie de produse de curățenie, ci doar de un spray cu voință și un praf de dorință. Aceea de a ne face viața curată. Locul de cinste pe care-l recomandă celebrul designer pentru gunoiul din casa noastră, se referă de fapt la mizeria umană, în care uneori ne complacem. E un îndemn la curățenie, la a o așeza pe primul loc, în viața noastră. Viitorul nu poate începe decât după ce ți-ai igienizat prezentul, iar Lagerfeld, om al frumosului, a spus-o foarte plastic.
…așa că, pentru a-mi păstra în minte simbolul găsit de Lagerfeld, mă gândesc chiar să scot coșul de gunoi din lăcașul său de sub chiuvetă și să-l pun la loc de cinste, în sufragerie. Eventual, în loc de televizor!

Rubrică oferită de FARMACIILE CATENA : RILASTIL – Protecție solară

Femei de 10 pe Facebook