Bărbați de 10

“Până și în casa lui Moș Crăciun se ascultă muzică prin sistemul audio GENELEC!” -interviu cu LARS OLOF JANFLOD, unul din oamenii de bază ai liderului mondial în sisteme audio GENELEC

 

 “Sunetele sunt culorile care pictează aerul” – rostea marele compozitor italian Ennio Morricone, el însuși un adevărat pictor al muzicii, dacă este să glosăm pe marginea frumoasei sale definiții.

Și pentru că lumea e atât de avidă de culoare iar aerul ce ne adună pe toți laolaltă mustește a sunete de tot felul, mintea neobosită a omului a căutat soluții miraculoase astfel încât cele mai frumoase sunete ale sale să poată ajunge la cât mai multe urechi și prin ele la cât mai multe suflete.  

În “abecedarele” care ne inițiază în tainele sunetelor, acestea sunt definite ca fiind o energie creată atunci când un obiect vibrează și trimite valuri de energie în urechile noastre. Astfel, sunetul călătorește prin aer în valuri. De stăm aproape de sursă, sunetul ne poposește instantaneu în urechi, la intensitatea convenabilă pentru a ne bucura de el. Odată cu distanța, calitatea sunetului scade, vibrațiile sunt din ce în ce mai slabe, reacția noastră la ele – din ce în ce mai palidă. 

    Omenirea a evoluat și, pornind de la vremurile în care, fără nicio amplificare, sunetele scoase de animalele preistorice îi băgau în sperieți (si în peșteri!)  pe strămoșii noștri, astăzi mințile strălucite ale oamenilor au creat diverse mașinării, prin care sunetele pe care le dorim cât mai aproape de noi și cât mai intense, să ne bucure auzul, încărcându-ne de energie și sentimente. 

     De ce toată această introducere? Pentru că, in documentarea ce a precedat călătoria noastră în Finlanda, am aflat un lucru surprinzător : în Finlanda se află liderul mondial în materie de instalații de sunet, faimoasa companie GENELEC, pe care cei ce au de-a face în activitatea lor cu boxe pentru amplificarea sunetului, o cunosc foarte bine. Televiziunile și radiourile din diferite părți ale lumii folosesc boxe GENELEC, iar Televiziunea Română nu face nici ea notă discordantă. Cu ceva ani în urmă, echipa de la Genelec, alături de specialiștii TVR coordonați de regizorul muzical Dani Constantin, au echipat la standarde înalte Studioul muzical al Televiziunii Române, transformându-l în cel mai performant studiou muzical din media românească la acea vreme. Șeful echipei de profesioniști veniți atunci din Finlanda era condusă de unul din capii GENELEC. Lars-Olof Janflod a păstrat România în suflet și a fost încântat să se întâlnească, la Helsinki, cu două jurnaliste de la TVR, să le arate performanțele noilor echipamente de la GENELEC și să le vorbească despre companie, despre legătura sa de suflet cu ea si…puțin și despre Finlanda. 

Transcriu mai jos interviul pe care l-a acordat  pentru rubrica “Bărbați de 10” a revistei noastre. Căci Lars-Olof este, fără doar și poate, un bărbat de nota 10 și un profesionist de 11! 

Marina Almășan : – Dacă ar fi să treceți, pe cartea dvs de vizită, alte câteva elemente, în afara numelui dvs, al firmei și a numărului de telefon, care ar fi acelea? 

Lars-Olof Janflod : – Nu știu dacă ceea ce vă spun acum va încăpea pe o carte de vizită, dar cu siguranță ESTE cartea mea de vizită. Așadar,  numele meu este Lars-Olof Janfold si lucrez la Genelec de 30 de ani, insa legaturile mele cu compania dateaza inca din 1985. Am inceput colaborarea atunci cand compania era mica, ea numarand doar 20 de angajati, iar primul meu job a fost in vanzari internationale, eu avand sarcina de a extinde afacerile noastre in noi teritorii. De atunci, am mai dobândit și alte diferite roluri, insa cel pricipal a fost mereu in cadrul Vânzărilor. Astazi lucrez doar cu jumatate de norma, iar ceea ce a fost odata un mic birou de vanzari,  compus din doi sau trei oameni, este astazi dublat, daca nu chiar mai mult,  numarul de angajati urmandu-i exemplul.

Marina Almășan : – Cu siguranță,  ați avut un rol important în această dezvoltare. Spuneți-mi, cum v-ați intersectat cu GENELEC? întâlnirea dvs cu această companie a fost o dorință arzătoare sau o întâmplare? 

Lars-Olof Janflod : – Inainte de a ma alatura Genelec, am fost inginer sunetist in industria teatrelor, colaborând în special  cu teatrul muzical, dar si cu spectacole de drama si balet. Bineinteles, n-am mai lucrat de atunci in acea bransa, insa cultura va rămâne mereu aproape de inima mea, astfel ca și acum sunt un impatimit al teatrului, mergand des la sectacole, ca spectator. De altfel, atât eu, cat si colegii mei, imparatasim pasiune pentru diferitele industrii pe care produsele si tehnologiile noastre le sustin si le imbunatatesc. Legat de primul meu contact cu Genelec, el dateaza inca de la inceputul anilor ’80, și s-a întâmplat intr-un mic targ de afaceri ce a avut loc intr-un hotel. Intr-una din camere au fost expuse trei produse marca Genelec . Pe vremea aceea lucram la un teatru care isi construia un nou studio si asta a dus la cumpararea acelor produse pentru acea locatie. Cativa ani mai tarziu, am inceput sa lucrez pentru o companie de sunet care era reprezentata de Genelec si asta a facut ca, in 1992, fondatorul Genelec, Ilpo Martikainen, sa ma angajeze.

Marina Almășan : – Înseamnă că l-ați convins de valoarea dvs! Spuneți-mi , vă rog, câteva cuvinte despre compania devenită lider mondial. Știți ce mi se pare senzațional? Ca sediul său nu este într-unul din marile orașe ale lumii, ci într-un mic orășel, pierdut în natura atât de frumoasă a Finlandei! Va rog să va referiți și la acest aspect! 

Lars-Olof Janflod : – Genelec a fost fondata in 1978, deci anul acesta implinim 45 de ani. Sediul central al corporatiei se afla la 500 de km Nord de Helsinki, in oraselul Iisami. A fost aleasa aceasta locatie pur si simplu pentru ca aici s-au nascut si au crescut Ilpo si co-fondatorul sau, Topi Partanen. Ei sunt prieteni din copilarie si cativa ani dupa ce au terminat facultatea au fondat Genelec si s-au intors in orasul natal. Cineva ar  putea crede ca nu e chiar locul perfect pentru nasterea unei companii, insa asta nu ne-a oprit să dezvoltam unui gigant ce conduce azi topurile in nisa noastra.

Marina Almășan : – Trăim într-o eră a tehnologiei. Există, în lume, o mulțime de companii care produc echipamente de sunet. Cum ați reușit să ajungeți în fruntea lor? Cine vă sunt cumpărătorii? 

Lars-Olof Janflod : – Genelec a fost initial fondata cu scopul de a furniza monitoare audio societatilor de difuzare. Primii clienti au fost YLE si RAI, posturile nationale ale Finlandei, respectiv Italiei. Cel ce semnează designul  difuzoarelor  si amplificatoarelor  noastre a optat pentru ceea ce astazi se cheama “design activ” , adică unirea difuzorului cu monitorul, intr-un sistem integrat, unde difuzorul avea un amplificator incorporat. Aceasta practica nu era comuna la acea vreme, cand majoritatea difuoarelor aveau asa-zisele “design-uri pasive”. Cu toate ca nu noi am inventat conceptul de “monitoare active”, noi am fost primii sai exploatatori si, de-a lungul anilor, am dus aceasta practica de la rangul de “raritate” la cel de etalon. Datorita imbunatatirilor constante, am reusit sa tinem stacheta sus, si sa ne mentinem pozitia de lideri de piata. De-a lungul timpului, ne-am extins si in alte segmente de afaceri, si, cu toate ca televiziunea a ramas principala noastra nisa, suntem astazi implicati si in productia muzicala, film si clipuri video, precum si in sistemele audio din locuri publice precum restaurante, hoteluri, s.a.m.d. 

Marina Almășan : – Este, așadar, un privilegiu să stau de vorbă cu unul din pionii principali ai unei companii devenită lider mondial și vă mulțumesc pentru acest interviu. Avand însă în vedere ca el va fi inclus într-o carte dedicată Finlandei, o să profit să mai aflu cate ceva despre Finlanda și indirect, de la dvs. Bunăoară, sunt sigură că existăbo legătură între cultura finlandeză și business-ul pe care l-ați pus pe picioare. Vorbiți-ne puțin despre cultura acestei țări și apoi despre felul cum se reflectă ea în afacerea dvs.  

Lars-Olof Janflod : – Multe lucruri pot fi spuse despre cultura finlandeza, insa, dupa parerea mea, esenta consta in limba unica vorbita aici. Ceea ce a fost candva o tara agrara, s-a transformat intr-o societate digitalizata, unde companii precum Nokia au ajuns să dea tonul in lume. Astazi, sistemul educational finlandez este printre cele mai eficace de pe Glob. Acest progres in educatie si tehnologie a facut ca aceasta tarisoara cu populatia putin peste 5 milioane de locuitori sa fie integrata perfect in Uniunea Europeana si sa-si exporte produsele digitale pe intreg mapamondul, lucru extraordinar pentru o tara ce este independenta doar din 1917.

Marina Almășan : – Da, este într-adevăr o țară extrem de specială! Și mă bucur să le pot vorbi românilor despre ea. Dar dacă tot am pomenit de români, voi evoca numeroasele contacte pe care le aveți cu România. În opinia dvs, care sunt lucrurile care ne unesc și care sunt diferențele majore dintre țările noastre? 

Lars-Olof Janflod : – Pentru mine e greu de răspuns la această întrebare, pentru că eu sunt…suedez!  Daca ar fi sa-mi dau cu presupusul, as putea spune ca ambele tari au trait expereinta de a fi aproape de URSS, Romania fiind mai mult, sau mai putin, parte din ea, iar Finlanda fiind candva o regiune autonoma a Imperiului Rus din 1809 pana in 1917, iar mai apoi fiind trasa in Al doilea razboi mondial tot de catre vecinii ei. Asadar, cumva Romania si Finlanda au avut de a face cu situatii similare in ceea ce priveste politica externa. Cu toate acestea, lucrurile s-au schimbat in bine din multe motive, iar acum ambele state fac parte din UE.

Marina Almășan : –  Aveți o relație puternică cu industria de televiziune, iar TVR este unul din numeroșii dvs parteneri. Vă mai amintiți prima dvs calatorie in România? Prima întâlnire cu Televiziunea Romană?

Lars Olof Janflod : – Prima mea vizita in Bucuresti a fost pe la mijlocul anilor ’90, iar de atunci am facut vizite atat TVR-ului, cat si postului national de radio. Totusi, abia la finele anilor ’90 am vazut ceva progrese in TVR, asa ca atunci am inceput sa furnizam monitoare pentru studio-ul muzical. Tot in acea perioada m-am imprietenit cu Dani Constantin, compozitor si regizor muzical la TVR, cu care am ramas in relatii foarte bune de-a lungul timpului.

Marina Almășan : – Haideți să ne reîntoarcem puțin la “obiectul meu de interes”. Care sunt locurile dumneavoastră favorite din Finlanda? Povestiți-ne despre ele. Și încă ceva, am o curiozitate personală : noi, românii, avem Castelul lui Dracula, finlandezii au Casa lui Moș Craciun. Are, oare, Moș Crăciun, la resedința sa, un sistem audio GENELEC? 

Lars-Olof Janflod : – Finlanda este o tara mică, judecând după populatie, ea număra  doar 5.6 milioane de locuitori, dar este mare in ceea ce priveste suprafata: 340 000 km2, facand astfel posibila o densitate a populatiei de doar 18 oameni/km2. Avand atata teren virgin, activitatile corelate cu această “natură  salbatică”  joaca un rol important in viata fiecaruia. De exemplu, Finlanda este cunoscuta si ca fiind “Tara celor o mie de lacuri”, astfel pescuitul este o activitate foarte apeciata, intocmai vanatului. Bineinteles, climatul rece favorizeaza sporturile de iarna, precum ski-urile, sau snowboarding-ul. E greu sa alegi exact niste locuri speciale in Finlanda; este de ajuns sa iesi din casa si o sa fii inconjurat de natura. Totusi, ar putea fi un loc cu totul special, unic in lume, la care ați și făcut, de altfel, referință : satul lui Mos Craciun, la Nord de Rovaniemi, chiar la cercul polar, unde poti sta cu un picior pe fiecare parte a cercului și poți sa il si vizitezi pe Mos Craciun in cabana lui. Aici poti sa ii lasi dorintele tale, în timp ce asculți muzica de Crăciun chiar din sistemul lui audio GENELEC! Cu astfel de activitati, nici nu este de mirare că finlandezii au fost caracterizati de multe ori ca fiind cei mai fericiti oameni de pe planetă! 

Etichete

Publicitate