Femei de 10

“Frumusețea vine din ceea ce ești, nu din ceea ce asteaptǎ alții sǎ fii” – interviu cu pianista MĂDĂLINA PAȘOL

 

Pe Mădălina Pașol am văzut-o prima oară într-un concert,  la Ateneul Român. Nu sunt expertă, sunt doar iubitoare de muzică, iar Mădălina mi s-a părut a fi fascinantă. Aplauzele prelungite ce i-au însoțit recitalul mi-au confirmat că nu m-am înșelat. Apoi am venit acasă și m-am cufundat în internet pentru a afla mai multe despre ea ( așa obisnuiesc, ori de câte ori ceva sau cineva îmi atrage atenția!). După câteva ore am decis : Mădălina este o femeie de 10 și merită s-o invit în emisiunea mea de profil. Da, ați ghicit, acțiunea se petrecea acum ceva ani, pe când realizam pentru TVR emisiunea “Femei de 10, Barbați de 10”. Zis și făcut : în scurtă vreme, Madălina ne devenea oaspete, iar unul din momentele de surpriză ale prezenței sale în platoul de filmare a fost o “joncțiune” neașteptată, in emisiune, a Mădălinei – la pian, cu juna sa fiică ( pe atunci o copiliță!) – la violoncel.
Emisiunea s-a terminat, însă prietenia s-a păstrat și am continuat să mă bucur de invitațiile primite la concertele Mădălinei . Și pentru că în viața artistei s-au întâmplat, de la prima noastră întâlnire, destule lucruri frumoase, i-am propus un interviu pentru revista Femeilor de 10. Ceea ce, fără îndoială, este!

Marina Almășan : – Fărǎ îndoială – și nu o spun eu, un simplu iubitor de muzică, ci adevărații cunoscători – Madălina Pașol este un nume de referință în lumea muzicii. Ce înseamnă pentru un pianist să fie “un nume de referintǎ”. Ce calitǎți îl plaseazǎ în aceastǎ pozitie?

Mădălina Pașol : – Cred că în lumea muzicală se vorbește deseori despre așa-numitele ,,genii” sau ,,minuni”, încât acești termeni ajung sǎ apară pe biografiile tuturor pianiștilor – de la Yuja Wang la pianiști mai putin cunoscuti. Trǎim într-o eră obsesiv online, unde nevoia de a epata este incredibilǎ, încăt aproape cǎ oricine poate sǎ fie un geniu, cu marketingul corect.
Un pianist este cu adevărat un nume de referință atunci când lasă în urma sa o moștenire sau care demonstrează o totală dedicare muzicii, așa cum o face Martha Argerich la cei 83 de ani sau cum a fǎcut-o Radu Lupu, în reticența sa de a da interviuri sau de a avea o viațǎ publicǎ. Muzicienii sunt o altă specie, iar muzicienii care sunt cu adevǎrat “nume de referințǎ” sunt pe cale de dispariție,din pǎcate.

Marina Almășan : – Așa că să ne bucurăm de cei care există și pe care ni-a scos în cale Providența! Spune-mi, Mădălina, care sunt marile tale „izbânzi” de până acum? Ne poți plimba puțin, te rog, pe traseul tău profesional,începând cu primul tǎu contact cu pianul?

Mădălina Pașol : – Am crescut într-o familie de muzicieni, unde bunicul meu a jucat un rol esențial în devenirea mea artisticǎ. Faptul cǎ în casa noastră se auzeau constant violoncelul, pianul și aveau loc orele de limbi strǎine sau de șah,  devenise o normalitate cotidiană. Pregătirea mea profesională a culminat cu admiterea la Universitatea de Arte din Berlin, unde am fost îndrumată de muzicieni importanți, cum ar fi Georg Sava și Pascal Devoyon, apoi au urmat concursurile mari din Japonia, din Europa, cursurile de mǎiestrie etc.
La ultima mea conversație cu maestrul George Sava, cu care am studiat la Universitatea de Arte din Berlin , între anii 1994-1998, mi-a împărtășit arborele genealogic al școlii mele pianistice care coboară în linie directă până la Franz Liszt. Cu prof. George Sava am reluat legătura după aproape 15 ani, iar în timpul pandemiei petreceam ore întregi în online, ne cântam reciproc și analizam frumusețea imensă a muzicii, preferații săi în acea perioadă fiind Brahms și Chopin, iar eu pregăteam Imperialul de Ludwig van Beethoven.

Recent, am aprofundat această informație și într-adevăr reiese că maestrul meu, George Sava, a fost elev al profesorului György Halmas, un student al lui Emil von Sauer, care a fost discipolul lui Liszt. Nu mi-a venit sǎ cred cǎ genealogia pedagogicǎ pe care am primit-o este chiar moștenirea lui Liszt! Vă puteți convinge accesând înregistrarea Sonatei in Si minor de F. Liszt pe canalul meu de Spotify.

Marina Almășan : – Fiind un muzician tânăr, ești “prietenă” cu mediul virtual și știi cum să-l folosești în favoarea ta. Vorbește-ne despre lansarea ta pe platformele digitale. La ce surprize sǎ ne așteptǎm?

Mădălina Pașol : – Anul acesta și anul viitor voi lansa mai multe albume și single-uri, capodopere muzicale, dar și din repertoriul muzicii contemporane. Consider cǎ mediul online este propice pentru muzica clasică, iar în ultimii ani a devenit chiar și o unealtă de marketing. Bineînțeles, oamenii vor iubi întotdeauna fizicalitatea unui CD sau vinyl, însă pentru generațiile noi totul ține de streaming si de prezența online.
Pentru noul album ,,Algo-Ritm”, editat de Radio România, am pregǎtit piese care nu au fost încǎ înregistrate în țara noastră, lucrǎri de W. A. Mozart sau J. Brahms, lucrări descoperite în ultimii ani sau miniaturi mai puțin cunoscute publicului. Voi lansa și un album live, înregistrat în 2012 la Palatul Cantacuzino din Bușteni, care are o semnificație specialǎ pentru mine, penru ca în acel moment am simțit că îmi doresc sa ma întorc în România după 17 ani de viață în Germania.

Marina Almășan : – Este, oare, mai provocator pentru un artist să se întâlnească virtual cu ascultătorii sai, decât într-o salǎ de concerte?

Mădălina Pașol : – Cu siguranță pandemia ne-a învățat cum să operăm și cu aceste mijloace, încăt să oferim publicului muzicǎ. Înregistrările sau transmisiunile live nu se pot compara cu senzația pe care o ai într-o sală de concerte, de altfel Sergiu Celibidache era total opus ideii de a înregistra lucrǎri, tocmai pentru cǎ se pierde aceastǎ “fenomenologie” a muzicii de care vorbea maestrul. Sunt absolut convinsă că fiecare muzician are nevoie de noi segmente de public, iar mediul virtual sau social media ajută în acest sens.

Marina Almășan : – Hai să-ți cutreierăm un pic “începuturile” : Cu ce a început Mădălina Pașol, în copilărie ( ca și repertoriu) și ce cantă acum? Cum îți alegi repertoriul? Ce le cânți celor „avizați” și cu ce anume îi cucerești pe cei care ascultǎ muzicǎ din plǎcere,dar foarte rar?

Mădălina Pașol : – Repertoriul meu a variat de-a lungul timpului, uneori am simțit că sunt mai aproape de muzica barocǎ, de Scarlatti sau Bach, alteori eram total conectată la compozitorii ruși sau romantism. De multe ori am programat în recitaluri preludiile lui Rahmaninov pentru cǎ sunt niște lucrǎri extraordinar de sensibile, cu o prizǎ mare la public. În concerte îmi place să surprind publicul și cu mici piese pline de umor pe care le ofer ca bis, cum ar fi Das Butterbrot – Tartina cu unt de Mozart sau arhicunoscutul marș turcesc – Alla Turca, piesa careia îi adaug și niște elemente de jazz. Am debutat la varsta de 9 ani cu orchestra interpretand concertul în Fa minor de Johann Sebastian Bach.
Cred cǎ astǎzi, la nivel mondial, există un trend de întoarcere la aceste piese “din copilărie” pe care toți le- am studiat. Marii pianiști înregistrează Sonata Facile de Mozart, preludii de Bach, lucrǎri de Philip Glass sau coloane sonore cu muzică minimalistă, tocmai pentru cǎ publicului îi este mai ușor sǎ rezoneze cu astfel de sonorități. Sonate de Scriabin sau lucrări mai ample sunt puțin mai greu de digerat, însă nu imposibil.

Marina Almășan : – Stiu cǎ anul trecut, cu cateva zile inainte, concertul tău anual de la Ateneu era deja sold out. Anul acesta, cand va avea loc?.. și te rog să ne și dezvălui câteva din secretele sale.

Mădălina Pașol : – În spatele meu există o echipă care mǎ ajută cu promovarea evenimentelor mele, iar recitalul de anul trecut este dovada unui succes datorat și programului ales – capodopere de Chopin, Schumann, Rahmaninov etc. Am avut emoții foarte mari, dat fiind și complexitatea programului, dar și a sentimentului coplesitor pe care îl am de fiecare datǎ când pǎsesc pe scena Ateneului. Urmǎtorul meu recital va avea loc pe 2 martie 2025, la Sala Mare a Ateneului Român, unde voi interpreta suita plinǎ de imaginație Miroirs de Maurice Ravel, Kreisleriana de Robert Schumann, dar și alte surprize muzicale. Sunt absolut onorată să fac parte din stagiunea muzicalǎ care a fost deschisǎ anul acesta de legendara Martha Argerich. Până atunci, pregătesc lansarea albumului,,Algo-Ritm” în librǎrii și online, iar pe 1 decembrie găzduiesc un eveniment special la salonul, “Chopin&Champagne”, unde voi susține un recital cu piesele de pe album, dar și un meet&greet cu toți iubitorii de muzicǎ.

Marina Almășan : – Te vedem strǎlucind pe scenă, dar puțină lume știe de furtunile din viata ta. Desi poate nu e cazul sa-ti violam spațiul privat, eu te-as ruga totuși să ne vorbești putin despre “căderile”tale, dar mai ales despre  puterea de a te ridica deasupra lor.

Mădălina Pașol : – Există momente în viața fiecăruia în care, după ce reflectoarele se închid și aplauzele se opresc, te simți copleșit. Timpul pe care îl dedic familiei și carierei este foarte important, iar proiectele în care am fost implicatǎ în ultimii ani aproape cǎ m-au dus într-un burn-out. Am simțit că tot ce am construit se poate prǎbuși în orice secundǎ dacǎ nu reușesc să mă regăsesc pe mine. Am luat decizia să mǎ despart de partenerul meu de viață și sǎ aleg familia mea, familia Pașol, pe Ava a mea, și să mă dedic muzicii. Aceste momente, de despǎrțire sunt dureroase, iar vindecarea este un process de lungă durată, însă am considerat că este mai important sǎ îmi vǎd de drum, sǎ duc mai departe moștenirea artistică primita de la familia mea și de la profesorii mei. Proiectele mele sunt cronofage și au nevoie de un sprijin constant pe care îl primesc de la echipa mea, de la asistentul meu, Cristian Radu, pe care doresc sa îl menționez, sau toată susținerea și implicarea lui Sorin S. care se ocupa de arhivarea înregistrărilor audio și video a tuturor concertelor mele, dar care este și o persoană la care pot apela zi și noapte în cele mai grele momente.

În momentele de slăbiciune trebuie sǎ mǎ întorc cǎtre interiorul meu și sǎ gǎsesc acolo puterea de a merge mai departe și de a tine capul sus. În concert nu putem să luǎm de la capǎt o piesă dacă greșim o frază sau dacă ratăm o notă, ci trebuie sǎ continuǎm cu urmǎtoarea mǎsurǎ și sa nu lǎsǎm asta sǎ ne destabilizeze.

Marina Almășan : – Îmi amintesc că, acum câțiva ani, te-am avut oaspete la “Femei de 10, Bărbați de 10” și, ca surpriză, ne-ai prezentat-o pe talentata ta fiica, alături de care ați interpretat o partitură: tu la pian, ea la violoncel. A continuat Ava să meargă pe acest drum? Pentru că-și doreste sau pentru că vrea sǎ-și bucure mama?

Mădălina Pașol : – Ava este un copil extrem de talentat, care mǎ surprinde în fiecare zi – este plinǎ de creativitate și are un instinct natural asupra muzicii. Pictează, face echitație, a progresat extrem de mult cu violoncelul, iar în ultima perioadǎ am început să colaborǎm împreunǎ în ansamblul,,Art Avenue” unde pregǎtim aranjamente extrem de frumoase ale unor piese cunoscute sau arii de operǎ celebre. Este o artistǎ! O las să descopere viața în toate dimensiunile ei, indiferent că dorește sau nu să facă performanță în muzicǎ. Ava este autodidactă în ceea ce privește chitara electrică, sau studiul unor instrumente mai puțin cunoscute precum dulcimerul, instrument al periodei renascentiste. Zilele trecute cânta la liră…

Marina Almășan : – Ce copil bun! …într-o lume în care adolescenții sunt deraiați și le creează atâtea probleme părinților! Spune-mi,te rog, ce învățăminte îi transmite Mădălina Pașol fiicei sale, care să-i slujească in viață, să i-o facă mai ușoară și s-o ferească de problemele pe care ea, mama însǎși, le-a avut?

Mădălina Pașol : – Fiicei mele îi transmit mereu că cel mai important este să-și cunoască valoarea, să fie autentică și sǎ-și urmeze pasiunile fǎrǎ teama de eșec. Din experiența mea, am învățat cât de prețios este sǎ ai încredere în tine,sǎ rǎmâi fidel principiilor tale și să înțelegi că fiecare obstacol este o lecție, nu un capǎt de drum.
O îndemn sǎ își cultive rǎbdarea, disciplina, dragostea și pasiunea pentru ceea ce face, dar și sǎ știe când sǎ  se opreascǎ și sǎ aibǎ grijă de ea însăși. În viață, este la fel de important să muncești pentru visurile tale, cât și sǎ-ti oferi momente de liniște și reflecție. Îmi doresc să evite greșelile mele învățând să pună limite sănătoase, să nu lase pe nimeni să-i dicteze drumul și să-și aleagă cu atenție oamenii din jurul ei. Îi spun mereu: ,,Ai puterea sǎ construiești o viațǎ frumoasǎ, dar frumusețea vine din ceea ce ești, nu din ceea ce asteaptǎ alții sǎ fii.”

Marina Almășan: – Ne apropiem de finele interviului dar și a anului. Care au fost „victoriile” lui 2024 și care vor fi „challenge”-urile anului viitor?

Mădălina Pașol : – Victoriile majore de anul acesta sunt proiectele mele de suflet – ansamblul ,,Art Avenue”,  cu care am avut un turneu în țară, digitalizarea înregistrărilor mele și lansarea albumului ,,Algo-Ritm”, editat de Radio România, un album care sper sǎ încânte prin selectia repertoriului. Urmeazǎ proiecte noi în 2025, un posibil turneu cu acest album și, bineînțeles, concerte regulate la salonul meu,,Chopin&Champagne”, unde vǎ aștept pe toți! Abumul “Algo-Ritm” al Mădălinei Pașol este disponibil de la 1 Decembrie 2024 la Cărturești, Casa Radio, Librăria Humanitas și Librăria Muzicală.

Marina Almășan : – Mădălina dragă, nu pot decât să mă bucur pentru “resetarea” ta și să-ți țin pumnii ca să-ți iasă totul așa cum iți dorești! 

Comentează

Click aici pentru a spune ceva frumos

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Publicitate