Nutriție

Consumi hrișcă? Bravo! Iată 10 beneficii ale sale

 

Mulți o consideră o simplă cereală. În realitate însă hrișca  nu este altceva decât un un aliment care face parte din categoria pseudocerealelor.

Hrișca este foarte populară în Rusia, China, Ucraina, R. Moldova, în România fiind prezentă în bucătăria celor care trăiesc în zona Bucovinei.

Cu timpul, hrișca a devenit tot mai iubită și mai apreciată atât în SUA, cât și în Europa și asta specialiștii în nutriție au descoperit și au popularizat proprietățile și beneficiile sale remarcabile. 

La fel ca și alte pseudocereale hrișca nu conține gluten, ceea ce o face potrivită pentru oamenii care au probleme legate de toleranța glutenului (cum ar fi cei care suferă de boala celiacă).

Iată așadar beneficiile pe care le aduce hrișca organismului nostru

1. Te ajută să-ți menții sănătatea sistemului cardiovascular

Rezultatele unor studii clinice au sugerat că hrișca poate să reducă inflamațiile și nivelul nesănătos al colesterolui ”rău”, crescând în același timp nivelul colesterolui ”bun” . Rutinul, un antioxidant conținut în hrișcă, este de mare ajutor în menținerea elasticității și rezistenței vaselor de sânge.

2. Te ajută să-ți controlezi nivelul glicemiei din sânge

Fiind o sursă bună de fibre alimentare, hrișca se remarcă printr-un indice glicemic de nivel mic spre mediu, ceea ce înseamnă că includerea acesteia în hrană este legată de o creștere lentă și graduală a glicemiei din sânge 

De fapt, cercetările efectuate pe oameni care sufereau de diabet, care au folosit hrișcă în alimentația lor, au arătat o glicemie mai scăzută 

3. Te ajută să slăbești

Hrișca este un aliment sărac în calorii, însă bogat în componenți care ajută la reglarea greutății corporale. În plus, este și foarte sățios, ceea ce îți va reduce foarte mult pofta de a ”ciuguli” între mese. Pentru persoanele care au înclinații spre o alimentație vegetariană acest aliment este practic obligatoriu.

4. Îmbunătățește digestia

”Proprietățile hriștii sunt: profil caloric neutru; aromă dulce; curăță și întărește intestinele și ameliorează apetitul. Are efect în tratarea dizenteriei și a diareei cronice.

Rutinul, un bioflavonoid prezent în hrișcă, întărește capilarele și vasele sangvine, inhibă hemoragiile, reduce presiunea sangvină și crește circulația către mâini și picoare.

Rutinul este de asemenea un antidot împotriva razelor Roentgen și a altor forme de radiație.” Paul Pitchford în ”Healing with Whole Foods” 2002.

5. Oferă proteine de calitate

Hrișca  este una dintre cele mai bune surse de proteine de calitatea înaltă, ușor digerabile. Ceea ce o face o alternativă excelentă la carne. O porție de 100 grame oferă aproximativ 26% din necesarul zilnic de proteine. Hrișca conține în proporții excelente aproape toți aminoacizii esențiali și, în mod special, lisina (un aminoacid în care de altfel sunt sărace cerealele precum grâul, porumbul, orezul, etc).

6. Te ajută să suplinești necesarul de minerale ale organismului

Hrișca este o sursă excelentă de cupru, magneziu, mangan și o sursă bună de zinc, seleniu, fier și potasiu 

7. Luptă cu radicalii liberi

Secundă de secundă respiri oxigen. Și tot secundă de secundă organismul tău produce, ca efect colateral, radicali liberi – niște oxidanți care pot să-ți afecteze în sens negativ fiecare celulă, putând să ducă la acumularea în timp a tot felul de probleme și îmbolnăviri. Ce se poate face?

Pentru a te lupta cu oxidanții ai nevoie acută de antioxidanți. Hrișca, din fericire, conține o multitudine bogată de antioxidanți (runin, tanini, catechini).

Rutinul, în mod special, a fost găsit că are proprietăți antiinflamatoare și antioxidante, fiind totodadă de ajutor în prevenirea formarării cheagurilor de trombocite in interiorul vaselor de sânge.

Anumite studii timpurii de laborator au sugerat că rutinul poate fi de folos în tratarea hemoroizilor și a altor tulburări de coagulare 

8. Reduce riscul dezvoltării de pietre la vezica biliară

Cercetatorii japonezi au descoperit că făină de hrișcă, care are un conținut ridicat de proteine, prezintă efecte protectoare puternice împotriva formării calculilor biliari.

Aceste efecte benefice ale hriștii au fost atribuite concentrației sale ridicate în lecitină. Lecitina are un rol în descompunerea grăsimilor și a colesterolului. Nivelurile scăzute de lecitină au fost corelate cu formarea calculilor biliari de colesterol 

9. Liber de produse chimice

Hrișca crește atât de repede încât nu există, de obicei, nevoia de a trata solul cu o mulțime de pesticide sau alte substanțe chimice. Ceea ce este totuș un pas înainte.

10. Ajută la detoxifierea organismului

Beneficiile aduse de hrișcă organismului sunt remarcabile și datorită faptului că ajută la eleminarea toxinelor, ceea ce se datorează conținutului bogat în fibre conținute.