Amintiri din valiza LAMONZA Călătorii

Amintiri din valiza LAMONZA – Episodul 171. În New York, la o cafea

 

Hristos a-nviat! Astăzi este încă zi de sărbătoare și extrag, de pe fundul valizei mele LAMONZA ( care, apropo,  este roșie, precum un ou de Paști!) o amintire cu aromă de cafea. Dar nu este o amintire oarecare, ci ea ne va povesti istoria unuia dintre cele mai faimoase branduri de cafenele din lume. 

Cine dintre dvs n-a intrat , măcar o dată, într-un “Starbucks”, la o cafea? Aflat prin lume sau chiar prin București e foarte trendy să te oprești pentru a servi o cafea într-una din celebrele cafenele ale cunoscutului brand american. Stând față-n față  cu un “Frappucino” – atât de binevenit  într-o zi în care asfaltul de pe 5th Avenue prinde a se topi sub încălțări – Victor îmi povestește despre brandul care a făcut ravagii printre iubitorii de cafea din întreaga lume. Povestea îi este binecunoscută, motivul fiind unul cât se poate de simplu:  a avut de pregătit un referat pe această temă, pentru ora de Engleză.      Anul 1966, Berkley, California. Alfred Peet, un emigrant danez, pune bazele unei mici afaceri : un mic magazin, specializat pe importul de ceai și cafea, denumit, fără prea multă imaginație : ” Peet’s coffee and tea”. Comerciantul nu numai că le vindea clienților săi o cafea de foarte bună calitate, dar îi și învăța cum să macine boabele, pentru a obține acasă o băutură excelentă!  Alfred avea trei foarte buni prieteni, în Seattle : profesorul de limba engleză Jerry Baldwin, colegul său Zev Siegel – profesor de istorie și Gordon  Bowker – scriitor. Inspirați de initiațiva prietenului lor Peets, cei trei au pus mână de la mână și au deschis, la rându-le,  primul lor magazin. Nu mai ține minte nimeni a cui a fost ideea, iar numele de Starbucks , așezat pe frontispiciul micuței  prăvălii din Pikes Place Market, era de fapt numele personajului din celebrul roman “Moby Dick”, acel Starbucks fiind un maaaare iubitor de cafea. Deși fondatorii umaniști ai micuțului magazin nu prea aveau nici în clin nici în mânecă cu afacerile, locuitorii din Seattle l-au primit foarte bine pe “nou venit” : vânzarile magazinului au depășit foarte repede nivelul așteptărilor. Boabele prăjite de cafea erau aduse din Berkley, de la prăvălia prietenului Peet, și asta timp de un an întreg, până când cei trei asociați și-au cumpărat propria mașină de prăjit cafea . Folosind ca punct de plecare sfaturile prietenului Peet, și-au pus imaginația la contribuție și au elaborat o serie de metode proprii, originale, de preparare a cafelei, obținând un gust cu totul și cu totul special : deveniseră “cafelele Starbucks”! În 1981, cei trei entuziaști umaniști, convertiți la oameni de afaceri, au făcut ceea ce se numește “mișcarea vieții”: l-au numit ,în fruntea departamentului de marketing al firmei, ( între timp reușiseră să pună pe picioare un al doilea magazin de profil) pe expertul Howard Schultz. Deși, la început cei trei patroni au privit cu scepticism intențiile acestuia de a inaugura o rețea de magazine Starbucks în SUA și Canada, cei trei au mers până la urmă pe mâna
lui Schultz. S-au pus astfel bazele unui concept de business inovativ și profitabil. Ca sursă de inspirație lui Schultz i-a servit o vizită de lucru făcută în Italia, patria cafenelelor. Sorbind , cu siguranță, o cafea aromată la o terasă din centrul Romei, Schultz a decis să “importe” de la italieni atmosfera intimă și radiantă totodată, a cafenelelor din peninsulă. De asta au nevoie americanii! – a decis Schultz. Iată însă că visul său a prins rădăcini abia cu trei ani mai târziu, când , odată cu deschiderea celui de-al șaselea magazin Starbucks, energicul director de marketing a primit acceptul șefilor săi de a construi , în incinta sa, un expresso-bar de felul celor văzute în Italia. Doar două luni au trecut până când americanii au fost cuceriți de noul concept : pragul cafenelei a ajuns să fie călcat de 800 de clienți pe zi! Cu toate acestea,
acționarii continuau să trateze cu o oarecare reticență inițiativele lui Schultz. Opoziția de neînțeles a acestora l-a făcut pe acesta să se separe, în scurt timp,  de patronii săi și să pornească, pe cont propriu,  o afacere similară . Dar iată că …nu aduce anul ce aduce ceasul! După numai doi ani are loc o incredibilă răsturnare de situație: în august 1987, în schimbul  sumei de 3,8 milioane de dolari,  Schultz devine proprietarul Starbucks, companie de care apucase să se îndrăgostească iremediabil, în anii când îi fusese director de marketing! Încet-încet, Starbucks se extinde în mai toată America. Creându-și, în timp, propria echipă de designeri și experți în marketing, compania a asigurat un caracter unitar localurilor sale. Sigla Starbucks a devenit încet-încet o prezență extrem de familiară în aeroporturi, sediile unor mari companii, mall-uri și centre universitare. În 1996 Starbucks a devenit companie publică. Treptat, brandul american a cucerit toate continentele. Oriunde te-ai afla, pe glob, poți experimenta savoarea unei cafele consumată la o măsuță într-o cafenea Starbucks, alături de prieteni sau doar de gândurile tale.
Iar dacă ți-e din cale-afară de foame, poți găsi și aici o salată salvatoare sau o prăjitură mustind a calorii.

Rubrică oferită de LAMONZA : https://www.lamonza.ro/