Amintiri din valiza LAMONZA Călătorii

Amintiri din valiza LAMONZA. Episodul 130. Printre băuturi, într-un muzeu, la Stockholm

 

In weekendul acesta voi avea niște musafiri, așa că am cotrobăit puțin prin rezervele ascunse de “băuturi fine”, puse la păstrare pentru ocazii speciale. Iar acțiunea asta mi-a adus, nu știu de ce, în memorie vizita mea la Muzeul Băuturilor din Stockholm. Am dat iute de pe dulap vestita deja  valiză LAMONZA, cea care îmi păstraza cu sfințenie amintirile călătoriilor mele, să văd dacă voi găsi în ea și ceva urme ale respectivei vizite. Și…ce credeți? Am găsit! 😀

Spritmuseum” este plasat pe insula Djurgården , din capitala Suediei. Spritmuseum ( sau…Muzeul șprițurilor – cum l-am tradus eu, în glumă!)  constă într- o serie de expoziții permanente și temporare, legate toate de cultura consumului de alcool, în Suedia. 

Muzeul a fost inaugurat ca fiind Wine & Spirit Historical Museum , adică Muzeul de istorie a vinului și tăriilor. Anul “nașterii” – 1967, cu ocazia aniversării a 50 de ani de la
înființarea companiei de stat AB Vin & Sprit. Într-un top al muzeelor de gen, acesta ocupa detașat primul loc, esența sa fiind exprimată de unul din panourile pe care le întâlnim în vizita noastră. Îl traduc, literar : “Bine ați venit în Suedia ; vorbim aici despre bauturile alcoolice ale unei nații care, în pofida străvechii sale tradiții, bea mai mult vin și bere, decât tărie. Aici se află, așadar,  Tărâmul Făgăduinței , al containerelor pentru alcool, al cântecelor de petrecere, al acelui “păharel după ziua de muncă”, al chiolhanurilor de duminică” și al magazinelor de băuturi controlate de Stat. Aici simțurile voastre vor fi ghidate spre exteriorul și interiorul băuturilor alcoolice. Pe-ntuneric sau lumină, la căldură sau la rece, la bine și la rău, totul e o distracție. Hai noroc!” 

Expoziția este concepută ca o perindare prin diferite anotimpuri ale anului. Căci până să ajungă îmbuteliată în sticlă, bautura a fost la început sămânță, apoi floare, apoi fruct. 

Procesul de trecere dintr-o fază în alta este ilustrat prin scenarii inspirate, ale căror subiect devii tu, vizitatorul, consumator sau abstinent. Și fac corp comun cu designul muzeului, atât muzica ambientală, cât și mirosurile. Da, chiar așa : din loc în loc, ai ocazia să-ți pui la nas o pâlnie conectată la un rezervor și, cu ajutorul unei pompițe, îți poți ademeni spre nări aromele diferitelor soiuri. 

Expozitia reflectă și procesul propriu-zis de producere a alcoolului, dar și regulile și restricțiile impuse de Statul suedez, în materie de consum de alcool. Ingenios sunt redate și fenomenele ce însoțesc consumul de alcool și pe care le cunoașteți atât de bine : acea stare euforică inițială,  apoi dorința de a cânta, urmată de moleșeală, de senzațiile de amețeală – beția, adică!  -, toate incheiate triumfător cu vestita mahmureală. Chiar dacă ai alcoolemie zero, ți se dă ocazia să experimentezi chiar tu, chiar acum, chiar aici, toate aceste stăr enumerate mai sus : într-o încapere întunecoasă, ești invitat să te lungești pe niște sofale comode și, privind filmările speciale, proiectate pe niște ecrane fixate sub tavan , vei simți cum te învăluie, la început, o ușoară stare euforică, după care te ia amețeala cu totul, senzația fiind identică cu cea din timpul unei beții. Devii victima – cum s-ar zice – a unei “ beții induse”. Pentru ca muzeul să aibă totuși un cât de cât caracter educativ, edilii n-au uitat să plaseze , la loc vizibil , și cateva informații, legate de rolul nociv al alcoolului. Căci…”ce-ar fi alcoolul, fără intoxicațiile cu alcool?!?” – se întreabă retoric gazdele? Un pomelnic de simptome te avertizează când te afli în acest pericol. 

….Să nu credeți că Muzeul băuturilor nu are și “inserții” culturale. Ba chiar neașteptate, aș spune. Ați auzit , firește, de Vodca “Absolut” – un brand  suedez de tradiție, recent vândut însă francezilor.  Ei, aflați că Muzeul adăpostește și o expoziție de artă, intitulată “Absolute Art Collection”. Într-un spațiu în care te așteptai să vezi numai butoaie, alambice, mașini de distilat, pahare , fotografii cu podgorii și etichete de sticle, și-au găsit, iată,  casă bună peste 900 de opere de artă – desene, artă grafică, fotografii , mobilă, modă și artizanat.  Ele au fost realizate între anii 1985 și 2004 de un număr de 600 de artiști plastici și designeri, care au avut ca punct de pornire/inspirație imaginea unei sticle de Absolut Vodca. 

        În ziua în care ne-a venit și nouă rândul să vizităm Muzeul, “în meniu” figurau trei expoziții : “Cider” ( cidrul) – care ni-i recomandă pe pionierii băuturilor suedeze din cidru, autori ai unor tehnologii inovatoare în domeniu, apoi “Sweden- spirits of a nation” – expoziție interactivă, focusată pe relația candidă între suedezi și băuturile alcoolice și ultima – una  100%  de artă – cea a artistului Angus Fairhurst ( 1966-2008), reprezentant de frunte al fenomenului “ Tineri Artiști Britanici . La cea interactivă o arunc în luptă pe Elena, care , vrând-nevrând, acceptă să participă la un quizz cu întrebări jucăușe, legate de alcool, de genul “Ce băutură alcoolică consuma James Bind, în filmul Cutare?” N-a fost să fie, să câștigăm sticla oferită ca premiu, dar, stiți si voi, la un concurs important e să participi! 😁

Aș mai vrea să punctez faptul că Muzeul Băuturilor deține o impresionantă colecție de cântece de pahar – 12.000 deocamdată! Spun “deocamdată”, pentru că numărul lor este în continuă creștere, grație Campionatului anual de cântece de pahar, inițiat de Muzeu.

… Și dacă tot v-am plimbat prin Muzeul Băuturilor,haideți să-i lăsăm pe UNII dintre vizitatori să guste din exponate, la barul Muzeului, iar noi să gustăm puțin din informațiile pretioase pe care vi le voi oferi în continuare,  legate de consumul de alcool din Suedia. Dacă eram “grup turistic” și nu vizitatori individuali, probabil că am fi participat și la una din degustările de șampanie, organizate de Muzeu. Apropo, știați că fiecare sticla de șampanie conține între 49-250 milioane de bule?!? – este o informație pe care ne-a soptit-o barmanul de la barul Muzeului, în timp ce-i fotografiam, “pe șest”,  clienții : doi vikingi simpatici, care s-au grăbit să întoarcă însă spatele aparatului nostru de fotografiat, de frică să nu îi descopere soțiile,  care, probabil, îi știau în delegație! 😜

Rubrică oferită de LAMONZA : https://www.lamonza.ro/