banner marshal garden
Sănătate

7 trucuri pentru a depăși anxietatea produsă de Coronavirus

femeie

Te simți anxios? Stresat de evenimentele actuale? Stă în puterea ta să preiei controlul asupra temerilor, întrucât panica provocată de Coronavirus nu îți este de niciun folos. Stresul scade imunitatea iar dacă situația se prelungește, sistemul imunitar obosește și nu mai poate funcționa la nivel optim. Aceasta este vestea proastă. Vestea bună este că, indiferent de ceea ce se întâmplă în întreaga lume, tu, îți poți controla stresul și anxietatea. Nu este ușor sau ceva care se întâmplă în mod automat dar este posibil. În fapt, trebuie să ne antrenăm mintea să lucreze pentru noi, nu împotriva noastră.

Așadar, ce poți face? Iată câteva trucuri pentru a vă învinge teama de coronavirus propuse de psihologul Elizabeth Lombardo:

1. Ia măsuri pentru scăderea nivelului de stres.

Stresul crește anxietatea. Evaluați, pe o scală de la 0 la 10 nivelul stresului, unde 0 înseamnă absența stresului iar 10 este nivelul maxim. Este o scală subiectivă dar care vă poate ghida. Tot ce este după 7 numim “zona roșie”. Iar când ne aflăm în zona roșie, tendința este de a gândi negativ, ceea ce conduce la creșterea anxietății.

Cheia este să nu aștepți până ajungi în Zona Roșie și să iei măsuri înainte de a atinge acest prag. De obicei, corpul ne trimite semnale. Poate fi, de exemplu, o durere de cap. Este important să fii conștientă de “ce îți spune” organismul. Apoi, ori de câte ori observi o creștere a nivelului de stres, fă ceva sănătos și folositor pentru a reduce stresul. Fă mișcare, ascultă melodia preferată, urmărește un filmuleț amuzant care te face să râzi – orice îți modifică, în bine, starea psihică.

2. Nu uita, nu ești lipsit de ajutor.

Ți s-a întâmplat să anunți un deranjament, la cablu de exemplu și să ți se spună că o persoană va veni intervalul 8 și 12, dar care nu a ajuns nici până la 14? Această situație îți dă o stare de nervozitate și stres.

Este o stare de neajutorare învățată, care în termeni psihologici se traduce prin: “nu pot face nimic, iar asta mă face să mă simt groaznic”. Neajutorarea învățată poate provoca anxietate și conduce la depresie.

Atunci când simți că ești neajutorat și nu poți face nimic pentru a schimba lucrurile, amintește-ți că ai, întotdeauna două alternative pentru a face față problemei. Prima – concentrarea pe problemă. Este adevărat că nu poți face nimic pentru a trata COVID-19, dar îți poți face datoria și să eviți contactul cu alte persoane și să te speli mai des pe mâini.

A doua strategie este bazată pe emoții și presupune schimbarea reacției emoționale la eveniment. Să stai în afara Zonei roșii, să vezi cum poți fi de folos, să fii recunoscător – toate aceste sunt moduri de a te simți mai bine emoțional. Atâta timp cât nu poți schimba tot ce se întâmplă, poți însă schimba reacția ta la eveniment. Iar această atitudine reduce anxietatea.

3. Acționează mai degrabă logic decât emoțional.

Gânduri de genul “Dacă rămân fără hârtie igienică?” sau “Dacă va dura luni în șir?” – sunt menite să sporească anxietatea. Când gândim în termeni de genul “dar dacă…” avem tendința să reacționăm emoțional după modelul: “ceea ce ne sperie se va întâmpla, în mod inevitabil”.

Este ca și cum ai purta haina de iarnă în mijlocul verii. Imaginează-ți că este vară și 40 de grade afară. Te întâlnești cu cineva pe stradă care poartă o haină grosă de iarnă, căciulă și fular. Nu ți s-ar părea ceva ciudat cu acea persoană? Cu siguranță, da. Și dacă acea persoană îți spune că se pregătește pentru iarna care va veni peste 6 luni? Nu are niciun sens, nu-i așa? Să transpiri 6 luni până va veni vremea rece pentru a purta haina groasă provoacă un disconfort inutil. Așa se întâmplă când suferim de sindromul “dar dacă”. Reacționăm emoțional ca și cum ceva se întâmplă deja, chiar dacă în realitate, nu se întâmplă.

Cu totul altceva este să avem haina groasă în dulap pentru a o folosi atunci când avem nevoie. Este important să avem în vedere cele mai pesimiste scenarii și să încercăm să prevenim, atât cât ne stă în putință, efectele negative. Să gândim că lucrurile de care ne temem sunt iminente și se vor petrece la un moment dat este ca și cum am purta haina de iarnă când este caniculă afară.

4. Schimbă abordarea negativă “dar dacă…” într-o perspectivă pozitivă.

În loc să te gândești că ceva catastrofic se poate întâmpla, schimbă perspectiva. De exemplu: “Dacă familia devine mai apropiată în această perioadă de carantină?”, “Dacă ceva bun iese din perioada asta?” “Dacă profit de perioada asta pentru a face lucrurile pentru care nu aveam timp?”

5. Detașează-te de informațiile negative.

Închide știrile. Macar pentru anumite perioade de timp. Stai departe de site-urile care îți cresc starea de anxietate. Ai voie să pui pe primul loc sănătatea ta mentală.

6. Fă diferența între posibil și probabil.

Continuă să îți iei toate măsurile de siguranță dar nu confunda posibilitatea de a te îmbolnăvi cu sentimentul că acest lucru se va întâmpla, inevitabil.

7. Profită de această perioadă.

De câte ori nu ai gândit “Ce mult mi-aș dori să am mai mult timp pentru familie, să citesc, să meditez, să fac curățenie….” Și? Iată că dorința ta s-a împlinit! Bucură-te de aceste momente și fă lucrurile pe care ți le-ai dorit atât de mult. Când faci lucruri care îți plac, anxietatea este redusă la tăcere.

Dacă nu poți controla tot ce se întâmplă în lumea întreagă, poți deține însă controlul asupra stării tale și asupra anxietății. Și, nu uita! Viața are urcușuri și coborâșuri. Când ești “jos” și te simți neliniștită, nu uita că lucrurile se vor schimba în bine. Este o perioadă grea. Fii înțelegătoare cu tine, ai grijă de sănătatea ta psihică și nu uita că după ploaie, vine soarele.

Sursa: www.success.com

1 comentariu

Click aici pentru a spune ceva frumos

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

  • Sfaturi utile pentru perioada care urmeaza, de care poti sa profiti un pic ca sa te mai cultivezi si sa te mai linistesti. Anxietatea poate fi o problema in acest caz, dar daca stii sa gestionezi situatia putin ai numai de castigat din timpul pe care il petreci stand in casa.

Femei de 10 pe Facebook