banner marshal garden
Femei de 10

TVR de ieri și de azi. Episodul 18 : “Televiziunii Române îi doresc din tot sufletul să revină la viață, cu o conducere pe măsura menirii sale!” – interviu cu regizorul artistic Luminița Dumitrescu

Am tot stat pe gânduri dacă să o includ sau nu, pe Luminița Dumitrescu – unul dintre cei mai străluciti regizori artistici din Televiziunea Română – în șirul intervievaților mei. Cu Luminița lucrez eu însămi de aproape 30 de ani ( este una dintre cele mai frumoase “moșteniri”, primită de la Mihai Tatulici) și n-aș fi vrut să se creadă că sunt subiectivă și mi-am atras în luptă, alături de mine, prieteni sau persoane ușor de manipulat. De aceea am evitat să realizez interviuri cu profesioniști din apropierea mea. Apoi, la îndemnurile unora și altora, mi-am reconsiderat decizia initială. La urma urmei, cu sau fără mine prin preajmă, Luminița este unui din numele de referință ale Televiziunii Romane. Viața ei s-a confundat cu a instituției noastre, iar de numele ei se leagă destule dintre emisiunile de succes ale anilor ‘70-‘80. Tot ea a realizat, imediat după Revoluție, împreună cu operatorul Aurel Aldea, primele videoclipuri muzicale din România, iar numele său a figurat, decenii la rând, pe genericele unor emisiuni de succes și evenimente majore  ale TVR. Trebuie să vă dezvălui, din capul locului, un amănunt : Luminița Dumitrescu este, cred, singura din România care are diplomă de “regizor de televiziune” – categorie care la noi nu există, sau, cel puțin, nu exista, până de curând. Luminița a  venit cu ea de la Praga, unde a terminat, ca studentă eminentă, o celebră facultatea  de profil, fiind discipol al marelui regizor de talie internațională Milos Forman. Dar Luminița face parte din categoria oamenilor aleși, care nu știu să se laude și care se recomandă doar prin ceea ce fac. Iar ea chiar a făcut destule,  în Televiziunea Română. Și, grație unor realizatori sufletiști ( nicidecum grație conducerii, care probabil nici n-a auzit de ea!) continuă să pună suflet și astăzi, ca și colaborator,  în emisiuni și evenimente ale postului public de televiziune. 

Deși lucrăm de aproape 3 decenii împreună, acesta este primul nostru interviu. Și vă asigur că emoția Luminiței nu o întrece pe a mea!  

Marina Almășan : – Draga mea Luminița, de câți ani, în TVR? Îți mai amintești prima ta zi de lucru in TVR?

Luminița Dumitrescu : – Septembrie 1971.O zi oarecare. Eram in blocul turn al TVR si așteptam liftul . Se deschide ușa, urc în lift si dupa câteva secunde aud o voce tunătoare: “-Ce cauți aici? Gata, ai terminat?”  ….Eu ,emoționată la culme , bâigui câteva cuvinte.. “Da, am luat diploma..”  Vocea tunătoare continuă:”-  Vino cu mine la etajul 10! ( apoi către secretară) : 

Cati, învăț-o să-și facă cererea de angajare, iar tu , vino cu mine in birou. Andu , iti prezint o nouă colegă!”

Era TUDOR VORNICU. 

Nu voi uita în veci acea zi !

Terminasem studiile la FAMU, PRAGA, specializarea regie fim documentar si televiziune si colaboram de câteva luni la redacția Copii – Tineret. Toata viata mea am dorit să lucrez în televiziune!

Marina Almășan : – Dar de unde te știa Tudor Vornicu?

Luminița Dumitrescu : – Cu Tudor Vornicu mă intâlnisem la Praga cu jumătate de an înaintea terminării studiilor. Participa la o întâlnire între televiziuni, iar eu am fost translatorul delegației. Vorbeam ceha la perfecție. Mi-a propus câteva colaborări, de care a fost apoi mulțumit,  si mi-a zis: “- Cand termini cu facultatea te prezinți la TVR , la mine “

Am crezut ca a fost o simpla amabilitate,  dar la 1 Octombrie 1971 am devenit….  regizor artistic la TVR !

Visul meu devenise realitate iar persoana din biroul lui Vornicu – acel “Andu” –  nu era altul decât deja celebrul regizor Alexandru Bocanet.

Asa a început cariera mea in TVR si asa au trecut, iată,  48 de ani….

Au fost cei mai frumoși ani, telecentrul fusese proaspăt inaugurat, studiourile erau ultra performante, organizarea pe redacții a televiziunii extrem de eficientă…

Marina Almășan : – Ce diferență între “începuturile” tale și cele ale tinerilor de astăzi, care intră în echipa TVR….Spune-mi, Luminița, mai existau regizori artistici de televiziune pe atunci? Pregătirea ta n-a stârnit pizmă printre colegi?

Luminița Dumitrescu : – Nu știam ce e pizma, pe atunci! Eram toți o mare echipă.  Am debutat într-un loc cu nume sonore , cu profesioniști de top. Nume celebre de regizori artistici semnau punerea in scene a unor spectacole de teatru memorabile :

Letiția Popa,Domnița Munteanu,Olimpia Arghir,Petre Sava Băleanu,Tudor Mărăscu,Cornel Todea,Eugen Todoran,Dan Necsulea,Nae Cosmescu si multi alții.  De asemenea, regia artistica ale celebrelor emisiuni de divertisment era semnată de 

Alexandru Bocanet,Andrei Brădeanu,Sergiu Ionescu,Anca Sandu,Ioan Filip etc

Conceptul emisiunilor de divertisment era, pe atunci,  suta la suta românesc aparținând unor producători de marca ai TVR, DA, tot ai TVR!  Titus Munteanu, Aurora Andronache, Dan Mihaescu, Ovidiu Dumitru, Eugen Dumitru, Mărioara Murarescu…

Marina Almășan : – Ce privilegiu, să-ți începi cariera alături de astfel de “monștri sacri”! Unora le-am fost si eu colegă “mai mică”..Care au fost primele emisiuni la care ai lucrat? 

Luminița Dumitrescu : – Redacția Tineret -Copii,  unde am debutat ,era de fapt o televiziune “in mic” ; aici se produceau toate genurile de emisiuni cu specific tineret -copii. La fel de celebre rămân numele unor regizori de marca: Tatiana Sireteanu,Colea Motric,Titi Acs.  Primele emisiuni la care am lucrat au fost cele realizate împreuna cu un producator de renume : Elisabeta Mondanos, emisiunea cea mai cunoscuta fiind “Ritm,tinerețe,dans”, unde au participat sau au debutat multe din viitoarele vedete: Mirabela Dauer,Nicu Alifantis,Vasile Șeicaru, prezentatori fiind  actori precum Răzvan Vasilescu, Geo Costiniu..

Marina Almășan : – Ce cool! Să poți spune că ai contribuit la lansarea unor nume care astăzi sunt vedete de primă linie ale artei românești.  Poți rememora o astfel de “descoperire”?

Luminița Dumitrescu : – In acea perioada emisiunile se realizau in studiourile TVR sau in deplasări in tara,  unde aveam posibilitatea să descoperim noi talente. Asa a fost cazul lui Ștefan Hrușcă, pe care,  împreuna cu Beti Mondanos, l-am descoperit,  intr-o deplasare în Maramureș.

Țin minte si acum : eram în biroul primarului din Ieud, iar lipit de sobă era un băiat înalt, blond și timid , însoțit de o fată cu un flaut.” -Te ascultam!”   – am zis noi si vocea si piesa lui ne-au impresionat. A cântat atunci, pentru prima oară, “ Am venit aici la voi ,cum e datina la noi”

Asa a apărut pentru prima oară la televizor Stefan Hrușcă, în emisiunea “ Ritm ,tinerețe ,dans”. Și exemplele pot continua: Erika Josza, Mihaela Bustuchina- Vlaicu, Nicu Alifantis, George Nicolescu…

Marina Almășan : – Iată deci cum, pe atunci, TVR mergea “în teritoriu” și descoperea tineri valoroși. Acum abia dacă reușește să-i promoveze pe cei gata descoperiți…Care au fost, dragă Luminița,  cele mai importante proiecte ale carierei tale de regizor artistic?

Luminița Dumitrescu : – Cele mai importante proiecte la care am lucrat au fost strâns legate de producătorii lor. Aș vrea însă să subliniez un lucru care imi stă de mult pe suflet: ani de-a rândul am fost o adevarată familie în acesta instituție, cu bune si cu rele. Ne cunoșteam unii cu ceilalți, ne apreciam, ne invidiam reușitele dar nu ne uram, în concluzie aveam șefii pe care ii meritam. Nimic nu contează mai mult intr-o televiziune decât sa ai conducători care să înțeleagă, să știe cum să canalizeze talentul și munca fiecărui angajat .E un mare câștig pentru angajat,  dar mai ales pentru ei!!! Am avut, în decursul anilor, multi șefi,  dar nimeni nu-i poate egala pe Tudor Vornicu, pe acad. Răzvan Theodorescu, pe Valentin Nicolau, pe Dumitru Morosanu, Neagu Udroiu, Mihai Tatulici, Eugen Patriche, Marina Almasan…

Marina Almășan : – …Nuuu! Eu nu am ce să caut între acele nume mari, am fost și eu, la un moment dat, un mic șefuleț care..nu știu cât bine a făcut, dar știu că s-a străduit să nu facă rău! … Hai să rămânem la primii. Care era deci principala lor calitate? 

Luminița Dumitrescu : – Fiecare, in stil propriu, a știut cum să “stoarcă”din noi talentul, munca de calitate dusă la extrem, dorința de a da tot ce e mai bun. Din păcate,  cu trecerea anilor, calitatea managerilor in TVR a scăzut sustantial, fiecare manager își urmărește astăzi propriul interes , angajările se fac pe prietenii și ochi frumoși, interesul pentru bunul mers al instituției este pus pe ultimul plan. Cum mi-as putea altfel explica situația precară  în care se afla astăzi dotarea tehnică a instituției (carul 6 HD are o vechime de peste 23 de ani!!!)

Si mai am ceva de spus: în decursul acestor ani..mulți…am învățat un lucru extrem de important : pentru a vedea realizată emisia  sunt esentiale munca în echipă și respectul pentru fiecare meserie în parte ! Altfel spus : să stii cum să vorbești ,cum să te comporți cu fiecare membru  al echipei, să-i faci părtași  la creația ta!

Marina Almășan : – Indirect, te-am recunoscut în fiecare din aceste reguli. Dar hai să revenim la proiectele cele mai dragi ție! 

Luminița Dumitrescu : Cele mai dragi mie au fost: 1996 – prima ediție a Porților Deschise in Ajunul Crăciunului. proiect semnat de Dumitru MOROSANU, Liana Sandulescu, Luminita Dumitrescu. A fost seara în care peste 80 de oameni din TVR au “ uitat “ că au familie si s-au dedicat trup si suflet acestui proiect: directori de imagine (Anca Caloianu,Cristi Nicolau),regia de emisie Mariejane Gherghinescu, întregul colectiv al carului 6 codus de ing.Gabi Chirion, operatori, șefi de producție, electricieni, mașiniști.A fost o transmisie în direct reusită,  despre care Cornel Nisorescu a publicat a doua zi un articol in Evenimentul zilei Intitulat “Bătrâna hoașca întinerită”. A fost pentru noi toti un titlu de glorie.

Apoi , în 2010 – Finala Naționala EUROVISION 2010, producător Marina Almășan. A fost una dintre cele mai reusite finale naționale, a fost prima din istorie,  desfășurată în afara TVR, mai precis la  Circul Globus.

Marina Almășan : – Nu ți-am spus până acum, dar mi s-a părut tare nedrept că , la ultimele ediții Eurovision, TVR a preferat să arunce banii pe regizori din afară, ignorând profesioniștii din TVR…

Luminița Dumitrescu : – …… Să trece  mai departe : nu pot să nu amintesc “TOP 3…2…1” –  emisiune concurs de videoclipuri muzicale, semnate de Luminita Dumitrescu si Aurel Aldea. O înșiruire de videoclipuri cu cei mai îndrăgiți interpreți. Au rămas memorabile videoclipurile cu Mădălina Manole, Laura Stoica, Mirabela Dauer, Mihaela Bustuchina Vlaicu, Adrian Daminescu, Aurelian Temisan, Mihai Constantinescu.

Memorabil rămâne clipul “As vrea sa-fi spun ca te ador” muzica Dan IAGNOV ,cu Ștefan IORDACHE si Sanda LADOSI…

A fost de altfel si emisiunea la care a debutat ca moderator Leonard  Miron, un excelent profesionist, pierdut de TVR…

 

Te rog să nu vociferezi, dar nu pot să nu numesc CEAIUL DE LA ORA 5, ARCA MARINEI, NE VEDEM LA TVR, 37 de grade Celsius  – emisiunile la care noi două am făcut echipă, a căror regie am semnat-o și care  mi-au marcat pozitiv cariera si mi-au demonstrat încă odată ca un producator valoros, plin de idei si muncitor înrăit este idealul realizarii unor emisiuni de succes!

Marina Almășan : – Cu siguranță, fără un astfel de profesionist alături, emisiunile mele ar fi fost mult mai palide! Dacă tot “recapitulăm”, n-aș vrea să uiți alte titluri de succes, la care ai contribuit din plin! 

Luminița Dumitrescu : – Sunt multe emisiunile, satisfacțiile, munca dusă la  extrem dar și  bucuria reușitei. Nu pot uita “Club Anda” sau “Ba da, ba nu” ( realizator Liana Sandulescu), Revelioanele semnate alaturi de Aurora Andronache sau edițiile 2001,2002,2005,2006 ale Festvalului de muzica ușoară Mamaia , Festivalul Național al Cântecului de dragoste, la care am lucrat împreună, apoi GALELE UNITER,  realizate cu un producator extrem de talentat si devotat Ruxandra Tuchel.

Marina Almășan : – Și…sincer, ai avut de fiecare dată impresia că munca ta a fost apreciată de șefi?.. 

Luminița Dumitrescu : Am fost apreciata in TVR mai ales de colegii mei producători ( bănuiesc ca altfel n-ar mai fi lucrat cu mine😀), apoi de directorii de imagine, de operatori,   scenografi, regizori de emisie, editori de imagine etc, chiar dacă le-am mâncat sufletul cu exigentele mele, cu obsesia mea de a repeta fiecare moment, înainte de începerea filmărilor. 

Eu continui să ii respect pe toți  si ii admir că reușesc, in aceasta perioadă atât de tulbure,  să lucreze cu aceeasi pasiune. 

Marina Almășan : – Te asigur, “din interior”, că admirația și prețuirea sunt reciproce! Spune-mi, Luminița, știu că etalonul, pt tine, in materie de divertisment, îl reprezintă televiziunea publica italiană, RAI. Ce ne lipsește, pentru a fi și noi ca ei? 

Luminița Dumitrescu : – Da am fost si voi  rămâne o admiratoare înfocată a emisiunilor RAI!  Ingredientele unei emisiuni de divertisment nu sunt complicate, dar trebuie respectate, ceea ce astăzi, in TVR,  nu se întâmplă: un concept inovativ, de preferința producție proprie,  care va dovedi originalitate, apoi tehnică de vârf, scenografie spectaculoasă, si bineînțeles, muncă multă si talent. Si, firește, investiție financiară,  cu un marketing de calitate în atragerea sponsorilor!  La fel de importantă va fi  promovarea emisiilor. Din păcate la acest capitol suntem zero!

Marina Almășan : – Mda…din păcate această cifră a fost frecvent asociată ideii de TVR, de către “antevorbitorii” tăi, din cadrul serialului nostru…Spune-mi, Luminița, despre tine și felul în care te-a apreciat TVR am vorbit, dar cum vezi lucrurile la modul general : Sunt apreciati profesioniștii in TVR? Cum era odinioară, cum e acum? 

Luminița Dumitrescu : – Mă intrebi dacă sunt apreciați profesioniștii in TVR?!?  Depinde care,  dar mai ales de ce si de către cine!

Lasă-mă să-mi duc viața de pensionară apreciată si să mă bucur că nu am trăit asemenea vremuri…

Marina Almășan : – Și totuși, indirect, le trăiești. Căci ești în continuare parte a TVR! Poți rememora, te rog, cel mai fericit moment al carierei tale?

Luminița Dumitrescu : – Sunt multe,Marina : întâlnirea din lift cu Tudor Vornicu, ieșirea din transmisia directă după fiecare emisiune trăită la maximum, zâmbetul colegilor de la butoane:  Antoaneta Oprea,  Marijean Gherghinescu, Judith Georgescu, Gini Ignat – regizori de emisie de un talent rar întâlnit, la finalul fiecărei emisii, însoțită de țipete si oftaturi! Apoi filmările la videoclipurile realizate împreună cu Aurel Aldea, director de imagine unic ,si mai  ales întâlnirea, la acele filmări, cu Ștefan Iordache. Clipa în care Ștefan Iordache m-a strâns în brațe si mi-a spus: “-Ne-a ieșit,măi!!!”

In televiziune nu există un singur moment, sunt zeci, sute,  care te fac să simți că esti viu si trăiești la intensitate maximă!

Ce nu înțeleg eu astăzi este lipsa acestor  momente …

Marina Almășan : – Știu că suferi pentru fiecare lucru rău ce i se întâmplă televiziunii pe care ai slujit-o cu devotament o viață întreagă. Ce te doare cel mai tare? 

Luminița Dumitrescu : – Multe mă dor…Nu înțeleg, bunăoară,  cum o Televiziune Naționala nu mai este interesată de transmisia unui eveniment unic, Festivalul George Enescu; nu înțeleg cum s-a putut pierde, 2 ani la rând, calificarea la Eurovision, dupa ce am străbătut țara cu preselecții peste preselecții! Apoi nu înțeleg nici de ce nu sunt folosiți producătorii acestei instituții la întreaga lor capacitate, de ce apelam, toată ziua bună ziua,  la colaboratori externi, de ce nu ne punem in valoare regizorii artistici si le tăiem aripile cu bună știință, de ce nu investim cu cap în tehnica de televiziune si preferăm să dăm bani grei pe închirieri, când am putea  să avem noi tehnica pe care s-o închiriem altora, de ce?!!!

Dintr-o instituție dotata exemplar, acum ani buni ,am ajuns să strângem cu fărașul rămășițele !

S-au distrus servicii întregi, vezi scenografie, ateliere de construit decoruri ,care puteau să asigure necesarul producției TVR, dar puteu fi folosite si pentru comenzi din exterior, apoi studioul muzical extrem de performant, in loc sa fie folosit si chiar inchiriat, a ajuns un apendice de studio de înregistrări video si in rest e depozit de decoruri.  Vă vine să credeți? Mie NU!

Marina Almășan : – Îmi dau seama ce dureros este să cunoști TVR în perioada sa de glorie, iar acum să asiști neputincioasă la declinul său total.. Spune-mi, Luminița, te-a făcut vreodată Televiziunea Română să plângi?

Luminița Dumitrescu : – Cele pe care ți le-am înșirat mai sus, acestea sunt cel mai triste lucruri,  pentru care îmi vine să plâng  si nu mă voi simți vreodată in stare sa i le povestesc lui Tudor Vornicu, acolo Sus!!!!!

Marina Almășan : – Draga mea, nu-mi doresc decât să apuci să mai lucrezi, cât de curând, într-un TVR asemeni celui in care ai debutat și, pentru a încheia dialogul într-o notă optimistă, am să te rog să-i faci o urare instituției pe care și tu o iubești atât de mult.

Luminița Dumitrescu : – Televiziunii Române ii doresc din tot sufletul să revină la viață, cu o conducere pe măsura menirii sale!

 

Femei de 10 pe Facebook