Călătorii Timp liber

Suedia, mult mai aproape decât ne-o imaginăm. Episodul 2: Puțină istorie, la câteva mii de metri altitudine

… În momentul în care am ieșit pe ușa blocului, m-a pălit un ger năpraznic. Ii uitasem gustul și parfumul, de aceea am inspirat adânc și în timp ce mă opinteam cu cele 20 de kilograme ale valizei, am chiuit în gând ( era abia 5 dimineața!) : “Suedia, veniiiiiiiim! “ . După care m-au cules din fața casei, cu entusiasmul meu cu tot , Elena și Mugur ( Mugur e soțul Elenei și…taxi-ul nostru, de nevoie!) . În 20 de minute am ajuns la aeroport. Mugur s-a întors acasă, la dulcele somn abandonat din cauza noastră, iar noi ne-am imbrăcat cuminți măștile cu greu procurate și ne-am început procedurile de îmbarcare…

….Suntem în aeronava Blue Air, unde-i cald și bine. Am locul 19 E – loc de mijloc, puțin incomod pentru scris, mai ales că, atunci când mă năpădește inspirația,” dau din aripi” cu o frenezie greu de imaginat! Acum însă trebuie să-mi țin coatele lipite de trunchi, ca să nu deranjez somnul vecinilor mei, mascați și ei. Sub o mască se află Elena. Elena e aproape suedeză, după cum arată : e blondă, suplă și mereu cu zâmbetul pe buze. Este unul din oamenii mei de bază, in echipa de la TVR, iar acum mă va ajuta cu fotografiile : Elena are un simț artistic pronunțat, drept care mai tot timpul, la filmările de la “Femei de 10, bărbați de 10” pe ea cade măgăreața imortalizării momentelor memorabile din platou.
În avion lumea moțăie, cu excepția însoțitoarelor de bord, care-și plimbă de colo-colo uriașul cărucior metalic, purtător de bunătăți. Îmi amintesc că unul din subiectele sezonului trecut al emisiunii, s-a referit tocmai la faptul că Blue Air este singura companie aeriană care servește la bord numai și numai mâncare sanătoasă! Jos palăria! …nu și masca. Dindărătul ei imi privesc iPad-ul – tovarășul meu de nădejde în toate călătoriile : zâmbesc cu tâlc și.. mă pregătesc “de atac”. Nu mai am la dispoziție decât vreo două ore, după care vom ateriza pe Arlanda și…. deodată în jurul nostru nu va mai fi Bucureștiul, ci unul dintre cele mai frumoase orașe ale Nordului : Stockholm!
“Frunzăresc” câteva însemnări, pe care mi le-am făcut, în agenda electronică. Un fel de “informații de pornire”, legate de istoricul orașului care ne va fi casă preț de 7 zile.
Așadar, se pare că numele de “Stockholm” s-a desprins din poziția geografică a orașului de odinioară . Înseamnă, așadar, “orașul dintre poduri”. Acest nume este menționat pentru prima oară în Cronica lui Eric, undeva , prin anul 1322. Acest Eric, care demult a ajuns oale și ulcele, îl menționa pe Birger Jarl, ca fiind cel care, în 1252, a pus piatra de temelie a orașului de astăzi. Pe atunci însă acesta era adunat pe o mică insulă din centrul actualului oraș, insulă ce poartă una din acele denumiri imposibile, care-ti înoadă limba în gură pân-o rostești : Helgeandsholmen. De fapt, se pare că Stockholmul a apărut ca urmare a unei nevoi concrete a acelor vremuri : zona cu pricina era traversată activ de nave comerciale, care plimbau prin nordul planetei blănuri, cupru și catran. Întrucât nivelul apei era foarte scăzut, trecerea navelor între Lacul Malaren și Marea Baltică devenise o mare problemă. Astfel încât devenise obligatoriu ca mărfurile să fie reîncărcate fix în acest punct. Punct în care a luat naștere Stockholmul, ca un răspuns, așadar, la una din problemele vremii. Un lucru era sigur : plasat fiind strategic, orașul a favorizat dezvoltarea comerțului, care a amprentat viața orașului de atunci. Tot din acele vremuri datează și zidul de apărare, inăltat în jurul insulelor ce alcătuiau Stockholmul de odinioară
..Și a venit, iată, secolul al 13-lea, aducând cu sine o extindere remarcabilă a orașului, care a înghițit cu poftă alte numeroase insule de primprejur. Inima sa a fost botezată ca fiind “Orașul Vechi”.
Nicio legătură intre orașul de atunci și cel spre care se îndreaptă în zbor avionul ce ne poartă în pântecele sale. Constructiile erau pe atunci un melanj între casele simple, construite din lemn și constructiile maiestuoase, cum ar fi , spre exemplul Catedrala Storkyrkan ( o vom vizita, e pe lista noastră!). Secolele au continuat să se înșire, precum mărgelele pe ață, aducând cu sine o creștere spectaculoasă a populației. Dar, știți și voi că oameni mulți înseamnă belele la fel de multe. Acestea nu au întârziat să apară și aici, suprapopularea ducand la o înmulțire îngrijorătoare a incendiilor. În repetate rânduri, focul a mistuit orașul, care s-a desprins din vâlvătăi și s-a reconstruit din temelii, renăscâd, de fiecare dată, precum pasărea Phoenix din propria-i cenușă. Edilii grijulii s-au străduit ca, de fiecare dată, noul chip al orașului să nu se depărteze prea mult de imaginile păstrate prin fotografiile de epocă. Stilul clădirilor dar și străduțele înguste îmbracă si astăzi orașul într-un aer medieval, inconfundabil.

…Secolele 14 și 15 au însemnat modernizarea Stockholmului. Au apărut cartiere noi, multe dintre ele în stil german, datorat faptului că mare parte a populației sale era de origine germană. A venit momentul înscaunării primului monarh al Casei de Vasa ( o influentă familie nobilă, care va deveni Casa regală a Suediei în secolele 16 si 17). Gustav I a fost privit ca fondatorul Suediei moderne. I se spunea părintele națiunii. Îi plăcea să se compare cu Moise, căci și acesta eliberase oamenii și stabilise un stat suveran. Gustav a fost renumit pentru metodele nemiloase cu care a condus țara. Avea un spirit viclean și era foarte dibaci în a-și anihila adversarii politici. ( ca o paranteză care mi-a atras atenția, Gustav al nostru a fondat, printre altele, una dintre cele mai vechi orchestre ale lumii : Kungliga Hovkapellet! ) Bref, Gustav Vasa a transformat Suedia intr-o monarhie independenta . Iar Stockholm a fost uns “capitala tarii”.
Dar iată că a venit și secolul al 17-lea și odată cu el, un șir lung de transformări ale orasului. Stockholmul a fost împodobit de castelele impunătoare ridicate de bogătanii vremii, fie ei cavaleri, emisari regali sau comercianți. O hemoragie de emigranți a cunoscut, în acea perioadă, Stockholmul.
Începem însă să ne apropiem de ceea ce înseamnă Stockholmul astăzi abia în secolul al 19-lea. Orașul e reconstruit, clădirile publice răsar precum ciupercile după ploaie, apar cartierele locuite de muncitori – evident, spre periferii, dar și cele de vile cochete, adapostind oamenii cu bani mulți. Stockholmul este deja cunoscut ca important centru cultural si comercial, secolul 20 descoperind în el o adevărată metropolă. Si lucrurile nu s-au oprit aici, orașul aflandu-se și astăzi într-o continua transformare, care îi fericește atât pe locuitorii săi, cât și pe nenumărații turiști care îl vizitează și rândurile cărora suntem pregătite să le îngroșăm si noi!
….”Doamnelor și domnilor, ne pregătim pentru aterizare..” – o voce blondă ne îndeamnă să ne legăm centurile de siguranță, întrerupând nemilos somnul dulce al pasagerilor cursei Blue Air. Pe fereastra rotundă nu se vede deocamdată decât o masă cenușie și densă, sub care intuiesc că stă deja tolanit orașul spre care ne indreptăm. Strecor iPad-ul în rucsac și-mi las talia îmbrățișată de centura de siguranță. Peste câteva minute vom ateriza pe Arlanda, aeroportul nr.1 al țării, unde – teoretic! – ar trebui să ne întâmpine Ion Miller, unul din românii de succes, stabiliți în Suedia. I-am luat , nu demult, un interviu pentru femeide10.ro și…am rămas prieteni!
…iar prietenul, la nevoie se cunoaște, nu-i așa? 😁
Pe curand, dragii mei! Serialul continuă!

Sursă foto : visitstockholm.com

Serial realizat cu sprijinul Ambasadei Regatului Suediei la București

Multumiri pentru sprijin:

 

Serial realizat cu sprijinul Visit Sweden

Femei de 10 pe Facebook