Bombănelile Marinei Editoriale

Să iei plasă…cu aromă de România

De data asta bombăneala mea nu mai are nicio legătură cu Cupidon și nici cu săgețile sale.
De data asta, săgeata o voi lansa eu!
Sunt foarte supărată, din nou, pe Aeroportul Otopeni. Și nici măcar pentru că am așteptat azi 40 de minute să-mi vină amărâta de valiză, după o cursă internă cu doar 12 pasageri. Probabil, din cauza zăpezii de pe pistă, parcurgerea distanței dintre avion și banda de bagaje a devenit sport extrem…. Oricum, 40 de minute nu sunt chiar o tragedie, nu-i așa? Ba chiar mi-au prins bine, pentru a mă dezmorți, după un zbor într-un frigider marca ATR..
Supărarea mea este, de data asta, pe cei de la Duty Free, despre care demult mă tot țin să vă spun.
Ce este Duty free-ul? O mică prăvălie, unde poți cumpăra mărfuri de soi, scutite de taxe vamale. Teoretic, ar trebui să fie mult mai ieftine, cu toate că niciodată nu mi-au părut a fi mici prețurile din Duty free-uri. Dar probabil că nu ele erau prea mari, ci leafa mea prea mică. Dar nu legat de asta vreau să mă plâng. Pun o întrebare : cine se vântură în Duty free-uri? – Pasagerii care au vreme de pierdut, până la îmbarcare. Cei care au de cheltuit ultimii bani, pentru a rezolva niște daruri, pe ultima sută de metri, pentru cei neglijați de acasă, sau, pur și simplu, cei care vor să caște gura. Și eventual să se parfumeze, pe gratis. La fel stau lucrurile și în Aeroportul Otopeni. Aici, clienții Duty free-urilor sunt români care se vântură de colo-colo, prin lume, dar și străini care, dintr-un motiv sau altul, s-au aflat pe la noi.
Supărarea mea provine de la o sacoșă. Sau o plasă, depinde cum vreți să-i spuneți, deși dacă-i spuneți plasă, se nasc confuzii : ar putea părea că ai luat plasă că ai fost în România și nu vreau să dau naștere la speculații. Sacoșa la care vreau să mă refer este cea din imagine:


Nu-i așa că nu vă atrage nimic atenția? Grafica este inspirată, după cum lesne se poate vedea, din acel binecunoscut ” I love New York”, care a fost tradus în toate variantele planetei. Combinația de culori iarăși nu e de remarcat, nimic ieșit din comun. Și cu scrisul exclusiv în engleză ne-am obișnuit deja, doar suntem țara „ok”-iștilor. Cum ar fi , oare , să apară , pe sacoșa, cu pricina, un înscris de genul : ” Eu…cumpărături…prețuri fără taxe….cea mai bună valoare”. Sună tâmp, nu-i așa? Și deloc atractiv.
Nu sunt nici pe departe xenofobă, dar parcă mi-aș dori să apară pe sacoșele respective, cu care pasageri din toate colțurile lumii se întorc în țările lor, un mic semn care să trădeze faptul că stăpânii lor s-au aflat, la un moment dat, în România. Chiar și dacă numai în tranzit.
Am colindat lumea asta-n lung și-l lat și am căscat gura prin toate Duty free-urile planetei. Peste tot sacoșele cu care defilau „fericiții cumpărători” erau particularizate, sugerând mai mult sau mai puțin explicit țara în care s-a aflat cumpărătorul : menționarea numelui aeroportului, a orașului-gazdă, apoi o grafică sugestivă : un simbol național, un crâmpei de drapel, folosirea limbii respective sau, și mai concret, un obiectiv turistic celebru de prin părțile locului. Am și eu câteva astfel de sacoșe prin casă, pe care, folosindu-le deseori la piață sau la serviciu, făceam,iată, involuntar, o oarecare promovare a țării respective.
Nu știu de ce minte luminată depinde alegerea graficii sacoșelor din Duty free-urile românești, dar îi rog respectuos pe respectivii să-și pună mintea și angajații la contribuție și să găsească o idee mai fericită, mai ..”românească”, pentru a o așeza pe amărâtele acelea de plasticuri. Nu zic neapărat să fie chipul lui Dracula, de care m-am săturat deja ca de mere acre, nici fotografii cu porți maramureșene sau mănăstiri azurii și nici măcar controversata frunză a …nu, nu a Evei, ci a Elenei Udrea. Dar m-aș bucura să știu că, măcar pentru cele câteva ore ale zborului, parfumul Chanel, sticla de Ballantines și ochelarii Ray-Ban se cuibresc într-o sacoșă cu însemne mioritice. Și că de România se va mai auzi, chiar și pe această cale, undeva, într-un colț îndepărtat de lume.

Publicitate