Acasă la mine Femei de 10

“..Mi se spune “doamna KUMA”! Acest ultim apelativ mă încântă și sugereaza practic „viața”mea din ultimii 25 de ani.” – Interviu cu doamna CAMELIA OLESEN , general manager al KUMA ROMÂNIA

KUMA -România este unul din brandurile binecunoscute celor care doresc să-și transforme locuințele în poveste. De fapt, dorința stă în fiecare din noi, important este să știm cui de adresăm, pentru a transforma visele în realitate. Iar cei ce află de KUMA, se pot considera norocoși, caci drumul lor spre povestea mult-visată poate să înceapă!
KUMA este o companie daneză, prin urmare, faimosul design nordic vine să îi bucure și pe români, prin acest brand puternic, impus deja pe piața românească și apreciat de românii care se vor “cu un pas înaintea celorlalți”. Kuma a inaugurat prima linie de productie la Câmpina în 1998, pentru ca în 2006 compania să se mute în Băneşti odată cu finalizarea primei investiţii de tip greenfield în valoare de 2 milioane de euro.  Printre principalele proiecte în cadrul cărora Kuma s-a implicat, se numără lanţuri hoteliere de 4 şi 5 stele , mall-uri , complexe rezidenţiale şi de birouri, stadioane , terminalul nou din cadrul Aeroportului Otopeni  și multe alte proiecte. Când vedeți pe undeva un grup sanitar care, prin eleganța și rafinamentul sau, va lasă fără suflare, cercetați-l  bine : pe undeva, chiar și bine pitit, veți gasi logo-ul KUMA.
Un amănunt deloc lipsit de importanța m-a făcut să mă aplec cu atenție asupra faimoasei Companii : KUMA – România are în fruntea sa…ați ghici! O femeie de 10! Astazi, așadar, o vom cu noaște pe Camelia Olesen.

Marina Almășan : – Interviul nostru începe cu o curiozitate personală, pur jurnalistică : numele dumneavoastră nu este unul tocmai românesc. Care este secretul lui? ☺

Camelia Olesen : – Am fost casatorita cu un cetatean danez; era expert tehnic in firma noastra , sosit in Romania de cand s‐a infiintat firma: 1999. Din pacate o boala cumplita l‐a dus pe alta lume. Impreuna cu angajatii mei  și familia îi pastram o amintire draga. Am si derivate de la acest nume‐multi imi spun: OLISEI, OLIESCU,…, dar cei mai multi – d‐na KUMA.

Marina Almășan : – Ce frumos! Viața dumneavoastră se confundă cu cea a companiei pe care o conduceți! Care sunt lucrurile cele mai fascinante, pe care le-ați aflat despre Danemarca, apropiindu-vă de această țară?

Camelia Olesen : – Prima mea vizita in Danemarca a fost in noiembrie 1997. In anul 1997, Primaria orasului Breaza (orasul unde locuiesc) a semnat un parteneriat cu o fundatie din Danemarca EU INVEST , pentru efectuare de vizite de lucru/ schimb de idei (danezii numeau aceasta colaborare „schimbare de atitudine pentru partenerii romani atat pentru administratia locala, cat si pentru oamenii de afaceri). Trebuie mentionat ca toate aceste vizite erau platite integral de statul danez si mai multe orase au beneficiat de aceste vizite –in zona noastra‐ Cimpina, Sinaia,Breaza. Am fost parte din acest program, pentru ca vorbeam engleza si trebuia cineva sa traduca. Stagiul de pregatire consta in vizite de 10‐12 zile in zona Vejle din peninsula Jutlanda ; delegatiile romane erau formate din consilieri locali, functionari publici ai primariilor, profesori, oameni de afaceri. La aceste „traininguri” se tineau cursuri pentru toate categoriile participante si vizite pentru intelegerea societatii nordice , pragmatismului si modului de organizare al institutiilor.
Ce m‐a fascinat atunci: Istoria lor, cum o pun in valoare , cum vorbesc despre inaintasi‐ Marele Grundtvig‐ parintele civilizatiei nordice – era parte din toate prezentarile danezilor, viziunea acestuia asupra lumii, viziune care cauta sa pastreze divinul alaturi de profan si stiintificul alaturi de teologic.
„OMUL in acceptiune nordica si propavaduit de catre Grundtvig nu este inghitit si subordonat colectivitatii, asa cum l‐au conceput totalitarienii, comunistii si nici nu este liber si individualist, inchis in drepturile lui inalienabile, cum l‐a conceput revolutia franceza, sau cum il proiectam noi astazi „ Am citat din cartea unui roman Nicolae Secalis care a participat la astfel de cursuri cu Ministerul Culturii – si recomand cu caldura cartea lui „Grundvig, Danaismul si Civilizatia Nordica”.
In acceptiune nordica,  omul este parte a colectivitatii, asa cum este parte a divinului, dar in acelasi timp el este si o individualitate unica , irepetabila. Nordicii afirma puternic angajamentul omului de a se ingriji si de bunastarea altora si poate acest lucru m‐a frapat cel mai mult.
Ce mai invatam din filozofia simpla nordica –lucruri pe care KUMA incearca sa le faca cunoscute in primul rand angajatilor este ca politica este pedagogie si pedagogia si educatia sunt politica. Educarea oamenilor trece inaintea luptei pentru putere, asa cum omul trece inaintea crestinului.
Apoi, m‐a frapat simplitatea caselor, acest minimalism de care vorbesc designerii nordici; de fapt nimic nu este impopotonat ca si arhitectura, coloristica, design‐avem de‐a face cu linii simple si prin decoratiuni de un bun gust desavarsit, acestea vin sa completeze un stil recunoscut: Scandinavian Design
Un alt element aparte este acea notiune „de a trai frumos”‐ sa nu deranjezi pe cel de langa tine, sa pastrezi respectul pentru ceilalti, sa fii prietenos in orice imprejurare. Ca o paranteza, fiica mea avea 10 ani cand a aterizat in Danemarca si prima intrebare a fost: ”Mami, dar pe tine chiar te cunoaste toata lumea ?”‐ intrebarea era legitima pentru ca necunoscuti in aeroport/tren pe strada iti zambesc‐lucru care la noi in tara se intampla doar daca vezi un cunoscut. Cred ca si acest gest al nordicilor („meridionalii‐danezii”) spune mult si ar trebui sa reflectam.

Marina Almășan : – Ce lucruri interesante ne-ați povestit! Hotărât lucru, avem ce învăța de la danezi! Dar să ne întoarcem la dumneavoastră. Sunteți directorul executiv al unei companii daneze-române de renume. Sunt sigură că designul interior vă este lipit de suflet. Cum anume s-a realizat apropierea dvs de acest domeniu – atât de specific țărilor nordice – și ce vi se pare cel mai fascinant?

Camelia Olesen : – Inca din 1998,  cand s‐a inceput discutia acestei investitii‐ m‐a fascinat ideea de a produce in Romania lavoare pentru bai‐gandindu‐ma si la precaritatea bailor publice in Romania, a bailor de hotel si in general ce insemna atunci in Romania utilarea unei bai; chiar de la inceput, le‐am propus danezilor un Concept si ideea de a oferta catre hoteluri; la acel moment, piata lor era numai Danemarca‐retail‐magazine specializate in bai & bucatarii.
Asa am creat Conceptul KUMA Hotel si primul client in Romania a fost lantul CONTINENTAL, care in anii 2000 preluasera si franciza IBIS pentru Romania.Au fost inceputurile care practic au deschis drumul catre sute de proiecte de hotel livrate de KUMA in tara si apoi le‐am „deschis”calea si colegilor de la firma mama din Danemarca.

Marina Almășan : – Vorbiți-mi puțin despre KUMA – firma-mamă.

Camelia Olesen :  – Iată  :  * În noiembrie 1997‐grupul de romani de care va vorbeam, a vizitat firma KUMA Danemarca situata chiar in comuna Gadbjerg –acolo unde se afla hotelul delegatiei romane; primarul orasului Breaza a invitat partea daneza sa investeasca in zona, idee imbratisata in prima faza cu entuziasm de catre directorul EU Invest, Svend Slipsager, care a pus pe hartie un plan de afaceri pentru KUMA. Promisiunile primarului nu s‐au concretizat in sensul existentei unei zone industriale in Breaza unde se putea investi in fabrica de lavoare, dar s‐a identificat o posibilitate de inchiriere spatiu industrial in Cimpina‐ moment in care Primaria Cimpina a intrat in programul stagiului „schimbarii de mentalitate” cu vizite in DK.
* Practic firma s‐a infiintat in dec.1998 si a inceput efectiv activitatea de productie in august 1999. A fost un imbold dat de catre Svend Slipsager –o mare personalitate , care a facut multe lucruri bune pentru Romania‐ imbold dat actionarilor KUMA cu care avea o relatie de prietenie; practic , pragmatismul si calculul matematic nordic au fost invinse de spiritul nostru latin , care ne doream cu orice pret sa demonstram ca se poate (sa nu uitam ca atunci rata inflatiei la noi era cu 2 cifre‐ 55%). Practic am fost prima firma daneza de dimensiuni mici, producatoare , infiintata in Romania , dupa TUBORG.
* KUMA Danemarca are 42 de ani de activitate in domeniul compozitelor, dar dupa criza din 2008‐2009, a transferat majoritatea operatiunilor de productie catre KUMA Romania.
Acolo au ramas doar produsele de nisa si care nu se refera neaparat la obiecte sanitare.De exemplu se produc boxe audio pentru celebra firma Bang & Olufsen.
Tendințele actuale promovate de KUMA sunt reprezentate de concepte minimaliste, sofisticate ca și nuanțe și texturi, care reflectă eleganța mărcii. Dezvoltarea de noi colecții de lavoare, bazate pe o reprezentare a performanței în tehnologie și funcționalitate, design simplu și elegant sunt ceea ce oamenii își doresc. Prin urmare, spațiile amenajate cu obiecte KUMA, transmit o imagine contemporană, elegantă.
Lavoarul turnat continuu cu blatul‐ in materiale naturale precum granule de marmura, granit, cuarturi au o identitate puternica, un efect vizual si creaza o legatura fluida cu celelalte elemente din bai.


Astăzi, plăcerea de a fi înconjurați de obiecte moderne, de calitate, în baie, la fel ca și în restul casei este un aspect obligatoriu. Transformarea unei băi într‐un SPA nu mai este un scop greu de atins.
Conceptele KUMA se potrivesc foarte bine celor care își doresc să realizeze un spațiu destinat relaxării totale. Acestea au o încărcătură emoțională dată de caracteristicile materialelor și de designul deosebit. Iar brand‐ul KUMA este cel mai frumos povestitor, gata să te ducă în lumea “hygee” a scandinavilor.
KUMA reprezintă un stil distinctiv, personalizabil, care oferă funcționalitate și confort. Conceptele pentru baie și bucătărie KUMA sunt printre primele opțiuni în amenajarea rezidențială a spațiilor publice, precum hoteluri, restaurante, clădiri de birouri, spa‐uri, școli, grădinițe, mall‐uri .
Activitatea KUMA Romania este dedicată unor locuri extrem de speciale ale locuințelor noastre , respectiv băilor și bucătăriilor. Cititoarele noastre ar fi interesate să afle care sunt trendurile actuale, in ceea ce privește designul acestora.

Marina Almășan : – Eu am o firească curiozitate : prin ce sunt produsele KUMA mult mai bune decât celelalte de pe piață?

Camelia Olesen : –  In primul rand, pentru materialele de exceptie folosite, toate cu acreditare si testare CE. Ceea ce inseamna ca noi testam materialele conform cerintelor unui standard european pentru obiectele sanitare. Astăzi, mai mult ca niciodată, materialele fac lumea mai conștientă de percepția spațiilor, de interacțiunea cu acestea, cu viata, cu bunăstarea , cu starea de bine‐conceptul HYGGE in daneza. Materialele pot face spațiile mai frumoase, mai sigure, mai igienice. Viitorul ne determină să reevaluăm modul în care ne raportăm la materiale, cu un spirit vizionar și inovator, curiozitate, angajament față de mediu și o bază solidă de know‐how.
Conceptele KUMA moderne, reflectă o conștientizare mai largă, orientată către durabilitate, sustenabilitate
Perspectiva KUMA este orientată către viitor din ce în ce mai explicit: o abordare a designului bazată pe valori, care evoluează nu doar tehnologic dar și printr‐o abordare umanistă.

Marina Almășan : – Spuneți-mi, are piața românească particularitățile ei, în acest domeniu?

Camelia Olesen : – Da, am reusit sa re‐orientam gusturile clientilor de la omniprezentul alb, catre lavoare cu texturi si coloristica diferita. Ideea este ca atunci cand intram intr‐o baie, focusul sa fie la lavoar si nu pe alt obiect din baie. KUMA a introdus pentru prima data notiunea de CONCEPT‐in 2000‐ pentru ca nu vindem un simplu lavoar, ci o stare. Ma bucura sa vad ca aceasta notiune de CONCEPT a fost preluata de multi competitori in prezentarile lor de PR.
Aceasta trecere de la alb la altceva‐ ne‐a luat cam 10‐12 ani de munca.
Piata romaneasca este importanta pentru KUMA –pentru proiectele pe care le realizam –gen bai pentru hoteluri, office buildings, mall‐uri, stadioane, spitale –dar si CONCEPTE bai private pentru cartiere rezidentiale. Fiecare concept KUMA oferă un design funcțional, flexibil, într‐o abordare care declanșează un sentiment de surpriză, de confort, pentru o experiență memorabilă, modernă. Faptul ca putem produce lavoare personalizate pe spatiul clientului, ne dau un avantaj major in piata.

Marina Almășan : – Aș vrea să fiu mai “concretă” și am să vă întreb : care sunt “vedetele” ofertei dvs? Ce se cumpără cel mai mult?

Camelia Olesen : – Evident Clientii KUMA sunt indragostiti de Conceptul custom‐ made de la clientii din retail, pana la hoteluri/office building‐uri.
Multitudinea de modele de boluri/materiale/culori/texturi completeaza un univers al posibilitatilor, in care Clientul chiar se simte confortabil avand alegerea dorita.

Concepte KUMA Hotel :

Concepte KUMA – Clinica Regina Maria

Concept KUMA HOTEL :

Concept KUMA Office Building – baie publică

KUMA NORDIC:House-Agigea – Bar discuții

Minunatul blat de bucătărie alb satinat cu chiuvetă turnată continuu cu blatul

Marina Almășan : – Din nou curiozitatea mă îndeamnă să va întreb pe dumneavoastră – de data asta FEMEIA, nu managerul : dvs pentru ce ați optat, în baia/bucătăria dvs?

Camelia Olesen : – Evident pentru KUMA, si pentru ca locuiesc intr‐o zona linistita de munte, materialul blatului de lucru al bucatariei ( turnat continuu cu chiuveta si decupajul pentru plita) este un granit Kuma –culoare Rosso/Balmoral, iar mobilierul de bucatarie este frasin alb‐beige; aceasta combinatie ofera spatialitate si intimitate.

Baia este o combinatie tot de granit, dar un maron deschis lavoarul si placa de dus si un mobilier visina putreda‐ pentru contrast.

Marina Almășan : – Frumoasă și rafinată alegere! Spuneți-mi, există vreo deviză a companiei?

Camelia Olesen : – Intre anii 2000‐2012 am mers pe un logo KUMA –De la Vis la Realitate‐ pentru ca vroiam sa accesam nisa de lavoare personalizate‐custom made‐ lavoare realizate exact pentru spatiul clientului. Si am reusit cu brio.
Apoi am abordat un alt logo: Fii diferit, Alege design‐ul, Alege KUMA in sensul bun al notiunii de a fi diferit; este mai mult un logo de a educa clientii spre o abordare minimalista, scandinava, durabila.

Marina Almășan : – Vorbiți-mi despre echipa Kuma Romania. Cum v-ați alcătuit-o? Sunt românii diferiți de danezi?

Camelia Olesen : – Echipa KUMA are 145 de angajati in Romania si putin peste 50 in Danemarca. Avem un nucleu al seniorilor cu care am pornit la drum intre 1999‐2005 si cu care „razbatem”impreuna , fiind exemple de conduita pentru restul angajatilor mai noi. Ce am invatat in acesti ani‐daca oferi oamenilor toata increderea , rasplata vine inzecit. Angajatii mei sunt numiti „copiii” si –i iubesc, pretuiesc, respect. Ne sfatuim si totdeauna impreuna gasim cele mai bune solutii. Ma ocup mult si de educatia lor, pentru ca imi pasa le fac observatie cand nu se comporta corespunzator in societate, in familie; le stim povestile de viata si‐i ajutam cat putem. Ei sunt energia mea .
Evident ca suntem foarte diferiti de colegii danezi, dar aici este toata „poezia”‐ ne completam si facem lucrurile extraordinare. Un amestec de entuziasm si curiozitate pentru a crea noutati.

Marina Almășan : – Trebuie să fie tare incitant să găsiți, ca manager, numitorul comun între români și danezi!
Haideți să ne mai faceți niște dezvăluiri : bunăoară,  ce noutăți le-ați pregătit românilor în această perioadă?

Camelia Olesen : – O colectie minunata, pe care am lansat‐o in Aprilie , iar modelele, materialele spun totul despre alegerea noastra.
Noul model de lavoar AnneMarie, turnat in materiale diferite, cu texturi satinate:


Marina Almășan : – Ce minunăție! Vă mulțumim pentru tentantele sugestii! Dar haideți să părăsim puțin domeniul strict al produselor dvs și să-mi vorbiți puțin despre Camelia Olesen, directorul executiv. Cum se conduce o companie? Cu “mână de fier”? Cu îngăduință? Dvs ce fel de conducător sunteți?

Camelia Olesen : – Camelia Olesen a fost cunoscuta multi ani, la inceputuri, ca „doamna KUMA”‐ ceea ce imi spune mult. Ca si acasa cu copilul meu (care acum este adult) am un stil care imbina ingaduinta cu fermitatea, respectul fata de munca fiecaruia. Sunt un director care este in firma de la 6.30 dimineata si pleaca acasa cand termina lucrarile, nu exista teoria ca sunt mai importanta decat colegii mei ; muncim impreuna si ne bucuram de rezultate impreuna.

Marina Almășan : – Este greu să fii la cârma unei afaceri, în vremurile acestea? Care sunt marile provocări?

Camelia Olesen : – Intotdeauna au fost provocari‐in ultimii 24 de ani‐ dar cea mai mare provocare indiferent de „vremuri”este sa depasim toate obstacolele si sa nu vedem decat oportunitati create de contexte. Evident ca acum suntem foarte ingrijorati de situatia geopolitica si am lucrat impreuna cu colegii danezi un plan de risc‐ dar nimic nu este predictibil.

Marina Almășan : – Vorbiți-mi acum despre OMUL Camelia Olesen, femeia de 10 din afara biroului de manager : despre familie, timp liber, despre ceea ce vă place și ceea ce vă intristează, despre hobby-uri.

 Camelia Olesen : – Eu nu‐mi pot da nota 10‐ sunt foarte exigenta cu mine !!!! Despre familie: Fiica mea imi seamana foarte mult, o tenacitate extraordinara in tot ce face si traieste in UK‐ a facut un masterat si un doctorat la Cambridge pe geopolitica in Marea Neagra‐de mare actualitate acum‐cariera ii ocupa tot timpul si pentru ea acasa este si in Romania‐la Breaza, dar si in UK ,unde locuieste.
Mama mea‐ o respectabila profesoara de limba romana, atenta la cum vorbim, cum ne exprimam si careia si eu si fiica mea ii datoram totul.
Timpul meu liber se desfasoara citind revistele daneze de design BO BEDRE, reviste romanesti‐ce pacat ca au ramas pe piata atat de putine reviste de Home‐Deco, dar si in bucatarie; am o mare pasiune pentru gatit si alegem weekend‐uri cu tematica; ne‐a ajutat foarte mult in pandemie sa ne transpunem prin gourmet‐uri cu gandul & savoarea in Italia, Spania, tarile Nordice, UK.
Ma intristeaza ca nu stim sa traim frumos, ca ne tachinam si cautam numai greselile. Sotul meu era indragostit de Romania si mergand in diverse excursii, am poposit acum multi ani in Herculane. Ce cladiri imperiale superbe –dar in ruina, apoi raul Cerna plin cu pet‐uri, aragaze, frigidere ruginite,aruncate; eu eram atat de mahnita‐cum sa‐i arat unui danez asa ceva si el imi spunea: „este timp si pentru mediu, acum priveste cerul –  cat este de frumos si albastru! Unde mai vezi tu asa ceva ?”
Din pacate au trecut prea multi ani si nu stiu daca mai am rabdare sa vad ca stim cum sa apreciem natura. Asta ma intristeaza si mai tare si face parte din acelasi capitol: sa invatam sa traim frumos.

Marina Almășan : – Ce gânduri frumoase și ce om deosebit pare că a fost soțul dumneavoastră! Aș fi curioasă să știu : care vă este cea mai mare dorință : ca om de afaceri și ca femeie?

Dorintele si bucuriile mele sunt legate de lucrurile simple : firma sa creasca organic, in fiecare an sa cream noi colectii care sa bucure sufletul, sa putem lucra, gandi linistiti, sa vina primavara dupa primavara si sa ma bucur de florile de mar si sa vad ca putem trai frumos si in Romania.

Iar in acest moment‐Mai’22‐ dorinta cea mai mare este ca sa nu mai fim amenintati si toti care si‐ au parasit caminul sa revina acasa linistiti.

Marina  Almășan : – Ca să rămânem în universul activității dumneavoastră, trimiteți-ne către locul în care ne putem familiariza cu produsele dvs. Cum procedăm, dacă dorim să avem o baie/bucătărie purtând amprenta KUMA?

Camelia Olesen : – KUMA are o retea de distribuitori –si trebuie accesata pagina noastra de internet :

KUMA ROMANIA

Marina Almășan : – Pentru că echipa noastră se pregătește de o calătorie de documentare la Copenhaga, KUMA fiind un susținător de bază al acesteia, am să vă rog să ne transmiteți niște recomandări personale : ce NU avem voie să ratăm, în vizita noastră?

Camelia Olesen : – Copenhaga este minunata‐ nu ar trebui ratat Castelul Rosenborg cu bijuteriile coroanei, TIVOLI‐ parcul minunat in special pentru aranjamentele florale extraordinare, NEWHAVN (NOUL PORT)‐o zona foarte scandinava cu restaurante si buna dispozitie ; apoi as recomanda o excursie de o zi cu trenul COPENHAGA‐ODENSE si astfel veti experimenta si traseul prin Marea Nordului cu trenul .
ODENSE este un orasel in miniatura‐ de poveste, situat pe Insula Fyn‐va transpuneti in emotia povestilor lui Hans Christian Andersen‐ e un loc mirific. Va pot recomanda si cateva feluri de mancare un must ‐ have in Danemarca‐evident gourmet‐uri cu peste‐ pentru ca va fi vara: ‐ Rodspetten(un peste special similar cu calcanul, dar este „national”) cu cartofi noi fierti si sos de patrunjel ‐ Stjerneskud (Steaua Nordului) – o salata cu peste alb , creveti si icre negre sau rosii.

 Marina Almășan : – Wow! Deja salivez! Vă mulțumim frumos pentru aceste “tipsuri”! În final o să vă rog să ne transmiteți un proverb din înțelepciunea daneză/nordică, care să ne fie de folos în viață.

Camelia Olesen : – „Intelepciunea nu creste intotdeauna cu anii”!

Marina Almășan : – Câtă dreptate au danezii! Vă mulțumim pentru interviu si vă dorim tot binele din lume!