Amintiri din valiza LAMONZA

Amintiri din valiza LAMONZA. Episodul 90. Turnul de care toată planeta a auzit

 

Azi i-am dat un extemporal valizei LAMONZA, de pe șifonierul meu. Mi-am zis s-o scot puțin din lâncezeala la care a condamnat-o pandemia. Și dacă tot apare ea, in presă, ca “depozitar al amintirilor mele de călătorie”, testul a vizat , evident, acest domeniu. Iar prima întrebare a fost una..la îndemâna unui copil! “Numește-mi un obiectiv turistic de care a auzit toată planeta!”. Valiza s-a înfoiat, plină de sine și știind sigur că o va nimeri. Și, da, a nimerit-o : a numit “Turnul Eiffel”, cu adevărat un loc de pe Terra, cunoscut de toată lumea, de la mic la mare! 

Mărturisesc, nu ratez nicio fotografie cu faimoasa construcție metalică, în niciunul din drumurile care mă aduc în acele locuri. Mi se pare că n-am fost la Paris, dacă nu mi-am făcut o poză cu Turnul Eiffel. De aceea astăzi m-am gândit să vă ofer niște informații pe care, poate, nu le cunoșteați, despre acest obiectiv turistic, faimos în întreaga
lume. Magnetul său atrage în fiecare an peste 5 milioane de turiști ( bine, anul acesta presupun că cifrele s-au prăbușit dramatic..😢). 

Trei nume sunt legate de construcția Turnului Eiffel : Emile Nouguier, Maurice Koechlin și Stephen Sauvestre – trei iluștri anonimi, cu toții angajați la Eiffel și Co. Inginerul Gustave Eiffel a fost la început reticent cu privire la construcția turnului, însă a devenit ulterior unul dintre cei mai mari susținători ai acestuia,  cumpărând brevetul.

“Prima cărămidă” a fost pusă la baza turnului la data de 28 ianuarie 1887, iar construcția sa a durat doi ani. Principalul responsabil a fost arhitectul Sauvestre, din echipă făcând parte 50 de ingineri, 121 de muncitori în construcții și 100 de muncitori ai fierului. Unul singur dintre ei figurează ca fiind decedat în timpul lucrărilor de construcție. 

Iată și câteva cifre pentru iubitorii de statistici inedite : pentru întreaga construcție a fost nevoie de 18.038 de piese, ce au fost conectate prin două milioane și jumătate de nituri.

O să vă pun o întrebare care sigur vă va stârni curiozitatea : știați că , in construcția Turnului Eiffel, un rom important l-a jucat  un inginer român?!? Nu, desigur că marea majoritate a românilor nu știe acest amănunt.

Cert este că lucrările pentru întreaga construcție a structurii Turnului ar fi durat mai mult de 2 ani dacă nu intervenea inginerul român, Gheorghe Pănculescu,  recomandat de  marele poet Vasile Alecsandri.

Inginerul avea să revoluționeze construcțiile metalice,  odată cu metoda de montare a șinei de traverse în afara spațiului căii ferate . Sistemul folosit de Pănculescu la construcția turnului parizian prevedea folosirea subansamblelor din metal construite la sol,  pe care ulterior le-a montat la înălțime. Astfel, deși termenul de livrare al lucrării pe care o avea de executat, era de 5 ani, inginerul român a terminat lucrarea în doar un an. 

În plus, o informație care ar trebui să ne facă mândri : Întregul oțel folosit la construcția Turnului Eiffel a fost turnat în România

Iată și alte informații interesante : Turnul Eiffel are o înălțime de 320 de metri, excluzând antena din vârf, care mai adaugă 20 de metri la construcția finală. De asemenea, are o greutate de peste 100 de tone, iar când a fost construită a fost considerată cea mai înaltă clădire din lume. Legat de înălțime, vă voi spune o curiozitatr : Turnul Eiffel își schimbă înălțimea cu câțiva centimetri (aproximativ 4 cm) în fiecare an, din cauza contracției și dilatării aliajului de metale, însă revine mereu la înălțimea inițială.

Să nu credeti că edilii Parisului nu-și “cosmetizează” periodic bijuteria. Întreținerea Turnului este făcută la fiecare 7 ani, iar pentru asta se folosesc 50 de tone de vopsea maro închis. La început, Turnul Eiffel a primit permisiunea de a fi un monument în viață pentru 20 de ani, însă datorită faptului că oferea o serie de beneficii în domeniul comunicațiilor, ulterior s-a renunțat la demontarea acestuia.

Rubrică oferită de LAMONZA : https://www.lamonza.ro/ 

Publicitate