Sănătate

Spune-mi câți ani ai, și-ți spun ce vitamine să iei! 

 

Un lucru e sigur : Vitaminele sunt absolut necesare pentru buna functionare a organismului. Orice dezechilibru cauzat de lipsa nutrientilor necesari,  conduce la carențe care, in timp, pot afecta chiar si ireversibil sanatatea. Se recomanda ca administrarea vitaminelor sa se faca cu precadere la schimbarea sezonului sau atunci cand medicul, in urma analizelor de sange, constata o deficienta. Cu toate ca acestea pot fi administrate din suplimentele alimentare, cea mai importanta sursa de asimilare a vitaminelor trebuie sa ramana in continuare alimentatia. Pe de alta parte, este important de punctat ca necesarul de vitamine al organismului se afla intr-o stransa legatura cu varsta. Iata, asadar, ce vitamine trebuie sa consumi in functie de varsta!

Dacă ai între 20 si 30 de ani

Aceasta este perioada cea mai fertila pentru femei, prin urmare se recomanda ca suplimentele cu acid folic, cunoscut si ca vitamina B9, sa nu lipseasca din alimentatie. Importanta acestuia este primordiala in momentul in care o femeie isi doreste sa ramana insarcinata, deoarece sporeste sansele conceptiei si, in plus, ajuta la dezvoltarea sanatoasa a fatului. Pe de alta parte, acidul folic este eficient in diminuarea nivelului de stres. Doza recomandata este de 400 micrograme/zi.

Totodata, mentinerea unui nivel constant in organism de vitamina D favorizeaza sanatatea sistemului osos si a celui muscular. Vitamina D este responsabila de fixarea calciului in organism, prin urmare si aportul de calciu este recomandat. Se stie ca femeile sunt mult mai predispuse aparitiei osteoporozei decat barbatii, motiv pentru care, zilnic, trebuie sa-si asigure o doza de 1000 mg de calciu. Vitamina D, din pacate, este procurata in cantitati foarte mici din alimentatie, principala sursa a organismului fiind expunerea la razele solare. In sezonul rece, femeile trebuie sa-si procure doza necesara de vitamina D, 400 UI, din suplimentele alimentare, in functie de recomandarile medicului.

Dacă ai intre 30 si 40 de ani

Dupa varsta de 30 de ani, femeile incep sa aiba carente de fier si, cu toate ca nu este o vitamina, este important de punctat necesitatea acestui mineral in mentinerea sanatatii. Lipsa fierului din organism provoaca oboseala. De asemenea, daca sarcina nu a fost o prioritate pana acum, cu atat mai mult dupa varsta de 30 de ani trebuie luate suplimente cu acid folic si completat cu restul vitaminelor din complexul B. Pe de alta parte, sunt necesare vitaminele C si E pentru incetinirea procesului natural de imbatranire si mentinerea unei pieli frumoase cat mai mult timp. In continuare, vitamina D si calciul raman obligatorii.

Dacă ai intre 40 si 50 de ani

Aceasta etapa puncteaza perioada de intrare in premenopauza si menopauza, prin urmare necesitatile organismului se schimba. Apar schimbari hormonale majore, productia de estrogen scazand dramatic, metabolismul incetineste, nivelul de stres creste, iar sistemul imunitar slabeste. Aproximativ 75% dintre femei prezinta risc de dezvoltare a cancerului de san, iar 1 din 3 femei dezvolta osteoporoza. Mai mult ca niciodata, in aceasta perioada se recomanda administrarea suplimentelor alimentare pe baza de vitamine si minerale. Doza zilnica de calciu trebuie crescuta de la 1000 mg la 1500 mg, in timp ce vitamina D ramane constanta, la 400 UI. Din meniul zilnic nu trebuie sa lipseasca alimentele bazate pe acizii grasi Omega-3 ce au rol in protejarea sistemului cardiovascular si, implicit, in preventia infarctului si a altor boli de inima. Pentru sustinerea sistemului imunitar este necesar un aport constant de vitaminele A, C si E, fapt ce ajuta si in mentinerea unui derm curat. Totodata, sunt esentiale vitaminele B6 si B12, deoarece acestea stimuleaza producerea de celule rosii si imbunatatesc functia sistemului nervos.

Dacă ai peste 50 de ani

In aceasta etapa a vietii, organismul are nevoie de nutrienti mai mult ca oricand. Tine cont ca procesul de imbatranire se accelereaza dupa acest prag si riscul de osteoporoza creste proportional cu varsta. Din nou, suplimentele de vitamina D si calciu sunt esentiale, alaturi de vitamina B3, numita si niacina, responsabila de pastrarea colesterolului in limite normale, si alaturi de vitamina B12 si acizi grasi. De punctat ca acum ar trebui sa ii fie asigurat organismului un aport mare de antioxidanti care lupta impotriva radicalilor liberi responsabili atat de imbatranirea prematura, cat si de aparitia bolilor.