Timp liber

Şi curăţenia poate fi o artă

Pentru că e perioada când se apropie sărbătorile și toată lumea face curățenia de primăvară, m-am gândit să vorbim puțin despre asta. Cu toții ne gândim la curățenie ca la o treabă din cale-afară de banală și de plictisitoare și probabil chiar este. Gospodinele noastre știu cum se face asta, au rutina lor, metoda lor moștenită de la mame și bunici, asezonată un pic cu materiale moderne de curățare pe care le văd în reclame la televizor. De aceea, ai impresia că nu mai e nimic de spus despre acest subiect. Dar dacă vezi pe internet persoane care au ridicat o ocupație banală la rang de artă, e foarte posibil să ți se trezească interesul și să arunci o privire pe respectivul material.

Julie Morgenstern chiar a renunțat la artă ca să se dedice unei astfel de pasiuni – curățenia. Julie Morgerstern era actriță în America. A renunțat la actorie, a dat nume propriei sale metode de a face dintr-o ocupație banală o artă, a scris cărți despre asta și… curățenia i-a adus celebritatea pe care actoria nu a reușit să i-o aducă. Autoare a două best-sell-uri – Tehnica organizării lucrurilor și Tehnica organizării timpului, Julie Morgenstern promovează metoda organizării dinspre interior spre exterior. Dar Julie nu a acționat doar la nivel teoretic, scriind lucrări despre cum trebuie făcut, ci a trecut la treabă, concret, făcându-și o echipă cu care merge la clienți – persoane sau companii – și reorganizând locuințe sau birouri, astfel încât spațiile respective să ofere condițiile optime și în special confortul psihic necesar desfășurării activității. La serviciile ei au apelat pentru reorganizarea spațiilor companii precum American Express, FedEx, Microsoft, Sony Music, NBC News și multe altele. Vă dau în continuare, pentru inspirație, un link unde veți găsi un tutorial de pe youtube unde Julie Morgenstern prezintă modul în care și-a amenajat dulapul, cu mențiunea că puteți da și alte căutări pe google unde veți găsi și altele:

https://www.youtube.com/watch?v=2p6F4wYl3bU

O altă reprezentantă interesantă a artei curățeniei este japoneza Marie Kondo, consultant în organizarea spațiilor de locuit și a birourilor, care și-a numit metoda sa de organizare după numele propriu, metoda KonMari. Cartea în care descrie această metodă a fost tradusă în 30 de țări – inclusiv în România – și a fost vândută în peste 2 milioane de exemplare. Se găsesc pe internet mai multe video-uri unde poți vedea metoda ei de împachetare a lucrurilor. Iată unul dintre ele:

https://www.youtube.com/watch?v=Lpc5_1896ro

Foarte interesantă mi s-a părut metoda ei de reorganizare a spațiilor. După părerea lui Marie Kondo, ca să faci ordine într-un spațiu – șifonier, bucătărie, bibliotecă, birou – trebuie mai întâi să faci o mare dezordine: iei toate lucrurile din acel spațiu și le pui pe jos, în mijlocul încăperii. Apoi iei fiecare lucru, îl ridici și te gândești dacă acel lucru îți aduce bucurie. Atenție, nu dacă îți e util, nu dacă crezi că îl vei mai folosi, nu când e ultima dată când l-ai folosit. Dacă îți provoacă sau nu bucurie. În funcție de răspuns, iei decizia dacă păstrezi respectivul lucru, dacă îl arunci sau îl donezi. Abia după ce ai decis ce păstrezi, le reașezi la locul lor. Sigur, cel mai greu îți va fi când vei ajunge la cărți și la amintiri – fotografii, discuri cu muzică, scrisori. Dar se poate. Iată, ca exemplu, un video în care Marie reorganizează un dulap cu îmbrăcăminte:

https://www.youtube.com/watch?v=G3Qm_HQ975A

 

Asta voi face și eu când mă apuc de curățenia de paște –  dar voi aștepta o zi când nu merge internetul.

Dau deci un like pentru Julie Morgenstern, unul pentru japoneză și unul pentru mine, în avans.

Comentează

Click aici pentru a spune ceva frumos

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.