Inainte de a fi Madame Diaconescu in ” Momentele ” lui Jean Georgescu , era de doi ani crainica Televiziunii Romane.
Dar cum Caragiale e mereu util , prinde bine un rond dambovitean a la Rembrandt , dar in plina lumina a zilei, mai blanda decat a reflectoarelor din Studio.
Frumoasa fara egal , Portile Institutului de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti i s-au deschis larg , juriul fiind captivat in egala masura de dictia impecabila si de prezenta scenica.
Se anunta cariera cele mai de succes crainice a TVR-ului si nu a unei actrite de rezonanta cum se spera si cum ar fi fost posibil.
Impactul asupra romanilor a fost total. Pe o actrita o vezi cand mergi la teatru si cand se intampla sa fie in distributia serii.
Sanda Taranu era prezenta cotidiana si ubicua de care sufletele noastre aveau nevoie. Cand iarna caloriferele crapau de frig sau cand vara tantarii deveneau fiorosi de atata caldura , vocea catifelata si privirea angelica a Divei ne induceau in filmul de la Telecinemateca in modul cel mai glisant cu putinta.
Daca exista o Arta a Retoricii precum una a Conversatiei a Ilenei Vulpescu , atunci Decanatul ei a fost la TVR dinn 1963 pana in 1998.
Ce a urmat ? O derulare mai rapida a stirilor , o necesara sarabanda a informatiilor si timpul lui Marin Preda devenit tot mai nerabdator.
Faptul ca a ramas pe ecran ani buni dupa Revolutie din Decembrie , denota ca a purtat lupta din interior.
Uneori impotrivirea poate lua forma unui suras enigmatic ca al Giocondei , profund ca al Sfintei Fecioare.
La Teleenciclopedia si-a dovedit maiestria. Alaturi de Florian Pittis si Mihai Gruia Sandu au reprezentat caile profetice ale Spiritului in traiectul pe care il are de parcurs dincolo de el insusi , cum ar fi spus Platon intr-o istorie contrafactuala.
De atunci , si de la comentariile inflacarate si pertinente ale lui Cristian Topescu , am inceput sa imi spun lectiile cu voce tare , ca de la un amvon numai de mine inaltat , de nimeni stiut.
Sanda Taranu a studiat temeinic Alchimia. Trei ani i-au fost de ajuns pentru a gasi Piatra Filosofala. Un talisman discret pe care l-a purtat mereu in decupajul elegant al camasii.
A creat o moda in afara unui curent anume , designerul a fost bunul ei gust , intotdeuna pus la incercare de asperitatile pauperitatii epocii.
A rezistat , a demonstrat ca reusim sa fim frumosi in plin totalitarism , ca avem nevoie doar de curaj si rabdare pentru a continua , si de rabdare , infinita rabdare pentru a reusi.
A tradus cu naturaletea unui personaj din Jules Verne plecat mai mult de Optzeci de Zile in Jurul Lumii si s-a intors de fiecare cu mai multe intelesuri si taine ca in poezia lui Blaga.
Prototipul feminin isi gasise amprenta.
Longevitatea era de bun augur pentru toate discipolele fermecate de aura sensibilitatii.
Fiindca razelei-au ajuns peste tot , preminitoare ca ale Soarelui , impartiale ca ale astrului tutelar.
A tinut cronici in presa scrisa , nu a facut rabat de la niciuna din tehnicile comunicarii.
A creat un nou limbaj , un mod de a fi rational , de a nu ridica tonul , de a fi primitor.
Lectia a ramas fiindca nu a predat-o nimanui la propriu , ci a oferit-o tuturor , in sens figurat.
Autorul multumeste Wikipedia si Televiziunii Romane pentru sursele de informare
Cosmin Stefan Georgescu, Franța, martie 2021
Comentează