Oare violența din familie servește drept inspirație reclamelor de la televizor și de la radio, sau e exact invers? Adică ce vedem la televizor sau auzim la radio ne face să credem că așa trebuie să interacționăm cu semenii? Palma după ceafă pare să fie o normalitate în familia românească. Dacă nu știți la ce mă refer – e reclama cu smântâna în care pe un zilier vesel și el că tocmai sosise pauza de masă îl ia gura pe dinainte și face un îndemn în versuri – îndemnul bine intenționat, presupun, menit să servească interesele sponsorului: ”Cine smântână nu-și pune,/ Să-l iubească doar nebune!” Drept care nebuna din dotare – presupun că ea era, altfel gestul e chiar inexplicabil – întinde mâna și-i arde una după ceafă. După figura umilă și vinovată a șugubățului zilier, presupun că era obișnuit cu un astfel de tratament. Prea ca la țară! Sau prea ca la noi în țară?
Mai sunt și pe radio câteva astfel de reclame în care violența – verbală de data asta – mă șochează de fiecare dată când le ascult. E o domniță din cale-afară de nervoasă care încearcă să-i explice soțului ce-i cu târgul de case de la Casa poporului – of, tare ești greu de cap, îl complimentează consoarta. Mai e tot pe radio o reclamă pentru niște medicamente contra răului de mișcare – o piți răsfățată îi reproșează soțului că nu știe să conducă, pentru că ei îi e rău de fiecare dată când se urcă în mașină. ”Și nu mai îmi spune iepuraș” – protestează piți pe un ton care chiar mă face să înțeleg gestul cu palma după ceafă.
Ei, să nu mai vorbesc despre emisiunile de profil de la televizor – cum ce profil? Cele ce scot la iveală tot ce-i mai oribil în semenii noștri. Care aduc în ochii noștri cele mai îngrozitoare personaje care n-au ce căuta vreodată pe vreun ecran. Știți voi la ce mă refer, nici nu vreau să le pomenesc numele. Am să pomenesc totuși una, care se vrea o emisiune cu stil și chiar conține cuvântul stil in numele emisiunii. Vreți să știți ce se poartă? Ei bine, se poartă țoapele.
Comentează