Draga mea valiză Lamonza! Îți mulțumesc ( așa-mi vine, din când în când!) pentru bucuriile pe care mi-o produc, periodic, incursiunile în lumea amintirilor, păstrate cu sfințenie, sub formă de fotografii, în pântecele sale. În vremurile acestea sumbre, în care călătoriile ne sunt marcate de groaza îmbolnăvirii, de restricțiile impuse de guverne, de lipsa oricarui chef de a vedea lumea cea largă din spatele unei măști nesuferite, devenită barieră împotriva unui inamic nevăzut.
Dar privind fotografiile din valiza mea cu amintiri, adrenalina călătoriilor este din nou zgândărită și, chiar și virtual, mintea mi-o pornește hai-hui, pe urmele propriilor hoinăreli de altădată.
Astăzi va plimb prin Moscova. Dar nu prin Moscova terestră – pe care o puteți cunoaște foarte bine, făcând un tur cu tradiționalele autobuze turistice – ci prin Moscova subterană, mai precis prin spectaculosul metroul Moscovit.
Nu multe dintre statiile de metrou din lume pot fi declarate monumente artistice, asa cum sunt cele din Moscova. In plus, metroul moscovit are una dintre cele mai mari și mai dense rețele din lume. Cu o lungime de circa 350 km si peste 200 statii, conecteaza centrul orasului cu zonele industriale si rezidentiale, permitand o calatorie rapida, datorita vitezei mari (metroul moscovit poate atinge si 90 km/h) dar si a intervalului foarte scurt dintre trenuri (maxim 1,5 minute).
Să privim în Trecut. Caci metroul moscovit are așa ceva, și încă foarte bine “dotat” …cu ani! Constructia sa a inceput in decembrie 1931, ca o necesitate, populatia Moscovei dublandu-se pentru a raspunde cerintelor urgente de industrializare. A fost inaugurata in 1935 prima sectiune de 11 km care lega Sokolniki cu Park Kultury, primele 13 statii fiind deschise in luna mai. Lucrarile de constructie au continuat rapid, astfel incat in 1939 existau 22 de statii care deserveau peste un milion de pasageri.
Viziunea lui Stalin privind metroul a fost următoarea : să creze niște adevărate palate ale poporului’’, de aceea pentru decorarea statiilor au fost angajati cei mai buni artisti rusi, temele predilecte fiind Revolutia, modul de viata sovietic, apararea nationala, iar cele mai reusite din punct de vedere arhitectural sunt cele mai vechi.
Fiecare staţie are un farmec aparte si propria poveste ( nu-i loc aici să le găzduiesc!) însă cele mai frumoase sunt, de departe, Kievskaya, Komsomolskaya, Novoslobodskaya, Ploshchad Revolyutsii si Taganskaya, mai colorate si opulente – adevărate opere de artă subterane! Însă la fel de frumoase sunt si celelalte, elegante prin simplitatea lor.
Spații ample, arcade spectaculoase, picturi “rupestre” făcute de mâini de artist desăvârșit, mozaicuri halucinant de frumoase, candelabre ce-ți taie răsuflarea, interminabile scări rulante care te coboară în măruntaiele pământului, “deversând” călătorii uneori pe stații împărțite pe două niveluri, fiecare dintre ele cu arhitecturi aparte.
Rubrică oferită de LAMONZA : https://www.lamonza.ro/
Comentează