Autor : lector univ.dr. FLORIAN OLTEANU
Am scris un text, să tot fie o lună și ceva, pe la debutul toamnei. Scriam atunci de câteva stele ale muzicii cu un destin tragic. Acum, pe la jumătatea toamnei, când temperaturile încep să arate a toamnă, gândul mi-a zburat văzând, în cea mai recentă călătorie cu trenul, câteva secvențe din filme, la drama unor actrițe.
Olga Tudorache (1929-2017) a fost Marea Doamnă a Filmului, cum Elvira Godeanu sau Lucia Sturdza Bulandra au fost Marile Doamne ale Teatrului.
S-a spus despre ea că s-a iubit nebunește cu Avram Cristea, primul „june prim”, „play boy” așa pe americănește, din filmul romănesc. Cei doi au avut un copil, dar el, atras nebunește de steaua mondială Marina Vlady (jucaseră într-un film împreună), a părăsit-o, iar ea și-a revenit cu greu.
Asta nu a împiedicat-o pe Olga Tudorache să descopere talente mari, actori cu un destin aparte (actualul soț al Margaretei de România, actorul Radu Duda a fost unul din studenții ei favoriți) și să joace în filme, roluri dramatice de mare calibru. A fost boieroică reacționară, apoi Doamna Tudora, mama lui Mihai Viteazul, a jucat-o pe bunica singură sau mătușa singură în Vreau să știu de ce am aripi, respectiv în Magnatul.
În teatru, a fost memorabilă în rolul Florei din „Trenul din zori nu mai oprește aici”, piesa lui Tennessee Williams. Peste Ocean, rolul acesta a făcut-o vedetă pe Elisabeth Taylor.
Aimee Iacobescu (1946-2018) a fost uimitoare pentru erotismul și charmul ei. A jucat-o pe năstrușnica fiică a lui Caragea Vodă din anii ciumei începutului de secol XIX. Domnița Ralu, un personaj istoric puțin înțeles și exploatat de oamenii de știință sau de artiști.
A mai jucat rolul cocotei de lux în Bucureștiul interbelic, dar și în alte filme, unde se punea preț pe un stil apropiat de al lui Marylin Monroe. S-a stins încercând din răsputeri să găsească bani pentru a-și susține tratamentul dar nu a primit ajutor nici de la semeni, nici de la UNITER. A rămas memorabil apelul „Vreau să trăiesc”, adresat cu puțin timp înainte să moară, actorului Ion Caramitru, ulterior plecat și el dintre noi, apel rămas fără rezultat.
Am lăsat-o la final pe Maria Amarghioalei. Știu că numele acesta nu spune nimic multora. Dar dacă spun că a fost numele de scenă al celebrei Naarghita de România (1939-2013), parcă vă mai sună ceva în memorie… Tânăra îndrăgostită la televizor de legendarul Raaj Kapoor a făcut tot ce putea să învețe hindi, cea mai cunoscută limbă oficială a Indiei (mai are alte 11, plus 100 dialecte). A început să danseze, a studiat hindi, prin Centrul Cultural al Ambasadei Indiei cu care România a avut relații bune. A primit ajutor de la specialiști în studiile hinduse ca să aibă primul „Sari” indian.
Și-a luat numele de scenă Naarghita și a activat între 1957 și 1991. A putut să-și vadă idolul când, impresionată de un dans al ei, Premierul Indiei, Indira Gandhi a venit la București în 1967, i-a organizat un turneu indian care a durat cel puțin un an. În 1967, a scos primul disc la Electrecord. Nu a jucat alături de idolul ei, deși acesta i-a propus acest lucru.
A reușit să ducă o viață liniștită până în decembrie 1989. Apoi, a venit decăderea. A trăit din mica pensie de stat, a vândut din casă tot ce putea, lucruri de valoare aduse din India sau cumpărate din turneele sale, murind singură în mica ei garsonieră din București, unde trupul i-a fost descoperit de o rudă.
Sunt numai trei exemple că viața de pe scenă a unor stele strălucitoare ascunde drame tulburătoare. Și din păcate, aceste femei de 10 pe care le-am evocat acum, nu sunt singurele care au trăit aceste drame…
Comentează