Sănătate

„Cancerul NU este o sentință!”, interviu cu Fabio Razzetto, manager general Neolife

F10: Domnule Fabio Razzetto, sunteți foarte cunoscut în lumea medicala. Ce ar trebui să știe cititorii site-ului nostru despre dvs?  

Dl. Fabio Razzetto: Sunt Managerul General al retelei de centre medicale Neolife. Este vorba despre 4 centre, doua in Bucuresti, unul in Iasi si unul in Brașov, toate aceste clinici având ca obiect principal  diagnosticul și tratamentul afectiunilor oncologice.

Dintre toate domeniile medicale oncologia este unul dintre cele mai sensibile, având un specific aparte, atât din punctul de vedere al personalului medical cât mai ales din punctul de vedere al pacientului.

O componenta extrem de importanta este diagnosticarea. Un diagnostic corect  permite stabilirea unui plan de tratament corect și implicit duce la o evoluție favorabila a pacientului.

Când vorbim de diagnostic în oncologie, cu exceptia imagisticii standard si a altor  investigatii specifice,  ne referim la medicina nucleară, cu cele mai importante doua metode de diagnostic: PET CT si Scintigrafie; partea de tratament este, in schimb, reprezentata de oncologia medicală si radioterapie.

Asadar, este un domeniu in care este nevoie atat de personal medical exceptional, cat si de tehnologii revolutionare de diagnostic si tratament.

 Este rolul meu sa configurez abordarea in cadrul clinicilor, să evaluez posibilitățile, potențialul și să construiesc strategii viabile,  pe termen mediu si lung. Totul pentru a oferi pacientilor medicina de calitate si servicii eficiente. Alaturi de mine se afla echipa manageriala si, impreuna, coordonam peste 250 de medici, asistente, fizicieni, tehnicieni si personal non-medical.

F10: Sunteti la baza economist. Ce v-a determinat sa va orientati catre domeniul sanatatii?

F.R. Economistii profeseaza in toate domeniile. In peste 20 de ani de activitate, am ocupat pozitii de middle si top management in domenii precum financiar, automotive, imobiliare si, acum, medical. Indiferent de domeniu, este foarte important sa intelegi zona de cifre si particularitatile acestora si sa ai capabilitatea de a transpune aceste cifre in zona actionabila. Primul meu contact cu domeniul sanatatii a fost in calitatea de director de dezvoltare al retelei de centre medicale Neolife, al carei manager general sunt acum. Era datoria mea sa identific oportunitatile de dezvoltare, sa evaluez investitiile pe baza unor planuri de afaceri pentru a stabili viabilitatea acestora.

Faptul ca am o formare financiara ma ajuta in functia pe care o ocup in acest moment, deoarece conduc o retea de centre medicale private care pun in prim plan binele pacientului. Pe termen lung trebuie asigurata o continuitate, o gestionare cat mai eficienta a resurselor companiei, recrutarea si perfectionarea  personalului medical si auxiliar, investitii in echipamente si cladiri. O gestiune echilibrata te ajuta sa creezi si sa sustii pe termen lung un sistem sanatos. Iar un sistem sanatos aduce beneficii pacientilor nostri.

F10: Cum este sa fiți manager intr-o clinica medicala în general, intr-un sistem nu tocmai prietenos și al unei clinici oncologice în special?


F.R. Asa cum am mentionat anterior, am lucrat in mai multe domenii iar primul contact cu zona medicala l-am avut acum 5 ani. Sistemul medical in general, dar mai ales oncologia, are particularitati pe care a trebuit sa le invat din mers, iar faptul ca am fost mereu pus in fata unor noi provocari m-a ajutat sa evoluez mai repede. De mare ajutor mi-au fost si profesionistii care  lucreaza in acest domeniu de zeci de ani si de la care am invatat proceduri, protocoale, circuite medicale, relatia cu autoritatile statului si, cel mai important, relatia cu pacientul. Faptul ca este o clinica oncologica face ca aceasta functie sa fie mai dificila din punct de vedere emotional.

F10: Care sunt trăsăturile unui manager de succes, asa ca dvs?

F.R. Un manager bun trebuie sa asigure calitatea si continuitatea in cadrul companiei pe care o conduce. Trebuie sa aiba capacitatea de a previziona eventualele probleme care ar putea impacta compania, sa evalueze posibilele solutii si sa le aleaga pe cele mai bune.

O alta calitate importanta este increderea in echipa. Am o echipa manageriala performanta, extrem de valoroasa si adaptabila.. Iar ultimii ani ne-au demonstrat ca adaptabilitatea este o calitate de care ai nevoie daca iti doresti performanta.

F10: Un medic trebuie sa fie empatic sau doar bun profesionist? Cum va alegeti medicii cu care colaborati?

F.R. Un bun profesionist din domeniul sanatatii este intotdeauna empatic. Este nevoie imbinarea acestor doua calitati ale unui medic, mai ales in sfera oncologica. Cand vorbim de diagnostic si tratament de inalta performanta,  echipa medicala joaca un rol foarte important. Tehnologia si echipamentele livreaza informatii pe care echipa medicala stie sa le  interpreteze corect si sa aleaga astfel tratamentul cel mai eficient pentru fiecare caz in parte.

Si medicii sunt afectati de anumite cazuri, suntem oameni, nu roboti. In fiecare zi luam contact cu pacienti pe  care stim ca ii salvam in urma tratamentelor si ca ii ajutam sa isi traiasca viata in continuare. Dar, din pacate, exista si cazuri in care pacientii ajung la noi cu patologii extrem de avansate, pentru care optiunea curativa este incerta, iar tot ceea ce putem face este ameliorarea simptomelor pentru a creste calitatea vietii.

Asadar, nu este usor pentru nimeni, componenta emotionala nu poate fi lasata deoparte.

F10: Care a fost experienta care v-a marcat cel mai mult, care a fost o importanta lecție de viata, in activitatea dvs de manager de spital.

F.R. Fiecare zi vine cu intamplari care ma emotioneaza si imi arata ca impreuna putem face diferenta. Vad pacienti cu zambetul pe buze, pacienti care lupta si pentru care abandonul nu este o optiune, vad copii sub tratament pentru care totul este o joaca deoarece echipa noastra medicala le creaza un univers in care ei sunt super eroii. Si super eroii ies intotdeauna invingatori dintr-o batalie.

In fiecare zi am parte de lectii de viata, vad ce inseamna cu adevarat curajul, vad ce inseamna sa poti sa fii optimist in situatii incerte, vad ce inseamna increderea si puterea de a lupta mai departe.

F10: Cum transmitem unui pacient un diagnostic crunt?

F.R. Nu este niciodata usor sa ii comunici unui pacient ca are cancer. Acesta poate fi perceput ca o sentinta, ceea ce este gresit. Medicii nostri le explica pacientilor ca tratamentele au evoluat, ca echipamentele sunt din ce in ce mai performante, ca protocoalele sunt din ce in ce mai bune. Si ca impreuna cu ei putem invinge. Pacientul informat este pacientul care invata sa lupte pentru el; care ia toate armele pe care noi I le punem la dispozitie si intra in lupta. Intra in lupta alaturi de noi, cot la cot, in aceeasi echipa. Si are in permanenta certitudinea ca noi suntem acolo pentru el.

F10: Care sunt obiectivele dvs in viitorul apropiat?

F.R. In afara de a mentine un nivel ridicat de calitate pentru serviciile medicale pe care le furnizam, un obiectiv principal pentru lunile urmatoare este, cu siguranta, cel de dezvoltare. In momentul acesta avem 4 centre medicale in Romania, dar nu ne oprim aici pentru ca sunt foarte multe zone din tara unde pacientii nu au acces la servicii medicale de diagnostic si tratament oncologic sau sunt nevoiti sa astepte chiar luni de zile pana la inceperea tratamentelor. Ceea ce pentru un diagnostic de cancer este crunt. Si, tocmai de aceea, ne concentram pe acest lucru.

 Medicina moderna cere, in momentul de fata, dincolo de medici exceptionali, si tehnologii de ultima ora. Iar Neolife Romania ofera servicii de diagnostic si tratament cu aparatura de ultima generatie care, impreuna cu o echipa de profesionisti de exceptie, reprezinta garantia unui act medical conform celor mai inalte standarde si protocoale internationale.

 F10: Un mesaj pt cititorii noștri, în aceste vremuri pandemice.

Aceste vremuri grele ne afecteaza pe toti de aproape 2 ani si, din pacate, vor mai continua si nu stim pentru cat timp. Este foarte important de transmis oamenilor sa vina la medic. Conform statisticilor, in primul an de pandemie au existat mii de cazuri de cancer nediagnosticate, pentru ca oamenilor le-a fost frica sa vina in clinici si spitale. Total gresit! Cancerul si bolile cronice, in general, nu asteapta sa se sfarseasca pandemia. Ele cresc, evolueaza si de cele mai multe ori duc la deces.

Veniti la medic! In toate centrele medicale luam masuri de preventie, sunt stabilite circuite clare. Riscurile de imbolnavire cu COVID sunt reduse la minimum atat pentru pacienti cat si pentru angajatii nostri. Este extrem de important ca o boala sa fie depistata inca de la primele semne. Atunci sansele de vindecare sunt maxime. Cancerul NU este o sentinta!