Amintiri din valiza LAMONZA Călătorii

Amintiri din valiza LAMONZA. Episodul 223. Bosforul , dragostea mea

 

M-a însoțit valiza LAMONZA cam peste tot.  Inclusiv  în universul Bosforului. Învațasem despre el la Geografie, in copilâria  mea de școlar silitor. Și mi-a păstrat valiza Lamonza,  din această călătorie,   fotografiile de îndrăgostită pe veci de acest loc de pe pământ. L-am vizitat in repetate rânduri, l-am privit îndelung – și la ceas de zi și la ceas de seară – l-am fotografiat și răs-fotografiat,  l-am cuibărit între amintirile cele  mai dragi, ba, nu atât de demult,  am si filmat chiar și o emisiune întreaga pe unul din malurile sale, fericindu-mi echipa cu una dintre cele mai frumoase călătorii ale colaborărilor noastre. 

Se știe că Turcia beneficiaza de deschidere la patru mari si doua stramtori, legatura dintre Marea Neagra si Marea Mediterana fiind posibila navigand pe Bosfor catre Marea Marmara si de acolo prin Dardanele spre Marea Egee. Iar Istanbulul, acest impresionant megalopolis intins pe doua continente – european si asiatic, se bucura de o pozitie privilegiata pe malurile Bosforului. Timp de milenii cel mai mare obstacol al trecerii intre Europa si Asia, aceasta crapatura a scoartei terestre a fost traversata pentru prima data de un pod in secolul al IV – lea i.Hr in timpul lui Darius imparatul Persiei, care a trecut astfel de pe un continent pe celalalt, in fruntea armatei sale de 700.000 de osteni pentru a se confrunta cu scitii.

Bosforul reprezinta in prezent o punte de legatura intre cele doua continente si in acelasi timp una dintre cele mai importante rute comerciale maritime, navigatia prin stramtoare fiind reglementata urmare a Conventiei de la Montreaux din anul 1936. Cu o lungime de 31.7 km, o latime ce variaza intre 650 si 2800 de metri si o adancime ce creste de la 36 la 124 de metri stramtoarea este traversata de trei poduri – Bosfor, Fatih Sultan Mehmet si Selim, iar pe sub apele sale trec doua tuneluri – Eurasia si Marmaray, existand un nou proiect, aflat in derulare, pentru realizarea unui al treilea tunel subacvatic.

De-a lungul secolelor,  inflorirea comertului maritim a dus la ridicarea pe malurile Bosforului a unor turnuri de control si faruri, completate mai tarziu de fortarete, dar si de frumoase palate si resedinte de vara. Iar  croazierele pe Bosfor reprezinta ocazia perfecta de a imortaliza si a descoperi povestea unor cochete palate otomane – Dolmabahce, Kucuksu, Ciragan, Beylerbeyi, fortarete istorice – Rumeli, Anatolia, case traditionale si moschee dantelate.

Și ce poate fi mai plăcut decât să-ți petreci o înserare alături de ființa iubită sau de cei mai buni orieteni ( și, de ce nu, de cei mai buni colegi de muncă!) pe malul Bosforului, la una din nenumăratele terase ale restaurantelor ingenios amenajate aici, degustând bunătățile tradiționale și clătindu-ți privirile în nesfărșirea apelor Bosforului?…

Rubrică oferită de LAMONZA : https://www.lamonza.ro/ 

 

Etichete

Publicitate