Călătorii Timp liber

“ Acum când viața a devenit așa de grea și complicată, călătoriile sunt leacul” – interviu cu CRISTINA ADRIANA NAE, managerul Agenției de turism BONJOUR INTERNATIONAL TOUR

 

O vacanță frumoasă reprezintă visul ascuns al fiecăruia dintre noi.  Cu toții jinduim ca, după un an de muncă, să ne oferim răsfățul unei călătorii de poveste, într-un loc special, în care să ne simțim, pentru câteva zile, regi și regine. Ne încărcăm bateriile, facem baie de frumos,  ne umplem sufletul cu energie și optimism, acumulăm amintiri care să ne “hrănească” un an întreg. Cum să avem parte de o vacanță perfectă? – este întrebarea pe care ne-o punem atunci când ceasul concediului își face auzit ticăitul. Cea mai ințeleaptă abordare este aceea de a-i lăsa pe profesioniști să se ocupe de acest aspect. Este motivul pentru care pe lume au apărut agenții de turism și agențiile lor. Acestea s-au înmulțit precum ciupercile după ploaie, mergând în întâmpinarea dorinței mereu crescânde a oamenilor , aceea de a călători, de a vedea lumea. Cum să o alegi, din mulțimea de agenții, pe aceea care să corespundă cel mai bine visurilor tale? De multe ori, recomandarea unui prieten sau a unei persoane în care ai încredere, valorează  nesperat de mult. Așa că, în continuare, vă invit să “mergeți pe mâna mea”! Vă voi recomanda un om și o agenție în care personal cred foarte mult. Tot la recomandarea unei prietene i-am cunoscut și eu. Și sunt sigură că, după ce le veți trece pragul, îi veți recomanda voi înșivă celor mai buni prieteni! Dar asta numai dacă vreți să aveți o vacanță de nota 10! …pentru note mai mici, există alte uși de bătut. Astăzi – va fi despre cei mai buni!  Stăm de vorbă așadar cu CRISTINA ADRIANA NAE, managerul și sufletul Agenției de Turism  BONJOUR INTERNATIONAL TOUR

Marina Almășan: – Din titlul Agenției eu deduc următoarele : “Bonjour” îmi sugerează o abordare caldă, prietenească, ceva gen “ziua bună se cunoaște de dimineața”. “Internațional” e clar că aduna laolaltă toate țările lumii, deci planurile sunt mărețe. “Tour” definește, de fapt, obiectul activității. Atunci când prezint câte o afacere de succes – iar a dvs este, căci nu-i de ici, de colo, să fii al 30-lea, într-un șir de cateva sute bune de agenții – ceea ce mă fascinează mai mult decât orice, este OMUL din spatele AFACERII. Haideți să ne spuneți cate ceva despre dvs, despre parcursul dvs profesional, până să ajungeți să puneți pe picioare Agenția. 

Cristina Adriana Nae : – Bonjour, sunt Cristina! Am 43 de ani și am norocul să am doi copii sănătoși, pe Patricia care are deja 17 ani – și cred că moștenește pasiunea mea pentru călătorii – și pe Andrei, de 12 ani. Asta pentru că m-am căsătorit devreme, când aveam doar 19 ani. Soțul meu m-a sprijinit mereu, pentru că știu că nu e ușor să fi însurat cu o șefă de agentie! Ajung uneori acasă la 11 noaptea, sau la 12 și întelege cât e de muncă și cât contează pentru mine să rezolv toate problemele dintr-o zi, în fiecare zi.

Marina Almășan : – Armonia în familie este una din cheile succesului în orice domeniu de activitate și mă bucur că dețineți această cheie! Vă mai amintiți de prima călătorie și de felul cum v-a marcat?

Cristina Adriana Nae: – De prima călătorie nu, pentru că de când mă știu călătoream cu părinții. De când eram copil, în fiecare vară făceam un circuit cu părinții prin țara și am fost în Turcia, în Ungaria. Dar altfel am văzut lucrurile când am început să călătoresc ca adult. Pentru că am prins gustul călătoriilor am căutat să plec într-un loc nou și frumos de câte ori puteam. Așa am ajuns, ca turist, în anul 2019 în Egipt. Da, abia acum pot să spun că m-a marcat vacanța aceea. Condițiile de cazare și serviciile nu au fost foarte bune, dar țara minunată! Și mereu mă gândeam că dacă aș avea eu o agenție aș face altfel, mai bine, mai frumos. Îmi era ciudă că în mijlocul unor asemenea frumuseți, o cultură și o civilizație excepționale, nu te simți și tu ca o prințesă sau ca un faraon! Ăsta a fost începutul. La trei luni după ce m-am întors din Egipt, mi-am deschis propria agenție și pentru că Egiptul a fost prima mea dragoste, aceasta a rămas destinația mea de suflet. Deja de câteva luni nu mai lucram ca director adjunct la o firmă din domeniul carburanților, dar aveam și firma mea. Am adăugat rapid ca obiect de activitate și turismul și așa am început. Și după trei ani Bonjour Tour International a ajuns pe locul 39 în topul agențiilor de turism din România. Am pariat pe Egipt și am câștigat! Dar am adăugat și alte destinații, Bulgaria, Turcia, Grecia, Malta, Cipru, Dubai, Iordania și chiar Zanzibar și Mexic.

Marina Almășan: – Să mai zabovim puțin în povestea Agenției. Cum s-a născut “Bonjour International Tour”, de unde numele? 

Cristina Adriana Nae : – Da, m-am gândit destul de mult ce nume să îi pun. Am vrut ceva ușor și simplu de pronunțat. Românii spun mereu “bonjour”. Și străinii ințeleg. Dar și ceva care să sugereze salutul pe care îl transmit în fiecare destinație. Când ai spus “bonjour” zâmbești și deja parcă ești mai apropiat de celalalt. Mi se pare un nume vesel și optimist.

Marina Almășan : – Într-o vreme în care turiștii au început să-și cam organizeze singuri vacanțele – iar aici internetul le devine un aliat puternic – ce poate oferi, in plus, o agenție?

Cristina Adriana Nae: – Doar în număr mic, turiștii își organizează singuri vacanțele. Majoritatea preferă să nu aibă nicio grijă cu cazarea, cu masa, cu transportul, cu cheltuielile neprevăzute. Mai ales în destinații exotice sau pentru familiile cu copii. Să pleci în vacanță printr-o agenție înseamnă să ai totul asigurat. Acesta e marele avantaj: lipsa stresului provocat de necunoscut și faptul că nu ai pe nimeni cu tine care să te ajute la mii de kilometri distanță. Așa turiștii nu sunt singuri, au un aliat și un sprijin: agenția. Și în permanență un om de contact care este ghidul, cel care îi însoțește peste tot și le oferă toate informațiile și sprijinul necesar.

Marina Almășan: – Într-adevăr, comoditatea turistului este un argument puternic pentru intrarea în scena a Agenției!  Spuneți-mi, ce o deosebește pe a dvs de celelalte multe agenții?

Cristina Adriana Nae: – Relațiile oneste cu turiștii, programele diferite și destinațiile care nu au mai fost oferite pe piața românească! Chiar acum lansăm o destinație în Egipt, unde nu s-au mai organizat sejururi până acum: MARSA MATRUH. Este ceva absolut deosebit și mă bucur ca suntem singurii care oferim acest loc de vacanță. Aici pot fi fericiți și cei care iubesc doar spendida Mare Mediterană și cei care iubesc istoria și cultura Egiptului, pentru că pot vizita ruinele templului de la Siwa, cetatea medieval și oaza Siwa, dar si cei care ar vrea să încerce niște proceduri medicale tradiționale, asa cum ați văzut poate în filmele străine de prezentare, oamenii sunt îngropați în nisip, o metodă de-a lor pentru tratarea reumatismului. Vă imaginați că în timp ce la București sunt în aceste zile 35-36 de grade la Marsa Matruh sunt doar 31 de grade și briza mării te mângâie, în timp ce stai pe nisipul extrem de alb și fin de acolo…

Marina Almășan: – Ce tentant sună! Pregătiți-vă, după acest interviu cred că vor începe să zbârnâie telefoanele Agenției! Apropo, am o  mare curiozitate personală : de făcut o agenție probabil că poate oricine, dovadă puzderia de agenții de turism pe tărâm mioritic. Dar asta nu înseamnă că respectivii se și pricep. Care sunt marile greșeli care se fac în turism? Și în general, ce înseamnă “să știi sa faci turism”?

Cristina Adriana Nae : – Și eu am făcut greșeli la început. Am învațat din greșeli și ambiția mea e să dovedesc că BONJOUR e un partener, nu doar un vânzator de servicii. Am traversat o perioadă, cea a pandemiei, în care au ieșit la iveală multe neajunsuri și multe lucruri urâte. Cele mai mari greșeli ale unei agenții sunt să anuleze cursele charter, apoi întârzierile de tot felul și faptul că în unele cazuri cei care ar trebui să răspundă la telefon când sună turiștii cu probleme din diferite destinații, nu o fac. Atunci turistul se simte abandonat și păcălit. În pandemie ni s-au schimbat prioritățile, pentru că în primul rând trebuia să ne asigurăm dacă vor avea loc zborurile. Asta nu mai depinde de noi, ci de partenerii străini sau de transport.  Dar în acest caz, agenția trebuie să ofere turistului o altă vacanță sau să îi dea banii înapoi. Foarte neplăcut. Aici mai apare și problema contractelor cu partenerii externi. Ei sunt cei care preiau turistul de când aterizează acolo și deci trebuie să fie serioși și sa gestioneze orice situație. Dacă partenerii străini nu sunt serioși, îi schimbi. O faci în scopul de a fi mai bine pentru turiști, dar din acest motiv pot apărea unele sincope de organizare, pe care turiștii nu le înțeleg. Și îi înțeleg ca nu înțeleg. Pentru că în orice situație, turistul trebuie să fie grija ta cea mai mare.
Și imediat după ce am deschis agenția a apărut pandemia, deși pe noi nu ne-a afectat, pentru că am avut un numar mare de turiști și în pandemie. Dar pandemia asta s-a transformat într-o isterie! Turistii erau neîncrezători. Aici am muncit, ca să câștigăm sau recâștigăm încrederea turiștilor. O să vă dau un exemplu de “isterie” fără legătură cu pandemia. Cazul tragic al celor două femei atacate de un rechin în Marea Roșie. Aceasta a fost o isterie. Nu era cu nimic justificat ca turiștii să se sperie și să-și anuleze rezervările. E ca și cum nu am mai merge la munte, pentru că un turist a căzut în prăpastie. Turiștii sunt în siguranță și la Marea Roșie și la Marea Meditarană. Nu trebuie sa înghițim așa, pe nemestecate toate știrile alarmiste sau postările de pe net. Și mai e ceva, cea mai mare greșeală a unei agenții este sa fie implicată politic și să accepte compromisuri.

Marina Almășan: – Extraordinar! Înțeleg că și aici și-a vârât politicul coada! Haideți să revenim la dialogul nostru..”apolitic”! Dvs personal,  ce numiți o “vacanță perfectă”?

Cristina Adriana Nae : – O vacanță perfectă este când nu ai nicio grijă! Când ai totul asigurat și turistul poate doar să se bucure de ce îi oferă locul respectiv! Ăsta e rolul unei agenții de turism, să preia grijile turistului.

Marina Almășan: – Doamne, ce bine sună! Știu că organizați, de 3 ani, excursii de răsunet în țări precum Egipt, Mexic, Dubai, Bulgaria, Iordania, Cipru, Malta, Grecia. Numiți câte un punct forte al fiecăreia dintre ele.

Cristina Adriana Nae: – Aici nu știu dacă o să pot să va răspund așa concret, pentru că e greu să mă hotărăsc la un singur punct forte dintr-o destinație. Acum în Egipt este noua destinație pentru români, Marsa Matruh.

Dar pentru Revelion avem alt proiect unic: o croazieră pe Nil și trecerea dintre ani la Aswan. Pentru Iordania indiscutabil sunt Petra și deserul Wadi Rum, care e rosu-portocaliu parcă ar fi de cărămidă, foarte diferit de cel din Dubai. Să dormi o noapte cu beduinii în deșert sau să vezi Petra la lumina lumânarilor sunt niște experiențe unice. În Dubai punctul forte e Burj Kalifa, cel mai înalt turn din lume. Nu știu exact dacă a fost detronat, dar să vezi panorama de la 800 de metri înălțime, iarași este unic. În Bulgaria serviciile sunt iubite de români și mesele pescărești!

Dar mai avem o surpriză: vom organiza un sejur în Quatar pentru Campionatul Mondial de Fotbal care va avea loc între 21 noiembrie și 18 decembrie, cea mai importantă competiție de fotbal din anul 2022. Sper să fie o bucurie și o surpriză pentru microbiști.

Marina Almășan : – Totul sună atât de tentant! Dar am văzut că aduceți și străini în România. E poate singurul mod pozitiv în care poate fi “vândută” țara!  Cum configurați o astfel de vacanță în România? Prin ce-i tentați pe turiști si care sunt feedback-urile?

Cristina Adriana Nae : –  Acesta e mai mult un plan de viitor. Și ar trebui să fie un plan pentru toți colegii mei din turism, să facem împreună incoming în Romania. E ideea mea, lucrăm la asta și tare mi-aș dori să reușim. Am conceput niște trasee foarte frumoase și diferite, unele cu Delta Dunării, altele cu Salina de la Turda și Sighișoara.

Marina Almășan : – Tocmai mi-ați vorbit despre lansarea unei noi destinații turistice, absolut speciale, în Țara Faraonilor. Ne mai puteți da niște detalii, și, daca nu e un secret, să ne mai vorbiți poate și de alte “provocări” din această țară fabuloasă! 

Cristina Adriana Nae: – Deja v-am divulgat secretul, este vorba de acea    MARSA MATRUH , unde nu au mai fost grupuri de români. O destinație exclusivistă la Marea Mediterană care sunt sigură că va avea succes, dacă românii vor avea posibilitatea să o cunoască. Dar mai avem un proiect pentru studenți și mie personal îmi plac circuitele și croazierele în care turiștii pot vedea cât mai multe. Asta vom dezvolta în viitorul apropiat. Mă lupt să garantez turiștilor vacanțe de calitate, în locuri mai puțin “călcate”. Îmi place acțiunea! Și să stau la plajă, dar și să văd cât mai multe. Să încerc cât mai multe gusturi și experiențe. Și după acest principiu ne organizam destinațiile.
Încă un lucru unic: în noiembrie se inaugurează la Cairo, cel mai mare Muzeu de Egiptologie din lume. A fost ambiția egiptenilor să dețină un asemenea record, în anul 2022 când se împlinesc 100 de ani de la descoperirea mormântului lui Tutankamon și 200 de ani de la descifrarea rozetei de către Champollion. La fiecare sută de ani, egiptenii spun că oferă câte un cadou umanității. Din acest punct de vedere 2022 e an aniversar pentru ei și ofertele sunt pe măsură.

Marina Almășan: …– Gata, pe mine una m-ați convins! După ce încheiem interviul, vă rog să mă treceți și pe mine pe lista de așteptare pentru Egipt! Haideți să trecem și la alt gen de întrebări. Din tot ce am auzit despre dvs și din nesfârșita listă a reușitelor dvs de până acum, deduc ca sunteți genul de om pentru care “nu există NU SE POATE!” Greșesc?

Cristina Adriana Nae: – Daaa, așa este. Nu există nu se poate! Sau dacă vrei, poți! Nu e ușor să ai o agenție de turism. Ești la mijloc între turiști, alte agenții care cumpară de la tine și partenerii străini. Agențiile românești ar trebui să fie unite pentru că scopul nostru e comun. Și îți trebuie multă diplomație și uneori trebuie să taci, deși știi că ai dreptate și asta e foarte greu pentru mine, pentru că am o fire “razboinica” dar trebuie să nu dai curs provocărilor. Pentru că și în turism există concurență neloială. Și mai există și denigrări pe unele platforme online pe care eu le consider în final, tot concurență neloială.

Marina Almășan: – Cu siguranță! …dar asta trebuie să va bucure : înseamnă că sunteți un competitor de temut! Spuneți-mi, care sunt principalii dvs aliati?

Cristina Adriana Nae : – Turiștii.

Marina Almășan: – Dar inamici?

Cristina Adriana Nae: – Minciuna, lăcomia, neseriozitatea.

Marina Almășan : – Planuri pentru viitorul apropiat?

Cristina Adriana Nae: – Îmi doresc să dezvolt un turism de masă pentru români. Și vom începe cu niște oferte pentru studenții pasionați de istorie, cultură și civilizație. Și îmi doresc ca Bonjour să crească să urce mai sus pe lista agențiilor de turism. Dar nu cu orice preț. Vreau să nu fac rabat de la principiile mele. Cei care vor să se îmbogățească rapid din turism, greșesc. Aici trebuie timp și răbdare, pentru că dacă dai “tunuri” cum se zice, totul se întoarce împotriva ta și nu mai ai ce căuta în domeniu. Din păcate, turiștii extind experiențele neplăcute asupra tuturor agențiilor și devin suspicioși. De aceea trebuie să fim uniți, pentru că altfel, toată lumea are de pierdut.

Marina Almășan : – Aveți o deviză în viață?

Cristina Adriana Nae: – Deviza mea este: nu renunța, oricâte piedici ai avea, mergi mai departe că dacă ești pe drumul cel bun și Dumnezeu te ajută și îți scoate în cale oameni buni, de ajutor și de ispravă.

Marina Almășan: – Ce frumos spus! Care vă este cea mai mare dorință?

Cristina Adriana Nae: – După ce am trecut în ultimii ani, îmi doresc să fim cu toții sănătoși, evident. Apoi îmi doresc să nu mai existe răutate și invidie. Îmi doresc așa cum îmi inchipui că cineva stă întins pe un șezlong și e golit de toate gândurile negre și urâte, tot așa să fim și în viața de zi cu zi, neîncrâncenați, buni și uniți între noi. Suntem diferiți și cu tot felul de probleme, planuri și dorințe, dar de fapt cu toții avem un singur scop, să ne bucurăm de viață în tihnă și să ne facem clipele cât mai frumoase nouă și celor din jur. Iar călătoriile sunt cel mai frumos lucru care i se poate întâmpla unui om. Este cea mai profitabilă investiție: în propriile plăceri și amintiri. Acum când viața a devenit așa de grea și complicată, călătoriile sunt leacul. Ca viața pe un șezlong…

Marina Almășan: – Vă mulțumesc pentru interviu și…chiar vă rog să-mi programați și mie un loc pe “șezlongul Bonjour”, cât incă nu s-a sfârșit vara! 😉