banner tex carrefour
Sănătate

Sporturile de iarnă – plăcere, riscuri şi prevenţie

Perioada iernii vine cu de toate. Frig, zăpadă, bucurie, sporturi albe şi accidentări. Traumatismele apărute în timpul practicării sporturilor de iarnă pe pârtie sunt din ce în ce mai frecvente datorită creşterii numărului de practicanţi, a creşterii accesibilităţii la pârtii şi a numărului de domenii schiabile. Am adus acest subiect în discuţie cu dr. Anghelescu, care “repară” sute de accidentări cauzate de sporturile de iarnă, la clinica Medsport. Creată în anul 2000 sub deviza ”Medici de performanţă pentru oameni de performanţă”, cu personal specializat in chirurgia artroscopică şi chirurgia musculo-scheletala, clinica se adresează sportivilor de performanta dar şi persoanelor cu un stil de viata activ, sportivilor amatori.

F10: Domnule dr. Marian Anghelescu, îmi spuneaţi că aveţi o abundenţă de accidente iarna.

Dr. Marian Anghelescu: Din păcate da, iarna apar numeroase traumatisme cauzate de practicarea incorectă a sporturilor de iarnă. Majoritatea persoanelor care nu fac sport regulat ajung, in scurtele sesiuni de sport, să se rănească. Principala cauză a producerii accidentărilor grave în timpul practicării unui sport de iarnă îl reprezintă lipsa unei pregătiri fizice adecvate efortului, asociate de multe ori cu lipsa încălzirii.

F10: Păi nu învăţăm de la şcoală să facem încălzirea înaintea sesiunii de sport?

Dr. M.A. Ba da, numai că din grabă, din dorinţa de a ajunge pe pârtie sau pe teren cât mai repede ignorăm măsurile de prevenţie. Sau ne supraapreciem capabilităţile fizice.

F10: Ce este de fapt încălzirea?

Dr. M.A. Incălzirea este o sesiune care are loc înainte de efectuarea activității fizice propriu-zise şi de obicei constă în exerciții cardiovasculare ce cresc treptat în intensitate, combinate cu întinderea muşchilor şi exerciţii de rezistenţă, mai ales pe musculatură şi articulaţiile ce urmează a fi cele mai solicitate, pregătind astfel corpul pentru mișcări bruște în timpul jocului sau a schiatului care va urma. Motivele esenţiale pentru care se face încălzirea sunt două: prevenirea un prejudiciu în timpul exerciţiilor prin creşterea bruscă a temperaturii corpului sau a frecvenţei cardiace şi prevenirea întinderii bruşte a unui muşchi neîncălzit, care este mult mai puţin elastic şi se poate rupe mai uşor sau prin capacitatea mai mică de adaptare, apărând leziunile de supra-solicitare. Prin incălzire creştem puterea şi viteza de reacţie in cazul unui dezechilibru sau a unui efort/gest brusc.

F10: Spuneaţi că uneri ne solicităm prea mult corpul. Cum stabilim care este limita?

Dr. M.A. Trebuie să ne cunoaştem limitele şi cea mai sigură soluţie este să creştem efortul gradual. Primii care suferă de pe urma unui efort fizic prea intens sunt genunchii. Din păcate, aceştia „ţin minte” fiecare exagerare pe care am făcut-o din exces de zel. Atunci când după antrenament ne dor genunchii sau se umflă este un semn că trebuie să ne ajustăm activitatea fizică înlocuind exerciţiile ce suprasolicită genunchiul cu unele cu încărcare slabă pe această articulaţie. Evitaţi pe cât posibil, după 40 de ani, sporturile cu mişcări de pivotare pe genunchi – baschetul, fotbalul iar dacă durerea persistă o lungă perioadă sau genunchiul se umflă după antrenamente, consultaţi un ortoped. Ideal ar fi să schimbaţi şi tipul de antrenament. Inotul sau ciclismul şi diferitele aparate de cardio de la sală pot inlocui cu succes alergatul distantelor lungi sau pe banda de la sală.

F10: Nu mai înţeleg.. e sau nu benefic sportul?! Incep să cred că orice sport este periculos…

Dr. M.A. : Incerc să vă expun situaţia într-un mod foarte succint. Sportul este clar benefic. Ceea ce ne afectează însă este necorelarea tipului de sport cu caracteristicile noastre fizice. Si, de ce să nu recunoaştem, cu vârsta. Este de asemenea extrem de important să vă menţineţi sub control greutatea.

F10: Cum se face că vorbind despre riscurile sporturilor de iarnă am ajuns tot la slăbit?!

Dr. M.A. Să ştiţi că orice medic, indiferent de specializare, vă va da acest sfat general. Kilogramele în plus nu aduc niciun beneficiu, din contră, numai probleme. Revenind la genunchi – asupra acestuia se exercită o forţă de până la 5 ori greutatea corporală la urcatul şi mai ales coborâtul scarilor. Ne putem face aşadar o imagine simplă despre ceea ce înseamnă să scăpam de 5 – 10 kilograme în plus. Atenţie însă, scopul sfatului nu este să renunţaţi la coborârea şi urcarea scărilor. Uitaţi de lift, nu de scări, dar scăpaţi de kilogramele in plus!

Pornind de la kilograme şi forma fizică, este absolut necesar un program intensiv de pregătire fizică, premergător oricărui tip de sport de iarnă (cel puţin 3 – 4 săptămâni înainte). Cazul tipic este reprezentat de o persoană de gen feminin cu un serviciu de birou solicitant care în mare parte din an nu depune efort fizic, iar in cele câteva zile de vacanţă de iarnă doreşte să doboare recorduri pe pistele de schi. In această situaţie musculatura oboseşte rapid şi toată tensiunea şi efortul trebuie suportate de articulaţii şi ligamente. Din acest moment orice mişcare greşita se poate încheia cu traumatisme extrem de grave.

F10: Care sunt cele mai dese accidentări petrecute iarna?

Dr. MA.: In ordinea frecvenţei, întâlnim traumatisme la nivelul:

  • Genunchiului – entorse cu leziuni de ligament încrucişat în special, dar pot exista leziuni complexe multiligamentare – ligament colateral medial, ligament colateral lateral, leziuni de menisc si capsula articulara
  • Luxatii ale umărului
  • Fracturi ale umărului
  • Fracturi ale antebraţului în căderea pe mână
  • Traumatisme craniene închise, de cele mai multe ori uşoare
  • Fracturi ale oaselor gambei (tibiei si a peroneului) – fractura schiorului
  • Fracturi la nivelul degetului mare (policelui)

F10: Mă cam speriaţi…

Dr. M.A.: Nu trebuie să fiţi speriată. Trebuie să fiţi informată, ca să puteţi elabora o “strategie” dacă vreţi să vă bucuraţi, în siguranţă, de sporturile de iarnă. Vă sugerez să intraţi şi pe site-ul nostru, www.med-sport.ro, găsiţi acolo ceva mai multe sfaturi utile. Sau ne puteţi scrie direct, pe site ori pe pagina de Facebook.

F10: Imi spuneaţi mai devreme că aţi operat sute de sportivi la Medsport. Si sportivii se rănesc des?

Dr. M.A.: Din motive diferite, care ţin de efortul necesar sportului de performanţă, dar din păcate da, şi sportivii se rănesc destul de des. Iar recuperarea este de durată, înainte de a reveni la forma fizică şi capabilităţile iniţiale. Ne place să credem că am fost vârful de lance al traumatologiei sportive în România. Incepând cu tratamentul artroscopic şi terminând cu cele mai inovative metode de fizioterapie, ne mândrim cu faptul că am tratat sute de sportivi şi i-am ajutat să reintre în ciclul competiţional.

 

Femei de 10 pe Facebook