Ea și El Legea e de partea ta

Cum ne protejăm ca și consumatori!

Având în vedere că din ce în ce mai des apar reportaje la televiziuni, precum și în presa scrisă, cu privire la drepturile și interesele consumatorilor și felul în care acestea nu sunt respectate de către comercianți,cu privire la servicii care încalcă normele legale în vigoare și nu se ridică la standardele anunțate, dar încalcă și normele bunului simț și al unei conduite comerciale corecte, m-am gândit să abordez acest subiect cu privire la protecția consumatorilor, astfel încât să fiți în cunoștință de cauză și să știți să reacționați la orice încălcare a drepturilor dumneavoastră.
În primul rând, consumatori suntem toți, într-un fel sau altul toți image
consumatori, chiar și cei care încalcă cu bunăștiință aceste norme. Trebuie să știm că acești comercianți și ofertanți de servicii care încalcă normele legale și efectiv ne sfidează prin practicile lor, precum și prin răspunsurile obraznice atunci când îi apostrofăm, sunt încurajați de chiar comportamentul nostru, pentru că foarte puține persoane aleg să recurgă la căile legale și să formuleze reclamații scrise, sau chiar verbale, în sistem on-line etc. De foarte multe ori am asistat stupefiată la comportamentul oamenilor de toate vârstele care comentau între ei nesimțirea celor aflați la ghișeu, sau a unei vânzătoare, dar nu aveau curajul să îi apostrofeze în față sau să le depună o plângere sau să sune la Protecția consumatorului. De ce? Răspunsurile au fost inimaginabile pentru o Românie a sec. XXI: ”Vă dați seama că ne ține minte și după aceea nu îmi mai dă pensia”, ”O să-mi dea produse expirate…”, ”De ce să fac rău…”, ”Nu se va rezolva nimic, de ce să încerc…”. Inimaginabil. Credeți-mă că se rezolvă. Întotdeauna aleg să vorbesc civilizat cu partea în culpă, însă dacă aceasta persistă într-un comportament inadecvat atunci iau măsuri, legale, evident: formulez o plângere la șeful ierarhic, la conducerea generală și dacă nici așa nu merge, la poliție, dacă este cazul, sau la Ministerul de resort, sau la Protecția consumatorului. Nu mai lăsați ca aceste lucruri să se întâmple. Dacă sunt la ghișeu au obligații. Dacă sunt vânzători au obligații. Nu îi pune nimeni să se angajaze în aceste posturi, pot să-și aleagă alte meserii. Trebuie să fii făcut să lucrezi cu publicul și trebuie să știi cum să te comporți și ce stipulează legea în domeniul în care lucrezi. Avem această obligație toți, dar mai ales cei care lucrează cu publicul. Așa că, manifestați-vă spiritul civic și luați atitudine, educați-i dumneavoastră pe cei care nu au educație civică și începeți prin a pune la punct problemele de zi cu zi, care ne macină viața mai mult decât orice.

imageExistă un telefon al Protecției consumatorului, în București este 021 9551 la care puteți reclama încălcările drepturilor dumneavoastră în calitate de consumatori: dacă se vând produse expirate, dacă la raft este un preț și la casa de marcat vi s-a taxat alt preț, dacă nu vor să vă schimbe marfa care nu corespunde normelor, dacă ați fost înșelat în orice fel de vreun comerciant, dacă ați fost indus în eroare, dacă ați încercat să discutați să vi se remedieze problemele și ați fost dat afară din magazin, dacă vi se vorbește urât, dacă nu sunteți servit, dacă condițiile hoteliere nu sunt cele promise, dacă aveți gândaci în camera de hotel, dacă mâncarea servită prezintă urme de alterare etc. Situațiile sunt nenumărate și inimaginabile. Luați atitudine, formulați plângere și solicitați despăgubiri.
Atenție că reclamațiile la ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului) nu pot fi depuse decât de către persoane fizice sau grup de persoane fizice constituite în asociații care acționează în scopuri în afara sferelor lor comerciale, industriale, artizanale sau liberale, conform art. 2 pct.2 din OG 21/1992 republicată și modificată, privind protecția consumatorilor. Divergențele între operatorii economici nu intră în sfera de competență a ANPC. În plus, reclamațiile dumneavoastră trebuie să conțină datele dumneavaostră de identificare: nume, prenume, adresă, CNP sau seria și numărul cărții de identitate/buletin, în caz contrar, cele anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare, se clasează, deci nu se iau în considerare, în coformitate cu prevederile art. 7 din OG. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor.
Dacă intrați pe site-ul ANPC, aveți și o rubrică prin care puteți formulaimage reclamații on-line, dar atenție, trebuie să vă completați datele de identificare, exact ca într-o reclamație scrisă. Scrieți absolut toate amănuntele cazului la care vă referiți, locul în care s-a întâmplat, oferiți descrieri cât mai la obiect și amănunțite, astfel încât să poată fi identificate și cercetate toate aspectele invocate de către dumneavoastră. În plus, dacă puteți, faceți poze, înregistrați momentele la care vă referiți, marfa, mâncarea, serviciile etc. și dacă puteți să aveți și numele și numerele de contact ale unor martori, și mai bine. Constituiți-vă probe în tot ceea ce vi se întâmplă, vă pot ajuta enorm să demonstrați tot ceea ce invocați ca încălcare a drepturilor și intereselor dumneavoastră. Numai să nu lăsați lucrurile pe ideea distrugătoare de ”merge și așa”. Nu dragii mei, nu merge și așa și nu trebuie să meargă și așa. Numai reacționând și luând atitudine veți avea o Românie civilizată și o țară unde veți fi respectați și protejați, altfel vă veți duce zilele în același sistem mizerabil care vă distruge sistemul nervos. Viața cotidiană ne distruge cel mai mult și avem nu numai dreptul, ci și obligația de a schimba lumea într-o lume mai bună și mai corectă.
Data viitoare vom continua periplul nostru prin lumea consumatorilor…..lumea noastră! Până atunci, gândiți profund înainte de a acționa!

Surse foto: velvet.by,  keoneulaes.org, wclub.ru, mfc-chita.ru

Comentează

Click aici pentru a spune ceva frumos

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Publicitate