banner tex carrefour
Femei de 10 Răscolind internetul

9 competențe care vor contribui la pregătirea copilului tau pentru viitor

John B.Mahalfie, cofondator și director al Leading Futurist L.L.C, finanțat de Fundația Quatar, ne explică în puține cuvinte cam cum ar trebui să ne pregătim copiii pentru un viitor care nu se anunță unul simplu. Un articol scurt și concis ne prezintă câteva elemente esențiale pe care ar trebui să le transmitem urmașilor noștri, pentru ca ei să poată face față provocărilor care îi așteaptă. Prezentul deja ne confirmă spusele lui. E clar că vechiul sistem de educație are nevoie de ajustări ,de adaptări la noul stil de viață, pe care doar putem să îl presupunem, pentru următorii 20-30 de ani. Și cum toți părinții își doresc ca cei cărora le-au dat viață să reușească în drumul lor, nu rămâne decât să ne documentăm, pentru a le veni în sprijin.image

Privește un copil de 8-9 ani, din zilele noastre. al .Gândește-te cum va fi el peste 10-20 de ani. Copilul va avea aproximativ 20-30 de ani și va încerca să își facă un rost în viață. Cum reușim să pregătim un copil pentru atunci? Locurile de muncă vor fi diferite față de 2016 sau unele chiar vor dispărea. Cele care le vor înlocui sunt nesigure. Noi funcționăm ca părinți,lideri ai comunității,educatori , luând, în fiecare zi,din păcate orbește, decizii referitoare la cum să ne pregătim copiii în a-și starta viitorul.
Trebuie să descoperim tot ce putem ști despre lume și despre cum va fi ea în viitor și să ne îndreptăm politica educațională înspre acolo. Multe din eforturile noastre sunt ancorate în ziua de azi. Ghicim sau încercăm să ne asumăm lucruri legate de viitor cu prea puțină convingere. S-au făcut anumite studii în care s-a urmărit:1)Ce imagecunoaștem despre lumea care se schimbă și cum influențează asta mediul de lucru. 2)Deprinderile care îi fac pe copii să aibă succes în viitor. Asta ne dezvăluie nu noul design al unei curriculae, ci doar un set de provocări în construirea ei. Ce știm de fapt despre viitor? Bazat pe schimbările de până acum, putem spune că peste viața noastră, cât și peste munca noastră, vor trece valuri ale schimbării:

-multe tipuri de muncă vor fi însoțite de conectări internaționale iar cetățenia va câștiga o focusare globală.
-multe servicii vor fi multudisciplinare,presupunând multe forme de colaborare.
-pentru multe servicii vor fi necesare mașini digitale și sisteme inteligente.
-multe elemente ale muncii și ale vieții vor fi realizate prin comunicare vizuală.
-în lumea sustenabilității muncii vor apărea probleme, pentru că mulți muncitori vor fi afectați din cauza modernizării.
-responsabilitățile cetățenești vor crește, se vor complica, iar societatea se va confrunta cu probleme noi.

S-a tras o concluzie: există, se pare, 9 deprinderi de care vor avea nevoie copiii, pentru a fi pregătiți în viitor, pentru a-i pregăti pentru necunoscut, pentru schimbare.

1).DRAGOSTEA DE A ÎNVĂȚA.Cu certitudine, de deprinderile legate imagede cunoaștere vor avea nevoie. Dorința de a învăța le va da șansa la un mai mare succes individual.Asta vine din experiența prin care copilul este provocat,interesat,recompensat și obișnuit să se distreze învățînd cât și legătura cu ceea ce își dorește acesta să învețe.
2).DEPRINDERI DE ÎNVĂȚAT.A învăța să înveți este o deprindere ce poate fi dobândită și ar trebui să fie la baza unei curriculae.Este un efort interactiv ce insuflă și anticipează deprinderea de a învăța dând șansa elevului să reflecteze și să înțeleagă cum poate acumula mai bine.
3).CUNOAȘTEREA DE SINE. Este o deprindere foarte importantă.O latură negativă a acesteia este umilința, dar în aceelași timp tot aici vorbim și despre încrederea de sine. Copilul conștient de sine este cel care va crește să devină cineva,care poate și vrea să vorbească cu oricine,să asculte,și care să vrea să continue să învețe.
4)SENSUL UMAN(People Sense).Copilul poate fi focusat, în mod natural, pe el însuși, ceea ce înseamnă practic egoism. Există totuși o salvare pentru el. Se poate lucra cu acesta, ca să înțeleagă situațiile în care se află alții, cât și punctul de vedere al altora. Cei care dezvoltă sensul uman vor devenii puternici colaboratori,comunicatori.
5)COMUNICAREA.Comunicarea include vorbitul,scrisul,din ce în ce mai mult comunicarea vizuală, care va deveni fundamentală pentru tot mai multe munci, domenii de activitate. E strâns legată de Sensul Uman și aduce îmbunătățiri în deprinderile colaborării interumane.
6)Nu toată educația se dobândește în școli. A se lua în considerare avantajul unui copil care trăiește în capitală, față de copilul care nu a părăsit satul, sau să fim cinstiți ,copilul care a locuit la oraș și nu a văzut în viața lui o fermă sau un sat.
image7)CONFORT+COMPLEXITATE.Lumea nu e condusă la modul simplu de raportul cauză-efect și marile întrebări nu sunt albe sau negre. Lumea noastră e plină de subtil și complexitate. Examinarea și înțelegerea acestora este esențială dacă vrem pentru copiii noștri succes în carieră și în viață.
8)SETAREA OBIECTIVELOR .Oamenii care au succes învață cum să-și fixeze obiective, cât și cum să le atingă.Pentru un angajat asta înseamnă să fie productiv. Pentru o persoană individuală poate însemna succes personal sau o avansare.
9)MINTE DESCHISĂ.Nici un succes nu este posibil dacă nu creștem copii care să devină, mai apoi, adaptabili,încrezători și cu mintea deschisă. Îi așteaptă o lume caracterizată prin schimbări și provocări și, devenind puternici și pregătiți, înseamnă că vor fi gata să-infacă față.

Programele inovative din întreaga lume se focusează pe aceste cel puțin nouă deprinderi deseori însoțite de o curriculă ce experimentează învățarea, colaborarea și focusarea pe interesele celui care învață,nevoile sale și motivarea sa.De exemplu, în SUA copiii sunt pregătiți încă din stadiul elementar să înțeleagă cum trebuie să învețe.
Alfabetizarea în formă veche cât și nouă, cât și educația în general se află într-o situație critică.Presiunea de azi pentru focusarea pe o educație vocațională, concentrată pe știință,tehnologie și matematică, poate fi ușor hiperbolizată și mută centrul de greutate prea departe de învățarea de bază spre „a învăța să înveți”, care de fapt va pregăti elevul pentru necunoscut.
În esență cred că metoda pașilor mici,adică dezvoltarea pe etape e mai eficientă, urmărind însă pas cu pas necesarul locurilor de muncă. Acele munci care în final vor dicta curricula școlară, care chiar acum poate fi deja depășită ( și este, cu siguranță) dar care va fi schimbată abia în câțiva ani. Deprinderi specifice vor fi antrenate pentru locuri de muncă specifice. Educația este cu siguranță PENTRU școală,dar nu numai…

 

Surse foto: angloved.ru, debotaniky.ro, express-k.kz

Femei de 10 pe Facebook